Voetbal is een sterk merk
Die uitspraak is van de nieuw KNVB-voorzitter Frank Paauw, in een gesprek met ... op (NPO) radio een. En die uitspraak bleef op mijn gehemelte plakken. Voetbal is een sterk merk. Wanneer je hier exact op zoekt, verschijnen er geen resultaten. Bij Google vond ik er een van het nieuwsblad.be:
- Bart Verhaeghe kijkt uit naar nieuwe voetbalseizoen: “Behalve in Duitsland en Engeland kunnen we overal mee inschuiven”
- Bart Verhaeghe kijkt uit naar nieuwe voetbalseizoen: “Behalve in Duitsland en Engeland kunnen we overal mee inschuiven”
Maar daar lukt het me niet om in te loggen. Ook dat is weer bijzonder. Ze vragen je om een account aan te maken, ik voeg een postcode toe (4337 EP) en dan moet er ook een gemeente bij, zet ik: Middelburg, maar blijkbaar klopt dat niet. Dus geen account aangemaakt.
Maar goed, voetbal is een sterk merk.
Dat betekent dat voetbal als sport groeit te midden van andere sporten, of minimaal haar aantal aanhangers behoudt. Dat heeft denk ik alles te maken met de hoeveelheid geld die er in die wereld omgaat. Transfers van steeds weer nieuwe topspelers houdt het spel jong.
Voetbal vernieuwt zichzelf dus steeds weer.
Volgens brandfinance heeft Real Madrid het sterkste merk. En zes van de tien clubs in deze merkenwedstrijd wordt gewonnen door het Britse voetbal. Voetbal is dus typisch Brits. De rest is bijzaak?
Zou het kunnen zijn dat voetbal zijn sterke merk geleidelijk zal verliezen? En wat zou daar een mogelijke oorzaak van kunnen zijn?
Ik durf de voorspelling niet aan. Alles verandert in deze wereld, maar er is ook heel veel dat hetzelfde blijft.
Hooligans zijn van alle tijden en ik denk aan hooligans omdat dat typisch een bijproduct van de voetbalcultuur is. Passie voor het spel gaat samen met de opgekropte emotie in samenleving die er bij topwedstrijden - waaronder de WK's - uitschiet. Een tennisbaan met 10 duizend bezoekers zal daar nooit aan kunnen tippen. Voetbal is en blijft de belangrijkste volkssport. Ook daar is de wereld niet gelijk, ook al heeft iedereen gelijke kansen, van de bootvluchteling tot de Ethiopische zakenman: diegene die met een bal een publiek kan verleiden die komt in een van de beste clubs.Misschien is er ook geen andere sport waar winnen zo belangrijk is en dan misschien niet als club maar als individuele speler. De wereld wacht op een nieuwe Cruyff of Messi en eventueel Ronaldo, want dat zijn onze leiders - eerst als speler, vervolgens als coach of manager - , met de typische rugnummers die pronken op de shirts.
En deze worden vervolgens weer verkocht aan de supporter.
Reacties