In search of Excellence
In search of Excellence is een boek dat ooit geschreven werd door door Tom Peters en Robert H. Waterman.
Thomas J. Peters (VS, 1942, master van Cornell, 1964 en 1966) is "author, consultant, management expert, speaker, and professional agitator." Robert H. Waterman.
--
De auteurs van dit boek, realiseerden ze zich tijdens hun studententijd dat de Amerikaanse mondiale invloed onder constante druk stond van het Japanse management. Niet alleen zij, maar alle Amerikaanse burgers, die op de een of andere manier verbonden waren met de mensen die in Japan woonden, kregen kennis van een hooggeplaatste management "natie". De wereldmarkt heeft geen medelijden met onervaren managers, de situatie was toen niet anders. Hun bedrijfsonderzoek ging duidelijk door toen beiden fouten in de wereldeconomie vond en de manier van zakendoen aangaven. De sleutel was om het overwicht van sommigen te begrijpen en bijgevolg om evenwicht te vinden.
Desalniettemin was het proces om theorie in praktijk om te zetten een stuk moeilijker dan ze hadden voorzien. Toen de studie een bepaald punt bereikte, was er geen weg meer terug.
Het project begon met zeven cruciale en unieke variabelen, die de basis bleken te zijn voor een nieuw model. Geen van hen had ooit aangenomen dat een groep studenten de Amerikaanse economie zou kunnen uitdagen door een systeem te ontwerpen waarmee de bedrijven alle velden kunnen analyseren met behulp van goed gedefinieerde statistieken.
Hoge verwachtingen en vertrouwen, legden de basis voor dit model met zeven variabelen. In het algemeen heeft dit project een matrix opgeleverd die uit meerdere principes bestaat.
Je vraagt je waarschijnlijk af waar deze studenten naar streefden? Nou, dat was het begin van het McKinsey's 7-S Framework - in de praktijk, maar ondertussen bleven andere processen zich ontvouwen.
Uiteindelijk werd de matrix opgebouwd uit de letter "S", die een reeks termen in een enkele eenheid vertaalde. Allemaal met een andere betekenis, allemaal met een unieke boodschap. Het nut van het model staat buiten twijfel, maar zonder nauwkeurige informatie is het gebruik van deze matrix contraproductief.
Een dosis scepsis verschijnt over de vraag of Peters en Waterman bepaalde statistieken hebben gebruikt om hun bedrijfsmodellen van uitmuntendheid te selecteren of niet? Waarschijnlijk kan niemand die vraag beantwoorden, maar je kunt vanuit hun perspectief kijken en jezelf afvragen: wat zou ik doen?
Als je bijvoorbeeld 99% van de tijd gaat winkelen, heb je een lijst met dingen waarin je mogelijk geïnteresseerd bent. Laat dat als punt dienen, voor toekomstige discussies, dat het niet gepast is om op dit moment en binnen een flits te beslissen van koers te veranderen.Het proces begint met het identificeren van een lijst met bedrijven die door alle belanghebbenden worden geïnterpreteerd als inventief, innovatief en waarschijnlijk welvarend in de komende jaren.
Hoewel ze de studie twee decennia geleden hebben uitgevoerd, is de versheid intact. Zodra je je realiseert dat niet elk boek evenveel nuttige elementen als dit bevat, pas je alle of enkele van de acht kernprincipes van excellentie toe.
Bedrijven vertrouwen tegenwoordig nog steeds op hen vanwege vertrouwen en transparantie. In het midden van het proces zou een manager al deze acht wetten systematisch moeten plaatsen in het belang van iedereen.
Belangrijkste lessen uit "Op zoek naar uitmuntendheid"
1.Voorbereiding en kennis zijn de belangrijkste elementen van een succesvolle implementatie. Het is geen gemakkelijke taak om zich te richten op 'uitmuntendheid in het management of praktijken' die op de lange termijn bedrijfswaarde kunnen creëren. Dit model had echter geen garanties; de echte kracht komt voort uit voorbereiding en kennis.
2.Japanse geavanceerde managementvaardigheden. Het uitgangspunt voor de Amerikaanse dominantie was waarschijnlijk de geavanceerde technologie, maar de Japanse mentaliteit overmeesterde deze elementen. Bedrijven zochten naar een manier om sommige van deze technieken te leren en uiteindelijk te gebruiken en ze uiteindelijk toe te passen.
3.Creëer de perfecte balans tussen rationaliteit en intuïtie. Volgens sommige managementexperts moeten managers niet te veel vertrouwen op logica of intuïtie. De primaire activiteit speelt zich vaak op de achtergrond af, maar dat hoeft niet per se iets te betekenen.
Ook al drijft rationaliteit het bedrijf vooruit, het is verbeeldingskracht die echte waarde creëert.
Citaten uit het boek:
- Veel van de innovatieve bedrijven kregen hun beste product-ideeën van klanten. Dat komt van aandachtig en regelmatig luisteren
- De truc, en het is een moeilijke, is een algemeen cultureel begrip van wat voor soort mislukking goed is en welke tot ellende leidt.
- Veel te veel managers zijn de basis naar onze mening uit het oog verloren, zoals snel handelen, service aan de klant, en praktische innovatie ...
(Bron: https://blog.12min.com/in-search-of-excellence-summary/)
- A bias for action
- Close to the customer
- Autonomy and entrepreneurship
- Productivity trough people
- Hands-on, value driven
- Stick to the knitting
- Simple form, lean staff
- Simultaneous loose-tight properties
Reacties