(Relevante) Trends spotten (365 x 10)
Ik ben zowel boeken aan het opruimen (wegdoen) als ook zelf weer een nieuw project aan het starten, over De Toekomst, en dan komt dit boek 3652 x Morgen toch weer even terug. Misschien in een alinea, want trendwatchers op zich krijgen al aandacht. Maar het idee dat de toekomst in feite een dagtaak is, vind ik elf wel iets om bij stil te staan.
Wat brengt de toekomst? En hoe ga je er mee om? Dat heeft natuurlijk alles met je soort bedrijf te maken, en in mijn geval een investeringsbedrijf. Waarin beleg ik wel en waarin niet, en moet ik rekening houden met cycli?
Trends zijn belangrijk, ja.
Bedrijven zijn meer dan personen bezig met de toekomst. En beiden zijn weer verder te specificeren. Een persoon kan een professional zijn, iemand die werkt, een ondernemer, of een ambtenaar. Een vader gaat anders om met de toekomst dan een moeder.
Bedrijven dus, hoe gaan die om met de toekomst? Innovatie is dan een belangrijk fenomeen. bedrijven moeten innoveren (Innoveren is een kernwaarden, vertelt iemand bij de bank).
Maar bedrijven moeten ook begrijpen wat en hoe de wereld aan het veranderen IS en zal gaan veranderen. dat zoiets een dagtaak is, kan vreemd lijken, maar niet iedereen is met trends en de toekomst bezig binnen een bedrijf, maar als je zelfstandig ondernemer bent, is het wel een activiteit die terugkeert.
Even een voorbeeld van deze bank, die tien jaar terug tien megatrends formuleerde, en hierin een verdere verdieping en uitleg aan toevoegde:
1. Digitale wereld. in 1995 kwam Nicholas Negroponte met een visie over de digitale wereld (Being Digital). De economie is meer gaan groeien door Internet en ICT, schrijft de trendwatcher, en deze ontwikkeling past het menselijke geheugen aan, iets wat we tegenwoordig ook daadwerkelijk zien nu de nieuwe trends van AI werkelijkheid worden. Wat je vroeger moest onthouden en nu, is niet meer hetzelfde.
Uitspraken: "in 2015 zal 10% van onze online vrienden niet menselijk zijn" en "de marktomvang van digitale betalingen zal in 2016 3000 miljard bedragen." De impact van die trends is dus groot, "want we worden sterk afhankelijk van ICT." Er zijn ook tegentrends, bv boeken over "digitale detox." relevantie van trends is dat "gevestigde organisaties steeds minder bestaansrecht zullen hebben."
Bij de tweede trend Universele connectiviteit, zie je dat het ook tot problemen en verkeerde verwachtingen kan leiden. Zo geeft de auteur het voorbeeld van de UMTS veilingen van telecom frequenties die de schatkist veel geld hebben opgeleverd, maar de bedrijven niets.
3. Mobiele levensstijl. Ook dit is een zeer relevante trend voor de bank geweest. "Mobiel verandert het gedrag van mensen," en "klanten gaan anders met hun geld om."
4. Data als brandstof. "Naast goud en geld, wordt de bank steeds meer een opslagplaats voor data, die veilig moet worden opgeslagen." John Brockman wordt hier aangehaald met de stelling dat (mede door toegenomen digitale data) de wetenschappelijke kennis iedere twee jaar verdubbelt, in lijn met de wet van Moore. Een tegentrend is hier Wikileaks dat (vertrouwelijke) informatie steeds meer een gevaar wordt wanneer dit publiekelijk beschikbaar komt.
Hierop volgt de trend (5) van veiligheid en privacy. User experience (6) gaat erover dat emotie steeds meer een rol speelt bij een product of service en (7) - sociale netwerken, "sociale media zijn niet meer weg te denken." De tegentrend hier wordt ingevuld door futuroloog Tony Bosma* (toen in 2012 nog trendwatcher bij Ordina), met Extend Limits, mensen die zich afzetten tegen de invloed van digitalisering.
8. Open wereld. De verandering die men hier beschrijft is die van een oude (industriële) wereld die gesloten, patenten, hiërarchie, conglomeraten en massacommunicatie afzet naar een wereld die open is en vooral TRANSPARANT. Bijzonder is Apple dat haar eigen gesloten systeem heeft en blijft houden en misschien wel te zien is als tegentrend. Relevantie: openheid en samenwerken.
Duurzame organisatie (9) is een trend die weinig toelichting behoeft, en de lijst sluit af met 10 - van groot naar klein: de wet van Moore en als toepassing kan je dan denken aan Nanotechnologie. Maar ook de komst van de ZZP'er past in deze trend. Niet meer werken voor grote organisaties, maar klein en fijn...Het boek sluit af met zin en onzin van trendwatching. De auteur zet in op trendwatching als continue activiteit. Zet je blik naar buiten op de wereld, wees voorbereid, bewustwording binnen de organisatie, cultuurverandering en strategiebepaling...
Negatieve punten geeft het boek niet, maar die zijn er natuurlijk wel: flexibiliteit. Het grote nadeel van trendwatching is dat je denkt te weten wat er in de toekomst gaat gebeuren en je daar zoveel positie o inneemt en geld inzet, dat je minder flexibel bent voor wanneer de toekomst en trends toch anders uitspelen...
Wanneer je deze trends vergelijkt met een onderzoek van nu naar trends dan blijken ze nog best actueel, zie figuur (bron: handsonict.nl)
* - De vervolgstap hierop is om op zoek te gaan naar de trends van nu. Deze futuroloog heeft o.a. trends opgesteld, die mede de basis waren voor deze studie, zo lijkt het.
Reacties