De wetenschapper in de economie

Ook dit is een lastige, in de zin dat de wetenschapper alles kan zijn, van econoom, via theoloog (is dat een wetenschapper?) tot Jurist.

Wetenschappers zijn duidelijk herkenbaar door hun afzonderlijke plaats, in de universitaire campus. Zijn leven deels gescheiden van de rest van de professionals.

Wetenschappers zijn er in verschillende gradaties, te beginnen met de aspirant (AIO, phD-kandidaat) tot doctor in de wetenschap en hoogleraar. Dan zijn er diverse docentschappen, die in die "omgeving" van belang zijn en als afgeleide functie of rol van wetenschapper fungeren.

De Wetenschap in, betekent, de academische wereld betreden, met alles dat daarbij hoort. [Wetenschap bedrijven kan nagenoeg enkel in een academische setting, maar niet exclusief. Er zijn scholars die buiten de institutionele muren onderzoek doen, maar dat zijn uitzonderingen]

De wetenschap in betekent dus niet het bedrijfsleven in of ook niet voor de overheid werken. Wetenschap is een eigen terrein dat los staat van de rest van de bedrijvigheid, met eigen regels. 

Alles begint met intelligentie. Van de twintig tot dertig Hoogleraren Economie die ik ooit sprak kwamen de meeste van het gymnasium af.

Maar de rol voor de economie. Wat is het effect van de wetenschapper die kiest voor dit gebied? Is het niet het reduceren van risico voor de economie als geheel? Hoe meer wetenschap er is (en verspreid wordt) hoe meer die kennis kan leiden tot nieuwe ontwikkelingen maar ook door de basis die dit instituut als geheel biedt is er meer onderbouw in de economie die zorgt voor wetenschappelijke veiligheid.

[Een aspect van] de wetenschapper is te vergelijken met de rol van de krant die onderzoekt of iets waar of niet waar is.

... De figuur laat een studie zien van de invloed van de wetenschap in de politiek. Maar daar gaat het niet echt om. De vraag is, wat doet de wetenschapper voor de economie zelf?

 


-- wat anderen schrijven.

1. (uit 2005) ‘De Nederlandse economie is een kenniseconomie’. Deze politieke mantra legt een zware verantwoordelijkheid bij onze wetenschappelijke instituten. Helaas staan wij er niet zo heel goed voor met onze kennisinstituten, noch met de rol van overheid en industrie in het omzetten van deze kennis in economische activiteit. In dit artikel vergelijk ik onze situatie met die van landen waar de wetenschap veel sterker is en meer bijdraagt aan de economie. Met name heb ik daarbij de Verenigde Staten op het oog. (bron: Hoe de Nederlandse wetenschap beter te maken, Opinie, 22 JULI 2005, J.C. Clevers, https://www.ntvg.nl/artikelen/hoe-de-nederlandse-wetenschap-beter-te-maken)


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?