Anatomie geneeskundestudie (1)
Veel en /of moeilijk? Is het wel een academische opleiding of meer een HBO-beroepsopleiding? Het is een zware studie, maar waar zit die moeilijkheidsgraad nu precies in? Het is veel, je hebt discipline nodig, je moet veel kunnen onthouden... Op het internet zie je de nodige forums met adviezen en informatie, zoals deze twee (drie) die ik vond:
... ik persoonlijk vind geneeskunde niet zo heel erg moeilijk! Er zijn wel mensen die het moeilijk vinden maar dat is omdat je vaak heel veel moet lezen en dat dan ook nog allemaal uit je hoofd moet leren. Maar als je daar goed in bent, en je kunt ook nog een beetje logisch na denken valt het allemaal wel mee. hoe moeilijk is geneeskunde.
... De studie is inderdaad zwaar, maar - mits je er genoeg tijd in stopt - wel goed te doen! De nadruk ligt vooral op hoeveelheid, niet op moeilijkheidsgraad. Daarnaast verschilt het ook wel een beetje per onderwijsdeel, maar bij de EUR bestaat het curriculum uit thema's en losse andere onderwijs-gerelateerde delen. Thema's zijn 4-7 weken durende periode's waarin een bepaald thema wordt behandeld door colleges, vaardigheidsonderwijs en zelfstudieopdrachten. Hierbij is de theorie van de colleges de belangrijkste stof voor het tentamen. In principe moet je de college's allemaal in je hoofd kunnen stampen. Daarnaast zijn onderdelen als anatomie bij sommige thema-tentamens ook essentieel en daar komt het vaardigheidsonderwijs weer goed van pas. Zelfstudieopdrachten gaan meestal een stapje dieper op de stof in en zijn daarom erg nuttig voor je eigen begrip van de stof. Daarnaast hebben we ook Klinisch redeneren (medisch-probleem-oplossend onderwijs), Practicum Klinische Vaardigheden (Omgaan met patiënten, etc.) & Journal Clubs (Wetenschappelijke artikelen interpreteren). Dat is eigenlijk wel de kern van de opleiding in de eerste jaren.
http://www.medifora.nl/showthread.php?t=5183
Geneeskundestudie is veredelde hbo-opleiding. Het is een oude discussie. Toch is die nog steeds actueel: geneeskunde lijkt wel erg op een hbo-opleiding. Of niet?
... ‘Ik ben het ronduit eens met de stelling. De geneeskundestudie heeft weinig academisch niveau. Het is eigenlijk het vergaren van een grote berg kennis. De enige reden waarom het een academische studie mag heten, is dat je als dokter uit een enorme hoeveelheid informatie de juiste moet kunnen distilleren en implementeren in de praktijk. De geneeskundeopleiding zou naar mijn idee in twee delen moeten worden gesplitst: één academische opleiding en één beroepsopleiding. 80 procent van wat een arts doet, is standaard en gaat via protocollen. Daarvoor is weinig academisch denkniveau nodig. Daarvoor hoef je niet al die mensen een academische opleiding te geven.’ (Artsinspe)
Maar een echte anatomie van de geneeskundestudie ontbreekt (m.i.), en daar ben ik al langer naar opzoek.
- waarom stellen verschillende landen, verschillende toegangseisen, in Nederland bv de eis dat naast scheikunde en biologie logischerwijs verplicht is, wiskunde ook ... maar niet elk land heeft de eis dat ook natuurkunde verplicht is.
- een bachelor geneeskunde in Zweden geeft geen toegang tot een master in Nederland. Waarom?
- Hoeveel wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie zit er nu precies in die studie?
- Hoeveel is dat lezen en leren nu precies. Waar hebben we het nu ongeveer over? Ik zie nergens aantallen*
- Wat is de moeilijkheidsgraad en wanneer merk je dat in het eerste jaar of pas op het laatst?
- Waarom ook is er zo'n over-vraag naar de opleiding? Waarom willen zoveel leerlingen dit vak studeren?
- In hoeverre is het nu een exacte wetenschap?
Volgens een recente studie van Erasmus is de doorstroming - het percentage studenten dat de studie volbrengt - sterk toegenomen na invoering van de decentrale selectie.
Maar bij die decentrale selectie (1000 plaatsen voor 400 studenten) wordt ook de mythe in stand gehouden dat de opleiding zo zwaar en complex is. Is dat ook zo? En leidt de DS nu tot betere artsen dan vroeger toen er door numerus fixus loting plaats vond?
Dus besloot ik al iets langer geleden maar eens als amateur naar meer inzicht op zoek te gaan, en antwoorden op dit (*) soort vragen.
Persoonlijk motief: gewoon ouder worden en dan toch meer over geneeskunde willen weten. Ook cultuurproblemen in de zorg hebben veel met de studie op zich te maken.
... ik persoonlijk vind geneeskunde niet zo heel erg moeilijk! Er zijn wel mensen die het moeilijk vinden maar dat is omdat je vaak heel veel moet lezen en dat dan ook nog allemaal uit je hoofd moet leren. Maar als je daar goed in bent, en je kunt ook nog een beetje logisch na denken valt het allemaal wel mee. hoe moeilijk is geneeskunde.
... De studie is inderdaad zwaar, maar - mits je er genoeg tijd in stopt - wel goed te doen! De nadruk ligt vooral op hoeveelheid, niet op moeilijkheidsgraad. Daarnaast verschilt het ook wel een beetje per onderwijsdeel, maar bij de EUR bestaat het curriculum uit thema's en losse andere onderwijs-gerelateerde delen. Thema's zijn 4-7 weken durende periode's waarin een bepaald thema wordt behandeld door colleges, vaardigheidsonderwijs en zelfstudieopdrachten. Hierbij is de theorie van de colleges de belangrijkste stof voor het tentamen. In principe moet je de college's allemaal in je hoofd kunnen stampen. Daarnaast zijn onderdelen als anatomie bij sommige thema-tentamens ook essentieel en daar komt het vaardigheidsonderwijs weer goed van pas. Zelfstudieopdrachten gaan meestal een stapje dieper op de stof in en zijn daarom erg nuttig voor je eigen begrip van de stof. Daarnaast hebben we ook Klinisch redeneren (medisch-probleem-oplossend onderwijs), Practicum Klinische Vaardigheden (Omgaan met patiënten, etc.) & Journal Clubs (Wetenschappelijke artikelen interpreteren). Dat is eigenlijk wel de kern van de opleiding in de eerste jaren.
http://www.medifora.nl/showthread.php?t=5183
Geneeskundestudie is veredelde hbo-opleiding. Het is een oude discussie. Toch is die nog steeds actueel: geneeskunde lijkt wel erg op een hbo-opleiding. Of niet?
... ‘Ik ben het ronduit eens met de stelling. De geneeskundestudie heeft weinig academisch niveau. Het is eigenlijk het vergaren van een grote berg kennis. De enige reden waarom het een academische studie mag heten, is dat je als dokter uit een enorme hoeveelheid informatie de juiste moet kunnen distilleren en implementeren in de praktijk. De geneeskundeopleiding zou naar mijn idee in twee delen moeten worden gesplitst: één academische opleiding en één beroepsopleiding. 80 procent van wat een arts doet, is standaard en gaat via protocollen. Daarvoor is weinig academisch denkniveau nodig. Daarvoor hoef je niet al die mensen een academische opleiding te geven.’ (Artsinspe)
Maar een echte anatomie van de geneeskundestudie ontbreekt (m.i.), en daar ben ik al langer naar opzoek.
- waarom stellen verschillende landen, verschillende toegangseisen, in Nederland bv de eis dat naast scheikunde en biologie logischerwijs verplicht is, wiskunde ook ... maar niet elk land heeft de eis dat ook natuurkunde verplicht is.
- een bachelor geneeskunde in Zweden geeft geen toegang tot een master in Nederland. Waarom?
- Hoeveel wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie zit er nu precies in die studie?
- Hoeveel is dat lezen en leren nu precies. Waar hebben we het nu ongeveer over? Ik zie nergens aantallen*
- Wat is de moeilijkheidsgraad en wanneer merk je dat in het eerste jaar of pas op het laatst?
- Waarom ook is er zo'n over-vraag naar de opleiding? Waarom willen zoveel leerlingen dit vak studeren?
- In hoeverre is het nu een exacte wetenschap?
Volgens een recente studie van Erasmus is de doorstroming - het percentage studenten dat de studie volbrengt - sterk toegenomen na invoering van de decentrale selectie.
Maar bij die decentrale selectie (1000 plaatsen voor 400 studenten) wordt ook de mythe in stand gehouden dat de opleiding zo zwaar en complex is. Is dat ook zo? En leidt de DS nu tot betere artsen dan vroeger toen er door numerus fixus loting plaats vond?
Dus besloot ik al iets langer geleden maar eens als amateur naar meer inzicht op zoek te gaan, en antwoorden op dit (*) soort vragen.
Persoonlijk motief: gewoon ouder worden en dan toch meer over geneeskunde willen weten. Ook cultuurproblemen in de zorg hebben veel met de studie op zich te maken.
Reacties