Inzet Corporate Antropoloog

Futuristen hadden dit wellicht jaren geleden al kunnen aanzien: antropologen gaan werken voor grote ondernemingen. De interactie en uitwisseling - het bedrijfsleven vertelt deze hoe de stammenoorlog binnen organisaties werken, de antropoloog vertelt over exotische culturen - werkt inspirerend. Net zoals de corporate psycholoog of filosoof.

Er zijn twee soorten antropologen; 
  • de veldwerker
  • de theoreticus. Van Claude Lévi-Strauss gaat de anekdote dat hij toch meer de theoreticus was, wanneer bij op reis terug verlangde naar zijn boeken (vrij vertaald, of officieel: "Lévi-Strauss could travel the world without leaving the confiness of his office," schrijft zijn biograaf Emmanuelle Loyer (In navolging van Xavier de Maistre in A Journey Around My Room, geschreven in 1794)
De eerste vraag aan de corporate antropoloog is dus, want doe je liever? Bedenk je een algemene theorie of zit je te wroeten in de organisatie als meewerkend voorman?

Is een antropoloog EXTERN of INTERN?
Een interne medewerker zal op een gegeven moment geen afstand weten te scheppen tot zijn eigen observaties en zijn interne rol. Een externe medewerker houdt de nodige afstand om frisse ideeën aan te dragen.

Waar zit de antropoloog binnen de organisatie?
Het meest logische is binnen de HR-omgeving. Daar zal deze als vertaler kunnen optreden tussen de nieuwe eisen van de bedrijfsomgeving naar die van de medewerkers, en terug. Maar dan is de echte verandering vaak al begonnen.

Zijn er dan typen antropologen?
Het ligt voor de hand om na te denken hoe de corporate antropoloog (CA) zich verder specialiseert, of dat deze juist generalist blijft. Is het iemand die zich richt op specifieke markten - financieel antropoloog, zorg antropoloog, etc. omdat men binnen al dit soort bedrijfsomgevingen anders werkt. Als generalist kan deze juist breder inzetbaar zijn door de medische wereld te spiegelen aan de financiële wereld: Moet een arts geen bonus krijgen wanneer hij een patiënt naar tevredenheid helpt. Of juist niet? En waarom doen we dat überhaupt, die bonus? Waarom houden we informele meetings in de koffiehoek en wat gebeurt daar precies? Sluiten we een project af met een feest?

Waar begint de vraag richting de CA? "Onze cultuur is niet meer van deze tijd," of: "we verliezen marktaandeel, kan dit met onze cultuur te maken hebben?"

Waar begint het veranderingsproces en bij wie?

Voorbeeld:
Corporate antropologie laat zien hoe het besef van de ruimte tussen werelden in ons kan transformeren en hoe het onze beelden en aannames over wie we zijn, wat we weten en hoe we in de wereld staan kan veranderen. Het is de kracht van ertussenin. (academievoororganisatiecultuur / antropologen-slaan-de-brug-tussen-realiteiten)

 Productiviteit.
1. Neutraal qua inhoud, bemiddelend qua proces?
2. Vertegenwoordiger van een nieuwe cultuur, of een nieuwe visie
3. Beheerder van zaken en kwesties die buiten de boot dreigen te vallen. Hoe gaan we hier mee om?

Hoe zou een corporate antropoloog omgaan met een cultuurprobleem?

-- November 2023. De foto laat een voorbeeld zien van een CA,
"... is corporate antropoloog, ondernemer, bestseller auteur en voormalig ’trainer van het jaar’. Ze reist de wereld over om te leren van traditionele healers, leiders, verrassende innovators en willekeurige voorbijgangers. Via ijzersterke trainingen, lezingen en masterclasses brengt ze haar kennis en ervaringen naar de wereld van organiseren, samenwerken en leiderschap. Om de slagkracht en resultaten van individuen en groepen te verbeteren (en de wereld gewoon een beetje mooier te maken). Ze heeft de ambitie om organisaties te activeren om voor alles en iedereen woest aantrekkelijk te zijn. En het liefst ook nog verrukkelijk eenvoudig. In haar verhalen wordt wat vertrouwd is vreemd. En wat vreemd is vertrouwd." (bron: https://jitskekramer.nl/over-jitske/)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa