Hoe staat het met de koers van XING, (en LinkedIn)?

Sinds XING, dat geintroduceerd werd als OpenBC, genoteerd staat op de Deutsche Boerse waar deze grafiek vandaan komt, volg ik af en toe het aandeel. Dit is uit pure interesse, omdat ik zelf mijn account opgeheven heb, maar toch wel nieuwsgierig ben hoe het het bedrijf vergaat. De koers van XING heeft een eigen ontwikkeling, maar staat natuurlijk niet los van de ontwikkelingen die andere netwerksites in het algemeen doorgaan.

Wat opvalt aan de koers is dat deze hoger staat dan de introductiekoers, maar na drie jaar notering nog niet hoger is gekomen dan de hype die in korte tijd na de notering tot stand kwam. 37,10 is de laatste koers van 23 oktober.

Nu is dit maar een manier om naar de ontwikkeling van een bedrijf te kijken, maar koersvorming geeft aan de andere kant wel een aardig beeld. Op de Deutsche-Boerse staan ook omzetcijfers en daaruit blijkt dat de omzetten relatief laag zijn (1645 stukken op 23/10).

Nu zijn over het algemeen de koersen de afgelopen jaren gedaald. Het topjaar was 2007 en in maart van dit jaar was het dieptepunt. Als we de koers van XING daaraan relateren dan blijft het aandeel redelijk stabiel - na een moeilijke economische periode staat het aandeel 20% hoger dan de introductiekoers van 30 euro. Hier zou men uit af kunnen leiden dat het bedrijf anticyclisch is; hoe moeilijker de economische situatie, hoe meer men netwerkt. Een gewaagde aanname met enkel driejaar aan koersgegevens en geen financiele cijfers... Maar toch.


--
19 mei 2011 is er dan de langverwachte beursgang, IPO van LinkedIn, de professionele broer van Xing.

De beurskoers van het virtuele sociale netwerk LinkedIn explodeerde op de eerste handelsdag. Het beursaandeel steeg 110%. Na een openingskoers van $83, piekte de koers kort boven $120, om te sluiten op $94,25. LinkedIn heeft 7,84 miljoen aandelen verkocht voor $ 45 per stuk. De beursgang leverde $ 352,8 mln op en waardeert LinkedIn op $4,25 mrd. De marktkapitalisatie van het bedrijf was gisteren na sluiting van de beurs opgelopen tot $8,9 mrd.

Met de koersstijging zijn veel analisten bang voor een nieuwe internetbubbel. Tien jaar geleden barstte de vorige zeepbel. Beleggers leden toen enorme verliezen. Een slecht voorteken is het lot van het Chinese ‘Facebook’, Renren. Het bedrijf kreeg vorige week een notering op Wall Street. Het beursaandeel steeg aanvankelijk hard tot $18, maar sloot gisteren op $13,75. Dat is onder de introductiekoers van $14 (Bron: FD).
 


-- 20 september. Op dit moment staat de koers rond de 60 euro, en dus inmiddels hoger dan de introductiekoers. Of dit vooral door het effect van de beursgang van LinkedIn is, ofdat de business resultaten beter worden is niet duidelijk.

-- 25 april 2023. In 2010 schreef ik dit nog op een ander blog.

Xing, previously known as OpenBC was one of the earliest companies that got listed on the stock-exchange, on the 7th december of 2006:


Xing is going to the exchange. The IPO is planned for the seventh of December. This means that there already is a demand for the company’s stock on the financial market. To predict the development of the stock price however would be speculative. Yet there are some indicators of a near future development of the stock.
There are many good reasons to be positive about the IPO of Xing on the (New York?) stock exchange.
First of all, Xing is a professional networking company and networking is hot. The main function of the internet is supporting the exchange of information and knowledge. Dedicated companies that operate in that field could count on future growth. Once the network function is supplied, organizations like Xing benefit from additional scale effects. As any other large site with a client base (Amazon) they are able to gain from adverts and other cross-selling business.
Disadvantages are that the professional market is often a lean-and-mean type of market. Information publishing or brokerage companies -- like Reed Elsevier and Wolters Kluwer – have not been the most profitable ones since the rise of the free information highway. Even though that knowledge seems to be associated more with the concept of knowing WHO rather than knowing WHAT there is an extra
focus on these kind of networking organization. But how to capitalize this? The added value of information brokers (Reed Elsevier, Wolters Kluwer) is the additional quality in the professional (publication) market (law, accountancy, medicine, etc). The added value of being a member of Xing is much more difficult to estimate.
Although networking is hot, the professional market is quite serious and not too sexy. Most difficult to estimate would be the fact that only a small group (an organization of around 70 employees) is going to benefit from this IPO. What about those who exchange their knowledge for free?

I wrote this a few days before the IPO in december 2006 on Ezinearticles.com.

Today... my question is -- knowing that the information that the stockmarket is offering is often an indication of the real economy -- Why is this early social media company not ourperforming the market?

-- Tegenwoordig is XING (het merk bestaat nog) onderdeel - hernoeming tot New Work -  van het Duitse New Work SE, sinds 2019. Binnenkort eens meer daarover...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa