Ik ben nog uit de tijd van Bambi
Een.
Ik een gesprek over coaching en coaches, en over de rol en het belang van emoties daarin dacht ik aan hoe de tijden en tijdgeest zijn veranderd.
"Ik ben nog uit de tijd van Bambi" kan je in dat licht zien, dat je opgroeit in een tijd met haar eigen kenmerken. Zoals de harde wereld van Bambi en kinderen die door hun ouders weinig werden begeleid op het gebied van emoties.
Hoe anders is dat nu. Ik kwam laatst het voorbeeld tegen van Inside-Out, een Disney animatiefilm waar emoties de hoofdrol spelen. Maar ook eerder al is er op tv een serie geweest, begin jaren 90, waar iemand door emoties gedreven werd: Hermans' Head, heette die serie en ik geloof zelf niet dat ik die toen gezien heb. Of ooit. [Heeft dan wel weinig indruk op me gemaakt]. Dus in de jaren 90 was de wereld al anders dan in mijn tijd, 70-80, en nu is dat weer anders, Inside-out kan je wel zien als dat emoties een normaal onderdeel van de cultuur vormen.
Twee. Een tijd later weer...
Ik schrijf dit in het kader van het project over coaching. Ik heb me altijd wel bezig gehouden en geïnteresseerd voor psychologie maar ik heb er nooit mijn primaire focus op gezet. Het was altijd bijzaak. NU zit ik weer in zo'n moment waar emoties erg belangrijk zijn, en voel en denk ik niet over emoties voor ij persoonlijk, maar juist de emoties in mijn omgeving, of eigenlijk de emoties in de wereld. Waar vind je nu veel emoties?
En ja dit is een vlak waar coaches een competitief voordeel hebben, want over emoties moet je in gesprek. Schrijven kan ook wel, mar juist de interactie is bedoeld en een sterk mechanisme om (het fenomeen) emoties uit te diepen.
Op dit moment bekijk ik een boek van Alfonso Espinoza, Becoach geheten en dat gaat in vier delen in op de ontologische coachingsmethode, en een boek daarvan is puur gericht op emoties (de andere zijn, taal, lichaam en de methode op zich).
Luisteren naar emoties. Daar begint hij mee, en vervolgens het emotionele kompas, over primaire emoties en emoties die erbij komen (compañeros).
Fobieën zijn de eerste grote categorie. En daarin begint hij met de mythologische wortels van angst. Bijbehorende emoties hiervan zijn jaloezie (wie ben ik bang om te verliezen) lafheid (mijn leugen), moed (durf ik het risico te nemen) en hebzucht (wat heb ik te verliezen). Dan is er nog - binnen hetzelfde thema - traagheid (een valse emotie), die samengaan met cynisme en hypocrisie.
Van wrok naar geluk en vreugde. Wrok is een creatieve emotie. De maatjes van deze emotie zijn: afgunst, bitterheid, frustratie en boosheid. Bij geluk hoort dankbaarheid en vrede. Deze laatste is de connectie met het heden.
Dan komen gelatenheid en berusting ter sprake. Een gevangenis waar je uit kunt ontsnappen, maatjes hiervan zijn passiviteit (tekort aan betrokkenheid) en pessimisme. Doel van deze emoties is om weer ambitie te ontwikkelen. Deze heeft als maatjes het optimisme en passie (daarvan zegt hij: het leven schreeuwt "doelpunt").
Van eenzaamheid naar liefde.
Is eenzaamheid een keuze (vrijheid) of opsluiting. Eenzaamheid gaat gepaard met schaamte, egoïsme en arrogantie. [Voor mij was deze een openbaring, want van arrogantie heb ik zelf soms last.] Schaamte is jezelf onzichtbaar willen maken. Arrogantie is een façade.
Bij liefde gaat het om "partners in crime," en dat zijn erotisme, tederheid, geduld en solidariteit.
Van verdriet naar vertrouwen. Verdriet is de verbinding met het afwezige, schuld en melancholie zijn bijkomende emoties. Vertrouwen gaat weer samen met trots (de emotie van succes) en bewondering (het ontwaken van nieuwsgierigheid).
Reacties