Boskalis neemt Smit op Sleeptouw
Als de raad van bestuur, de raad van commissarissen en de aandeelhouders van Smit akkoord gaan met het bod van 60 euro per aandeel, betaalt Boskalis in totaal 1,35 miljard euro om Smit van de beurs te halen. Dat is inclusief de waarde van de 26 procent van de aandelen die Boskalis al heeft in Smit en inclusief de gezamenlijke schuld van 250 miljoen euro die na de overname opnieuw moet worden gefinancierd.
Opeenvolgende bestuurders van de twee bedrijven spraken al twintig jaar over een fusie, maar werden het nooit eens. Vorig jaar nog bracht Boskalis een vijandig bod uit op Smit. Dat veegde Vree onmiddellijk van tafel, omdat Berdowski Smit na de overname zou opknippen en deels zou doorverkopen. In de huidige plannen blijven alle bedrijfsonderdelen van Smit tenminste drie jaar bij elkaar. Ben Vree zal zitting nemen in de raad van bestuur van Boskalis en Smit zal tevens een lid van de nieuwe raad van commissarissen leveren.
Aangezien de activiteiten van de twee bedrijven elkaar nauwelijks overlappen maar vooral op elkaar aansluiten, verwachten Vree en Berdowski dat de fusie weinig banen zal kosten. ‘Dat zal gaan om een paar dubbele functies op het hoofdkantoor en een aantal kleine kantoortjes die we beiden hebben in landen als Uruguay en Panama. Dat is niet meer dan 1 procent van alle banen’, aldus Berdowski.
Cor Voorspuij, de voorzitter van de centrale ondernemingsraad (COR) van Smit, wilde nog geen reactie geven op de fusieplannen. ‘We bekijken nog wat de gevolgen zijn en inventariseren op dit moment de reacties van het personeel’, aldus de COR-voorzitter. FNV Bondgenoten heeft al laten weten dat het positiever staat tegenover de huidige plannen dan tegenover het vijandige bod van vorig jaar. Voor een definitieve visie op de fusie, wacht de bond echter de gesprekken af met Smit. (Volkskrant)
- - -
Van stiefkind tot liefdesbaby. Zo kan het verkeren met Harbour Towage, de havensleepdienst van Smit Internationale. Het huwelijk met de maritieme dienstverlener is Boskalis-topman Peter Berdowski zo veel waard, dat de ooit door hem zo verfoeide Smit-divisie nu met open armen in het baggergezin wordt opgenomen.
Een opmerkelijke stap, aangezien Berdowski, in eerdere pogingen om met Smit te huwen, Harbour Towage het liefst in een pleeggezin wilde onderbrengen. Het kindje zou alleen maar tot last zijn, zo beredeneerde Boskalis nog geen jaar geleden toen het Smit wilde inlijven. Ben Vree, topman van Smit, schreeuwde moord en brand en wilde Harbour Towage niet scheiden van Berging, Terminals en de tweeling Transport & Heavy Lift, zijn andere kindjes.
Berdowski maakte daarop meteen een eind aan de veelbelovende prille liefde. Vree maakte waar hij kon de Boskalis-baas zwart. Vree noemde hem zelfs een verrader. Toch kon Peter Ben niet vergeten. „Drie weken geleden heb ik een afspraak met hem gemaakt. De toenadering kwam dus weer geheel van mijn kant. Gelukkig sloeg de liefdesvonk nu wel over en zie hier het prachtige resultaat”, aldus een stralende Berdowski over de voorgenomen samensmelting.
Vree, die zich in eerste instantie een hoedje schrok toen hij de afspraak met Berdowski in de agenda zag staan, is nu ook bijzonder in zijn nopjes met het huwelijk en de huwelijkse voorwaarden die zijn opgesteld. De handtekeningen onder het contract zijn al gezet. In de voorwaarden staat dat Berdowski zijn aangenomen Smit-kinderen zal koesteren. „Ik heb Vree diep in de ogen gekeken en gezegd dat ze me echt allemaal even lief zijn”, laat hij weten op het verlovingsfeestje in het Amsterdamse Okura-hotel, waar de bubbles en taart vreemd genoeg in geen velden of wegen te bekennen waren.
De Boskalis-baas heeft zelfs beloofd om ze de komende drie jaar te onderhouden en niet stiekem te verkopen. In ruil daarvoor zullen zij wel ten volle worden ’uitgebuit’. Van Boskalis worden door de opdrachtgevers tegenwoordig heel andere dingen verlangd. Alleen maar een beetje baggeren is er niet meer bij. „Met Smit halen we spullen en competenties in huis die we heel goed kunnen gebruiken.”
Vree mag als dank aanschuiven aan de bestuurstafel bij Berdowski en zijn gouden baggerboys. Vree houdt zeggenschap over zijn eigen toko. „Ik heb geen idee hoe ik dat gezin precies in toom moet houden”, zal Berdowksi wel gedacht hebben. De twee komen dan wel uit het Rotterdamse, maar er wordt gefluisterd dat ze verder niet zo heel veel gemeen hebben, al wil Berdowski daar niets van horen.
Vree is echter van mening dat het huwelijk nog de nodige discussie zal opleveren en dat het tijd zal kosten om de mokkers te overtuigen dat er niets tegen een samensmelting is. Ondertussen moet hij er ook op toe gaan zien dat zijn Terminals lief speelt met Lamnalco, de half-dochter van Berdowski. De huwelijksschat is ook nog een punt van zorg. Een aantal ’getuigen’ vindt de €1,35 miljard wel heel erg karig. Er zijn dus best nog wat dingetjes op te lossen voordat de kurken kunnen knallen en de taart aangesneden. (Huwelijkse voorwaarden, Barbara Sanders, Finanscoop)
Over het waarom van de fusie heeft bijna niemand het. Uit het verhaal van Barbara begrijp ik dat het gaat om een veranderende bagger business: "Van Boskalis worden door de opdrachtgevers tegenwoordig heel andere dingen verlangd. Alleen maar een beetje baggeren is er niet meer bij. „Met Smit halen we spullen en competenties in huis die we heel goed kunnen gebruiken.” Wat die precies zijn blijft onduidelijk.
Baggerbedrijf Boskalis "sleept" regelmatig miljardenorders binnen, maar waarom precies heeft het Smit Internationale nodig?
18 november 2009 - SMIT voegt weinig waarde toe aan Boskalis:
Met de overname van Smit realiseert Boskalis een oude ambitie, maar de aankoop voegt weinig waarde toe aan het bedrijf. Dat vindt analist Edwin de Jong van SNS Securities.
De prijs van het aandeel Boskalis krijgt wel een flinke oppepper door de veranderde schuldstructuur, maar de richtprijs die SNS nu wil hanteren komt met 24 euro (was 17 euro) nog steeds niet boven de huidige prijs van Boskalis (ruim 26 euro) uit.
Daarnaast merkt SNS ook nog op dat er voor de baggerindustrie mogelijk zware tijden aankomen.
Reacties