Universiteit, Oprichting en "ideologie"

De Illustere school, ook wel het Athenaeum Illustre, was vanaf de zestiende eeuw de instelling voor hoger onderwijs in de Noordelijke Nederlanden. Verschillende universiteiten zijn voortgekomen uit de illustere scholen. ... De eerste universiteit van Nederland, de universiteit van Leiden, werd in 1575 opgericht door Willem van Oranje. Voor die tijd gingen veel studenten naar de Katholieke Universiteit Leuven. Vanwege de Tachtigjarige Oorlog was dit echter niet meer mogelijk waardoor een eigen universiteit wenselijk werd.... Tien jaar na Leiden werd in Franeker een tweede universiteit opgericht. In de jaren hierna volgende onder meer de Universiteit Groningen (1614), Universiteit Utrecht (1636) en Universiteit van Harderwijk (1648). (bron: historiek.net)

Delft "startte" in 1842, onder een andere en vrij uitgebreide naam weliswaar. Voor de overige universiteiten zijn de oprichtingsdata als volgt: 

  • TU Eindhoven: oprichting in 1956 (23 juni)
  • "Leiden:" 8 februari 1575
  • UvA: 1632
  • Erasmus Universiteit Rotterdam: 8 november 1913
  • UU: 26 maart 1636
  • VU: 20 oktober 1880
  • Twente: 1961
  • RU / KUB: 17 oktober 1923

Deze data komen regelrecht van Google.

In de meeste gevallen krijgt de universiteit de naam mee van de plaats waar deze opgericht of gevestigd is. In Nederland zijn er drie uitzonderingen, waar niet het gebied, maar meer een bepaalde ideologie gekozen is als naamgeving: Erasmus, Radboud en Vrije Universiteit. Bij deze laatste was er al een Gemeente Universiteit en is het dus logisch dat er een andere naam gevonden moest worden. Maar Erasmus? OF Radboud, wat was het motief daarbij?

-- 14 nov 2024.

"Vorige maand, na 21 jaar klassieke talen te hebben gestudeerd en gedoceerd aan de Universiteit van Cambridge, nam ik ontslag. Ik hield van mijn baan. En juist omdat ik hield van de baan waarvoor ik werd betaald, en omdat ik zo sterk geloof in het behoud van de excellentie van het hoger onderwijs, in Groot-Brittannië en daarbuiten, ben ik vertrokken.

Toen ik twintig jaar geleden in Cambridge aankwam, liepen er nog reuzen rond op aarde. Studenten konden elke lezing bijwonen, op elk niveau, in elke afdeling; seminars voor afgestudeerden en onderzoekers waren toegankelijk voor alle geïnteresseerden, en je kon aan de voeten van de groten zitten. Onvergetelijke bijeenkomsten van iedereen, van bachelorstudenten tot professoren, bespraken de grote vragen tot laat in de nacht.

De historische kracht van Cambridge kwam voort uit het respecteren van de capaciteiten van studenten en het geven van de vrijheid om hun studie te volgen zoals ze wilden, maar met enkele belangrijke beperkingen." (Decline and fall: how university education became infantilised. David Butterfield, https://www.spectator.co.uk/article/decline-and-fall-how-university-education-became-infantilised/)



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?