Je moet wel gek zijn om dit aandeel te kopen, dat dacht ik bij de eerste blik op de cijfers, en dan vooral de halvering van de Goodwill en het daarmee gaande verlies dat even groot is als de gehele omzet van het bedrijf. Het bedrijf heeft sinds haar beursgang en sinds er publieke cijfers zijn (2015), geen winst gemaakt. De CEO zegt hierover echter:
"Het verlies voor de periode bedroeg € 5,7 miljard, voornamelijk als gevolg van bijzondere waardeverminderingsverliezen van € 4,6 miljard aan eerdere met eigen vermogen gefinancierde acquisities. Dit is natuurlijk het gevolg van macro-economische factoren, zoals stijgende rentetarieven. Gezien dergelijke factoren buiten onze controle zijn en geen invloed hebben op onze kaspositie, richten we ons op de operationele prestaties van ons bedrijf."
Je zou de ontwikkeling van het EV kunnen afzetten tegen de hoogste koers van elk jaar en dat levert deze figuur op:
... [Het Eigen vermogen, EV reflecteert in feite de waarde van overnames en verwachtingen, die nu sterk naar beneden worden bijgesteld. De vraag is wanneer het EV weer een stabiele basis vormt voor de toekomst.]
De opening van het jaarverslag laat cijfers zien, met den nodige voetnoten over de orders bijvoorbeeld dat Grubhub deels is weggelaten en Just Eat ook gedeeltelijk meewoog. Die losse cijfers over Orders, en partners waar ze mee samenwerken zeggen nog niet zoveel. Actief in 20 landen... Dan is er het cijfer van Gross Transaction Value (GTV) van 28 miljard [een cijfers dat over 2022 niet gegroeid is, en dus een probleem vormt. Maar er is ook het kengetal ATV de gemiddelde transactie waarde en die stijgt met een klein (3%) percentage].
“After two years of significant investment
following the merger and the pandemic,
we have returned to positive Adjusted
EBITDA earlier than anticipated.”
– Jitse Groen, CEO
De business segmenten zijn geografisch onderverdeeld. De business propositie is voor zowel consumenten als partners voordelig. Consumenten kunnen breed kiezen (local restaurants, grocers and specialty retailers) door apps en websites en snelle levering door een netwerk van couriers.
of door de partners zelf. Voor Partners geeft het bedrijf toegang tot actieve klanten, via een sterk merk waarmee ze hun business kunnen opschalen.
De penetratiegraad van JET is nog laag (ca. 10% in de VS, in de UK ca. 30% en totaal ca. 13%): We believe there is significant upside potential from both increasing penetration and Order frequency
Dan is er de samenwerking (van Grubhub) met Amazon, en die verstevigt het merk, maar of het ook bijdraagt aan de winstgevendheid en aan de toekomst van JET kan ik niet uitmaken. Amazon kan heel goed leren hoe deze business werkt en het dan zelf gaan doen. Vraagteken. En dan is er nog de strategie van JET:
- We have made significant progress against these strategic objectives in 2022: • Expansion of supply and extension into non-food and other adjacencies [is dat niet vergelijkbaar met de business van Amazon?]
Daarnaast zet het bedrijf in op merkbekendheid:
- We also launched a new creative
campaign featuring Katy Perry and continued our successful partnership
with UEFA, driving increased global awareness of our brand.
Het bedrijf heeft iFood verkocht aan Prosus en heeft daarmee haar schuldpositie afgelost. Ze wil de winstgevendheid verbeteren door:
- Revenue per Order (verhogen):
- Courier cost per Order (verlagen):
- improvements Overheads and operating expenditure:
Qua cultuur, merk ik dat de term coaching niet voorkomt, maar wel kernwaarden (Lead, Deliver en Care) en dat past bij een moedig leiderschapsprofiel: I am self-aware, I take initiative, I empower people, I set direction.
Ook haar duurzaamheidsprofiel ziet er positief en sterk uit: al die fietsen en mensen die het werk biedt (maar de duurzaamheid van salaris is minder duidelijk in die sector).
JET is met Thuisbezorgd wel begonnen in 2000 en bestaat dus meer dan 20 jaar, maar het is ook een totaal nieuwe markt. Wat gaat de toekomst brengen? Een kreet die je hoort is dat van Ghost-Kitchens die gericht zijn op bezorging en geen restaurant hebben, en goedkoper kunnen produceren...
De grafiek op de beurs is er een van typische groei die vervolgens instort. En dan is nu de vraag: hoe gaat dit verder? Als de markt efficiënt is dan zit er veel meer kennis in die koers van het aandeel, die rond All time Low noteert dan wat ik hier allemaal over het bedrijf kan vinden. Die beurskoers weerspiegelt de verwachte winst, nagenoeg altijd. En de verwachting in de markt is dus niet best. Er is ook nog een grote shortpositie op het aandeel van ca. 9%. Dat vind ik zelf een positief punt. Wanneer shorters (hedgefunds) zo overtuigd zijn dat dit aandeel verder gaat dalen, dan zou ik het wel durven kopen. [per 19 feb. 2024 is deze shortpositie bijna 10% terwijl die van Delivery Hero 4,8% is]
--
Verder (actueel): Is er een samenwerking van Grubhub met Hilton en sinds 5 juni gaat de samenwerking tussen JET en Amazon ook een jaar verder. Op de jaarvergadering werd het salaris van de CEO Jitse Groen met 37% verhoogd, dat ook niet overal goed viel gegeven de beurskoers van het aandeel.
--
Wat anderen zeggen:
1. Bryan Garnier zet Just Eat op verkooplijst
Na een jaar van hoge inflatie blijven de maaltijdbezorgers [zoals ook Deliveroo, Glovo en Delivery Hero, En: Uber Eats en Doordash en in China: Meituan] onder druk staan, met weinig groei en opdrogende winstgevendheid. Dit roept serieuze vragen op over de waardering van bedrijven in deze sector, die .. kan uiteenlopen van 0,5 tot 3 keer de omzet.
... Een specifiek probleem bij Just Eat Takeaway.com is dat Bryan Garnier niet langer hoopt op een verkoop van het Amerikaanse Grubhub, terwijl het bedrijf wel kampt met dalende marktaandelen en orders.
Beleggers zullen de waarde van de activiteiten van Just Eat buiten Nederland en Duitsland niet veel hoger willen waarderen dan food retailers... die veel lager gewaardeerd zijn dan restaurantketens.
... Voedingsproducenten zullen namelijk niet snel hun prijzen verlagen, omdat ze hun marges nog moeten herstellen.
In een optimistisch scenario ziet Garnier de groei herstellen vanaf volgend jaar, met een EBITDA-marge die snel weer richting 10 procent kan stijgen. Dan zou de sector weer twee tot mogelijk drie keer de omzet waard worden, tegen 0,5 tot 1 keer nu. (bron: ABM Financial News, 8 juni 2023).
2. City meent dat "de maaltijdbezorger strategische knopen doorhakt en spijkers met koppen slaat. , b.v. verkoop van GrubHub of een vertrek uit Zuid-Europa en Australië. Het bedrijf heeft sterke posities in een aantal belangrijke markten, maar heeft in de afgelopen drie jaar in de meeste markten marktaandeel verloren... (bron: idem ABM FN).
Reacties