De grote fragmentatie (querol)

 In dit boek onderzoekt journalist Ricardo de Querol, de vraag hoe het toch komt dat het tijdperk van het grote verbinden, geleid heeft tot het tegengestelde: we zijn minder vebonden geraakt met elkaar. Dat is zijn stelling en het is een fenomeen waar iedereen die zich met sociale media bezighoudt, wel van overtuigd is. Behoudens misschien de influencers (zelf) en anderen die vooral door sociale media groot zijn geworden.

Een illusie (twee decades terug) en de deceptie (van nu). In twaalf korte thema's zet hij zjin betoog uiteen. Dat begint met een overkoepelende vraag, wat moeten we "vrezen," van...

1. de digitale giganten. Hebben de magnificent seven ons leven verbeterd of juist meer problemen gebracht? Dat is een vraag die ik me zelf stel, een beetje off-topic. Maar wat - vraagt de journalist -heeft ervoor gezorgd dat de reputatie van Silicon Valley in verval is geraakt. Het is een bekend thema, van de winnaar krijgt alles, en dat de giganten zoals Amazon miljarden verdienen, terwijl de salarissen van de gewone man (m/v) lijken te dalen. Facebook / meta lijkt op het nieuwe tabak / roken, en zonder dat er een alternatief is. Zuckerberg, wordt aangehaald dat hij regelmatig voor het Capitool moest verschijnen, maar er is weinig veranderd. [de regulering komt vanuit Europa, de innovatie komt uit de VS denk ik er zelf bij, volgens het laatste nieuws].

Bij Google legt de journalist de focus op ethische problemen die een Etiopische ingenieur (Timnit Gebru) aan het daglicht bracht. De zoekregels zijn als weinig transparant en ook nog eens nadeling voor minderheden. Wat Meta met de nieuwe versie van Second Life gaat doen of is aan het doen, voorspelt weinig goed op dat zelfde vlak. hoe zien die parallelle werelden eruit, ethisch gezien? 

Tim Bray - veel actuele namen - van Amazon zegt dat het kapitalisme meer excessen heeft gehad in het verleden (Rockefeller en Olie is ook aan bod gekomen) en regulering lost vaak de grootste problemen op. Maar is dat zo?

2. Wat moeten we vrezen van de sociale media? Zygmunt Bauman wist op negntigjarige leeftijd al [is dit boek een kritiek vanuit de oudere achterhoede] dat er een verschil was tussen het (inter)net en de commune / gemeenschap buiten. Bij deze laatste behoor jij tot die gemeenschap, bij de eerste is het netwerk jouw eigenaar. Dit hoofdstuk laat de laatste ontwikkelingen zien die vooral de negatieve kanten van social media aantonen: russische bots die de sociale mening willen beïnvloeden, is een voorbeeld dat ik er even uitpik. Ook hier veel namen, zoals die van Dawkins en "zijn" egoïstische gen, als bruggetje naar de wereld van (egoistische memes). Jonathan Haidt (Babel) komt aan de orde, die stelt dat door de sociale media het totale geloof en vertrouwen verdwenen is.

3. Wat moeten we vrezen van techno-vigilantie. Dit is een thema waar al eerder boeken over geschreven zijn, het vigilante kapitalisme (begonnen met bij Big Brother).

4. Moeten we bang zijn voor AI? "Dit algoritme heeft de pest aan me," is daarvan de ondertitel. Hij begint hier met het boek, ik Robot, van Asimov die anno 1950 een futuristische wereld schets waar de robots mensen imiteren, en die situatie lijkt aardig op het heden. Elon Musk en Steven Hawking (overleden in 2018) brachten enige tijd geleden (2014) al hun zorg naar buiten over oorlogsrobots. En nu met de drones is ook die angst een stuk reëler geworden.

Blake Lemoine van Google (AI specialist en pastoor, Google het maar) krijgt ruimte in het verhaal (mij niet bekend), dat wanneer robots spiritualiteit nabootsen ze als werknemers gezien moeten worden en niet als eigendom van Google. Marvin Minsky was in 1985 expert in AI schreef toen al dat ervaring en rationaliteit gescheiden worden gezien in de samenleving maar dat juist niet zijn. het een gaat niet zonder het ander: met als consequenties dat intelligentie niet zonder gevoel kan!

zo begon ook een beetje het Google Empathy Lab, waar ik het bestaan ook niet van kende. Dat valt me vooral op aan dit boek, hoeveel er gewoon in gang is gezet, waar je niet van op de hoogte bent. Het nieuws - zogezegd - is oud, als het gaat om AI. Kunnen we technologie (AI) gebruiken zonder deze te begrijpen? [https://dscout.com/people-nerds/danielle-krettek-google-empathy-lab]

5. wat moeten we vrezen van robotisering. Dit klinkt als globalisering - als vrees dan. Want toen de essentie van de globalisering bekend en bewust werd beleefd en ervaren zaten we al in de crisis ervan: we zijn door globalisering heel er afhankelijk van elkaar geworden zonder dat we dit bewust waren. Gebeurt dit ook met Robots en AI, Denk ik i hardop (die vraag komt niet in het boek voor).

Grappig is het voorbeeld dat de auteur aanhaalt dat we allemaal kennen: een website waar je de stoplichten moet zoeken als bewijs dat je GEEN Robot bent! Hilarisch EN waar... Amazon heeft een patent op Turing Test Via Failure: ben je dommer dan een robot?

Het antwoord, a la, "of de industrialisering meer werk heeft opgeleverd dan het heeft vernietigd," blijft uit. (mijn quotes)

6. Cryptomanie dan? Gaat o.a. over de halving van de bitcoin in 2022 en 2024. Ook hier blijft de uitkomst onzeker, en vooral onverwacht, dat hacking een groter probleem is dan het voordeel van de blockchain die zoveel zou moeten oplossen. En ook Luna en Stablecoins zijn niet te garanderen (concludeer ik snel). De bitoicn en crypto's zijn nog geen 15 jaar oud... Het geeft te denken dat - voorbeeld uit het boek - Zuckerberg inderdaad geprobeerd heeft om bankier te worden door ook zo'n munt uit te geven in zijn virtuele wereld. nu richt hij zich maar op virtual reality puur sang.

7. Moeten we bang zijn voor de cultuur. In de zin van ebooks en moderne media die oude cultuur cancellen. Ook hier is het antwoord niet eenduidig. Boekhandels blijven bestaan. Journalistiek is het aansluitende hoofdstuk. Hier gaat het vooral over fake news. En dat is ook niet nieuw.

9. Eenzaamheid? Gaat in op het vervolg van de covid-crisis (mijn woord - hij heeft het over confinamiento: de opsluiting) waar de digitalisering een sprong nam. Er kwam volgens de auteur een sexuele revolutie op gang via artificiële liefde (intelligentie) en waar het nest, thuis en a niet-sociale op de voorgrond kwamen. Hij schrijft hier ook weer over een parallel met het verleden over Herodotus en zijn boek Clio over hoe dochters te prostitutie aangezet werden. Modern Love (the economist) is de uitweiding daarvan. Ook hier weer veel, nieuws, een website (AI) erterni.me zou al je sociale contacten kunnen onderhouden en je publicaties door kunnen zetten...

Wat gebeurt er wanneer het net uitvalt (10)? Is dat te bedenken? Hier komt een filosofe aan het woord: Adela Cortina:

Wat houdt de filosofie van Adela Cortina in? Cortina's idee is dat, net zoals een persoon verbetert of degradeert, dat ook geldt voor de gemeenschappen waartoe hij behoort, en dat er daarom moreel betere mensen zijn – dat wil zeggen hardwerkende, toleranter en opener – dan anderen.1 jul 2021 (Google)

Het boek sluit af met een hoofdstuk dat zich afvraagt en afzet tegen de technofobie. Hij blikt daar terug op het verleden, de jaren twintig (waar meer professionals de parallel met trekken) en stelt dat er niets mis is om te blijven dansen, na de crisis, als we maar wat geleerd hebben.

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?