Langdurige storing Vodafone

Een kwart van de klanten van Vodafone kon woensdag urenlang niet bellen en sms’en. Oorzaak waren problemen met een van de vier poorten van het mobiele netwerk.
De storing openbaarde zich begin van de middag. Volgens een medewerker van Vodafone was die ’s avonds om half zes verholpen, maar bleven klanten problemen ondervinden wegens overbelasting van het systeem. ‘Als iedereen even niet meer zou proberen te bellen, was het probleem meteen opgelost.’
De storing gaf aanleiding tot veel boze reacties. De website van Vodafone was niet bereikbaar.
In Utrecht liep het tramverkeer tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein vast omdat communicatie met de verkeersleiding niet meer mogelijk was. (
Volkskrant)

Infrastructuur zal steeds meer voor problemen gaan zorgen, meer in een tijd als deze van bezuinigingen; infrastructuur is onzichtbaar en dus moeilijker te managen.

http://mcenv.blogspot.com/2009/10/weer-een-storing-op-de-beurs.html

Op dezelfde dag is er ook een storing bij KPN. Die is inmiddels (grotendeels) opgelost schrijft Trouw.

2 december:
Opnieuw een storing bij Vodafone:
Het telecombedrijf Vodafone heeft opnieuw last van een storing in het netwerk. Ditmaal gaat het om problemen bij mobiel internet op mobiele telefoons en laptops. Dat liet Vodafone woensdag weten. Het bedrijf zegt ,,met man en macht'' te werken aan een oplossing.
http://www.destentor.nl/algemeen/economie/5891209/Opnieuw-storing-bij-Vodafone.ece

6 februari 2010:
Klanten van KPN kunnen door een grote storing niet internetten. Hoe groot de problemen precies zijn, is niet bekend. Maar volgens de telecomaanbieder kan het hele land er last van hebben. Eind vorig jaar werd KPN ook getroffen door een grote storing. Vooral mensen met een mobieltje konden toen uren niet bellen. En ook bij Vodafone ging het rond die tijd niet goed.Wanneer KPN de problemen opgelost denkt te hebben, kon het bedrijf nog niet zeggen (Bron: RTL).

5 maart 2010, Storing in UMCG:
Ziekenhuis legt ICT-netwerk plat na storing
Onder andere ct-scans kan het UMCG tijdelijk niet automatisch verwerken.
Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) heeft vanaf vrijdagmiddag het hele ict-netwerk platgelegd om te kunnen onderzoeken waarom de infrastructuur instabiel is. Woensdag 3 maart 2010 ontstond een hardwareprobleem dat enkele belangrijke medische en administratieve systemen instabiel maakte. Dat vertelt een woordvoerster van de instelling. De belangrijkste processen lopen voorlopig handmatig, waardoor patiƫnten geen last ondervinden.
'De afgelopen anderhalve dag was mondjesmaat verbetering zichtbaar. Het leek erop dat alles een beetje stabieler werd', aldus de woordvoerster. Omdat hiermee het probleem niet was opgelost, is besloten het hele netwerk plat te leggen.
De voorlichtster weet niet welke hardware de storing veroorzaakte, maar wel welke systemen erdoor getroffen zijn. Het gaat om uiteenlopende systemen die het ziekenhuis gebruikt, zoals voor de automatische verwerking van rƶntgenfoto's en ct-scans en de koppeling daarvan aan de patiƫntgegevens, het elektronisch patiƫntendossier en het facturatiesysteem. Ook de systemen voor elektronische recepten en voor laboratoriumaanvragen zijn door de storing getroffen.
Handmatig

Als tijdelijke oplossing heeft het UMCG besloten om de belangrijkste processen handmatig en/of op papier te verwerken. Zo worden de rƶntgenfoto's tijdelijk niet op het beeldscherm maar aan de lichtbak bekeken. De voorlichtster vreest dat dit veel werk oplevert zodra de systemen weer draaien: 'Alles wat nu handmatig wordt gedaan, moeten we uiteindelijk in de systemen inkloppen.'
De woordvoerster vertelt dat bijna alle ict'ers van het ziekenhuis zijn ingeschakeld om de oorzaak van de storing te achterhalen, de systemen te herstellen en in de gaten te houden. Ze schat dat het er zo'n honderd tot honderdvijftig zijn. Er zijn 24 uur per dag ict'ers aan het werk.


En zelfs op de Kabel kan een storing optreden:
ZWOLLE - Door een grote storing bij kabelexploitant Ziggo zaten alle klanten van dit bedrijf dinsdagavond enige tijd zonder radio en televisie. De storing, die rond negen begon was voor de meeste mensen tussen 10.30 en 10.45 uur voorbij. De oorzaak is nog onduidelijk.
Het bedrijf heeft anderhalf miljoen klanten waarvan veel in de provincie Overijssel. Ziggo meldde zelf dat het televisiesignaal in de oostelijke helft van het land - van Groningen naar Limburg - verstoord was. Twitteraars uit heel Overijssel en uit andere delen van het land melden dat zij ook geen telefoon en internet hadden.
De internetsite van Ziggo was dinsdagavond gedurende enige tijd ook lastig bereikbaar. Niet duidelijk is of dit met de storing zelf te maken had of door overbelasting door mensen die op zoek waren naar informatie.

Drie jaar later - 4 april 2012 - is er opnieuw een storing bij Vodafone, door een brand.
De storing van Vodafone is nog steeds niet opgelost. Het telecombedrijf heeft na de brand van woensdag inmiddels een noodvoorziening aangelegd. Vodafone zegt te verwachten dat deze noodvoorziening voor middernacht beschikbaar wordt, zodat getroffen klanten weer kunnen bellen en sms'en.
Het herstel van het 3G-netwerk, waardoor mensen mobiel kunnen internetten, duurt vermoedelijk wat langer. Vodafone leidt dit 3G-verkeer gedeeltelijk om via andere netwerkcentrales. Om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk weer gebruik kunnen maken van mobiel internet, worden eerst de dichtbevolkte gebieden omgeleid. Het is de verwachting dat het 3G-netwerk in de loop van donderdag weer gedeeltelijk functioneert. Verder zal het waarschijnlijk ook nog een dag duren voordat de voicemailproblemen hersteld zijn. Door de brand, die woensdagochtend uitbrak in Rotterdam in een pand naast Vodafone, kon een kwart van de 5,3 miljoen klanten van Vodafone niet bellen, sms'en of mobiel internetten. Een deel van de klanten buiten de regio Rotterdam werd omgeleid via de netwerkcentrale in Amsterdam. 10 tot 15 procent van de klanten, bijna allemaal uit de omgeving Rotterdam en Den Haag, is nu nog onbereikbaar. Vodafone verwacht dat een deel van de klanten donderdag hinder zal blijven ondervinden van de storing. (Bnr)

--
13juli 2012 is er het bericht dat bedrijven willen samenwerken wanneer er een storing optreedt:
  De telecomproviders KPN, Vodafone en T-Mobile zijn bereid bij grote storingen hun netwerken voor elkaar open te stellen. Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken heeft dat donderdag aan de Tweede Kamer geschreven. De minister heeft met de providers gesproken naar aanleiding van de grote storing bij Vodafone in april. Klanten konden toen dagenlang niet bellen, sms'en of mobiel internetten. Verhagen is blij dat de providers willen samenwerken. Ze hebben hem wel gewezen op technische en juridische problemen daarbij. De minister heeft hen gevraagd met concrete voorstellen te komen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?