Onder de motorkap
Vroeger zag je nog wat onder de motorkap. Wanneer je deze opendeed zag je een wirwar van slangen en onderdelen, die je direct kon benoemen. Als automonteur dan vooral, of hobbyist. Tegenwoordig zie je enkel een grote doos waar alles in opgesloten zit.
Het is steeds moeilijker geworden om het onderhoud van een motor te doen zonder dat een garage beschikt over systemen die deze kunnen "doormeten." Met die systemen weten de moderne monteurs wel direct wat er aan de hand is, want alles in de tegenwrodige auto heeft een sensor of is op een andere manier verbonden met electronica. Daarmee is het mogelijk geworden dat er in plaats van mechanische problemen met de auto electronische problemen ontstaan die even duur kunnen zijn om op te lossen.
te vergelijken misschien met wat we aan de oppervlakte van de samenleving zien en opmerken, maar waarachter een diepere betekenis kan zitten die alleen nog maar de echte experts kunnen duiden.
Zelf geloof ik in dit "model" dat er specialisten zijn in deze wereld die mechanisch kunnen vertellen wat er onder de kap scheelt en dat er andere specialisten zijn die alleen nog maar met samenhang bezig zijn. De arts weet wel globaal waar er een probleem kan zitten, maar schrijft zelf al geen recept meer uit, of doet geen ingrepen, daar is de andere specialist, de eechte specialist voor.
Maar de medische metafoor is denk ik ontoereikend om de complexiteit in de wereld uit te beelden. Was het maar zo eenvoudig datje een diagnose kon stellen als die van een arts op een mens. Bij de auto kan dat ook nog wel, maar hoe files ontstaan vraagt toch wel een andere denkwijze.
Betekent dat trouwens dat deze metafoor van "onder de motorkap" in feite ook niet meer werkt om het idee van complexiteit uit te leggen? Is een auto complexer dan een mens? Als je het zo stelt zegt natuurlijk niemand, Ja. Maar de productie van een auto kan dat in de toekomst wel worden: complexer dan een mens. Vooral als je de component AI meeneemt in het geheel.
Reacties