Kernwaarden (van acht) universiteiten

Kernwaarden van de universiteiten. Een aantal voorbeelden, hierbij eerst het overzicht:


Wat opvalt is dat de verschillend best groot zijn. Elke universiteit doet toch min of meer hetzelfde, maar blijkens de kernwaarden zitten er grote verschillen in stijl. Of het in de praktijk ook zo is kan je hier niet uit afleiden. Er zijn drie universiteiten in de tabel, waarvan het aantal kernwaarden zes of meer is, Tilburg, Groningen en Amsterdam (UvA). drie tot 4 kernwaarden is de norm, daarboven is er een groot verlies aan focus.

Nagenoeg alle onderstaande tekst is gekopieerd van de webpagina's van de acht universiteiten.

1. Utrecht. Missie en kernwaarden.

Missie. Onderwijsadvies & Training ondersteunt onderwijsprofessionals bij hun ambities. Door goed te luisteren en vragen te stellen, werken we samen toe naar een praktisch resultaat waar je mee verder kunt. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk, om tot nieuwe perspectieven op onderwijsvraagstukken te komen. Met onze persoonlijke aanpak en expertise komen we samen tot de kern: goed onderwijs. Want goed onderwijs en goede docenten maken het verschil.

Onze kernwaarden

Deskundig. De deskundigheid van onze medewerkers is zichtbaar via hun onderwijswetenschappelijke kennis en vaardigheden en hun academische scholing. We zijn op de hoogte van recente ontwikkelingen binnen het wetenschappelijk onderwijsonderzoek. Ook hebben we ervaring in de onderwijspraktijk, bijvoorbeeld als docent. Dat maakt ons constructief kritisch en analyserend. 

Verbindend. Wij verbinden wetenschappelijke kennis met de onderwijspraktijk. Ook verbinden we professionals in het onderwijs, zowel binnen als buiten de Universiteit Utrecht. Dit doen wij onder andere door deel te nemen aan universiteitsbrede bijeenkomsten over onderwijs, via het onderhouden van ons netwerk in alle onderwijssectoren en door docenten te ondersteunen die onderzoek doen naar hun eigen onderwijspraktijk.

Inspirerend. Wij laten onze opdrachtgevers zien dat er bij een onderwijsvraagstuk verschillende interessante perspectieven te onderscheiden zijn. We brengen recente onderwijswetenschappelijke kennis mee, nemen initiatief en durven nieuwe stappen te zetten.


2. Erasmus Universiteit Rotterdam.
Missie en visie. ... is een internationaal gedreven, grensverleggende universiteit van wereldklasse die bijdraagt aan de kwaliteit van de samenleving. Wij integreren academisch toponderzoek met excellent, uitdagend en inspirerend onderwijs.

Studeren aan de EUR: Jouw studiesucces staat centraal. ... in een bruisende en ondernemende omgeving, met veel ruimte voor online en blended onderwijs... een smeltkroes... van ambitieuze denkers en doeners van alle leeftijden, nationaliteiten en culturele achtergronden.

Het onderwijs in iedere faculteit sluit aan bij de wetenschappelijke discipline en heeft daardoor een eigen kleur.   Wetenschappers krijgen bij de Erasmus Universiteiten veel ruimte om eigen initiatieven te ontwikkelen en met elkaar af te stemmen.

De Erasmus Universiteit staat voor innovatie, verbinding en vrijheid om te ondernemen. Onze traditie is sterk decentraal, met een grote mate van autonomie voor de faculteiten en instituten. We werken met een interactieve besturingsfilosofie. Elke bestuurder stimuleert kennisdeling en is zelf betrokken bij de ontwikkeling van de onderwijs- en onderzoekskwaliteit in de faculteiten. De belangrijkste uitgangspunten hierbij zijn een betrokken bestuur, ruimte voor leiderschap en actieve kennisdeling.

Onze visie op onderwijs. Kerngedachte van onze onderwijsvisie is: De Erasmus Universiteit Rotterdam leidt studenten op tot verbindende wereldburgers die een actieve rol hebben in de ontwikkeling van academische kennis voor de samenleving.

Geïnspireerd door onze naamgever Desiderius Erasmus, hebben we deze visie uitgewerkt naar onze kernwaarden:
  • Deskundig, ruimdenkend en kritisch 
  • Ondernemend, innovatief en doelmatig 
  • Verenigend, betrokken en verbindend
Heldere focus. De Erasmus Universiteit Rotterdam staat bekend als een universiteit van denkers en doeners, waar onderzoekers en studenten met ambitie uitstekend op hun plek zijn. Ons scherpe profiel kenmerkt zich door de focus op een select aantal disciplines of domeinen:

Cultuur: media, geluk en identiteit in de moderne stedelijke samenleving

Profiel en focus zorgen ervoor dat de Erasmus Universiteit talentvolle personen aantrekt, uit alle delen van de wereld. Wetenschapper en studenten met ambitie. Gedreven personen die we graag helpen om hun ambities en dromen te realiseren. Vandaar de merkbelofte die zichtbaar is in onze pay off: Make it happen. Zo vormt onze universiteit een smeltkroes van bijzondere mensen van alle leeftijden, met verschillende nationaliteiten en met variërende culturele achtergronden. Die diversiteit is onze kracht, een solide basis voor verdere innovatie. Het stelt ons in staat om - in de geest van onze naamgever Desiderius Erasmus - onze studenten op te leiden tot echte wereldburgers.

---
3. VU. Vrije Universiteit van Amsterdam. Kernwaarden en ambities.

KERNWAARDEN EN AMBITIES
De basisfilosofie van de VU uit zich in drie kernwaarden, die als richtsnoer gelden voor het werken en handelen van medewerkers en studenten. Deze waarden zijn onlosmakelijk verbonden met de wijze waarop de VU excellent onderzoek en onderwijs vormgeeft.

De kernwaarden van de VU zijn: 

a.Verantwoordelijk. Dienstbaar aan en betrokken bij mens en maatschappij
Verantwoordelijkheid vertaalt zich in de keuze voor onderwerpen van onderzoek en onderwijs die aansluiten bij de grote maatschappelijke thema’s, zowel in de Amsterdamse regio als daarbuiten. In onderwijs dat studenten vormt en aanzet tot dienstbaarheid aan elkaar en aan de samenleving. Dat studenten stimuleert positie te nemen in de wereld en opvoedt open naar de ander en naar het andere te zijn.

b.Open. Voor diversiteit in disciplines, nationaliteiten, levensbeschouwingen en maatschappelijke overtuigingen. De VU is een inspirerende ontmoetingsplaats waar met onderling respect wordt gewerkt aan verbinding tussen disciplines, culturen, religies, maatschappelijke opvattingen en vragen uit de samenleving. Confrontatie van verschillen leidt tot nieuwe inzichten en innovaties, tot scherpte en helderheid, tot wetenschappelijke excellentie.

c. Persoonlijk. Aandacht voor de menselijke maat; een academische gemeenschap waarin elk lid wordt gekend. Elk lid van de universitaire gemeenschap is uniek en waardevol en komt binnen de universiteit tot volle ontplooiing. Onderlinge relaties zijn daarom respectvol, maar ook moreel appellerend en engagerend.

AMBITIES VAN DE VU
De VU zoekt antwoorden op wetenschappelijke en maatschappelijke vragen. Dat doen we niet alleen, maar in samenwerking met partners in de maatschappij: de overheid en het bedrijfsleven. Ons onderzoek en onderwijs is onderverdeeld in vier thema’s, waarmee we helder maken hoe we aansluiten bij en inspelen op maatschappelijke vraagstukken. Om toponderzoek te stimuleren, investeert de VU in talent. Topwetenschappers zijn gezichtsbepalend voor ons onderzoek en onderwijs. De universiteit koestert en is trots op de wetenschappers die sterk bijdragen aan de reputatie van de VU. Even belangrijk is onze opdracht om jonge mensen op te leiden tot kritische academici die vanuit hun maatschappelijke betrokkenheid belangrijke posities kunnen innemen in de internationale en interculturele samenleving van de toekomst. De VU legt daarom sterke nadruk op de academische vorming van studenten, met aandacht voor de kernwaarden van de VU. Onderwijs en onderzoek zijn direct aan elkaar gekoppeld. De VU leidt studenten op in de onderzoeksgebieden waar zij sterk in is en waar een grote vraag is naar goed opgeleide professionals.

MAATSCHAPPELIJKE RELEVANTIE
De VU sluit met haar vier profielthema’s aan op alle Amsterdamse clusters, nationale topsectoren en Europese societal challenges.

--
4. UvA.
De Universiteit van Amsterdam is de grootste universiteit van Nederland, met het breedste opleidingenaanbod. Een intellectueel knooppunt met 34.000 studenten, 6.000 medewerkers en 3.000 promovendi. Verbonden door een cultuur van nieuwsgierigheid.

Historie: Met twee toen al internationaal bekende hoogleraren begon zo’n vier eeuwen geleden de geschiedenis van de Universiteit van Amsterdam. Gerardus Vossius opende met zijn oratie 'De historiae utilitate' (Over het nut der geschiedenis) op 8 januari 1632 het Athenaeum Illustre. De dag erna zou Caspar Barlaeus zijn beroemde betoog 'Mercator Sapiens' (De wijze koopman) houden.

Onze kernwaarden.
De UvA bedrijft wetenschap die de wereld wil begrijpen en wil dienen, zonder zich te binden aan politieke, religieuze of andere belangen. Wij zijn een ambitieuze, creatieve en publieke universiteit in Amsterdam. We zijn tegelijk onafhankelijk en betrokken. We werken aan een duurzame, welvarende toekomst en staan voor rechtvaardigheid en gelijke kansen. We luisteren en bieden de vrijheid om ongehinderd vragen te stellen, nieuwsgierig te zijn en te debatteren. Dat doen we met respect voor ieders inbreng, achtergrond en overtuiging, en in een omgeving die sociaal en intellectueel veilig is. Te allen tijde zullen wij deze waarden verdedigen.

--
5. Tilburg University
De maatschappij dienen en die beter maken voor de burgers. Dat is wat ons drijft. De oprichter van Tilburg University, Martinus Cobbenhagen, vond dat wie de samenleving wil begrijpen, er actief en bewust bij betrokken moet zijn. Dit gedachtegoed vormt nog altijd de basis voor onze universiteit.

Bij Tilburg staan "Feiten" prominent op de site (zoals 19.347 studenten in 2020, 3.105 internationale studenten, 71 bachelors & masters, 48 Engelstalig, +78.000 Alumni sinds 1927, +6.900 internationaal, etc)

Verantwoordelijke en ondernemende denkers... gedreven door solidariteit, verantwoordelijkheidsgevoel en inlevingsvermogen, ... een innovatieve manier invloed .. aan een snel veranderende samenleving.
Cultuur van Samenwerken, ... We zoeken de verbinding tussen de verschillende vakgebieden ...
Impactprogramma, drie thema’s: Empowering a Resilient Society, Enhancing Health and Wellbeing en Creating Value from Data.

Tilburg University heeft relatief gezien de meeste hoogleraren van Nederland. Van het Tilburgse wetenschappelijk personeel (exclusief promovendi) heeft 25 procent de rang van hoogleraar (landelijk: 15 procent). Oorzaak loopbaanbeginsel dat primair afhangt van prestaties en niet van formatiebeginsel.

Visie op onderwijs: karaktervormend met elementen als zelfreflectie, weerbaarheid, een sterk gevoel van verantwoordelijkheid en bewustzijn van de ethische implicaties van het eigen handelen. Onze visie op onderwijs kenmerkt zich door deze specifieke combinatie van kennis, kunde en karakter.

Kernwaarden:
  • passie voor waarheidsvinding, 
  • betrouwbaarheid,
  • verbinding, 
  • empathie, 
  • inclusiviteit, 
  • transparantie, 
  • ondernemendheid
  • verantwoordelijkheid. 
6. Universiteit van Maastricht (UM)
Missie & strategie. De Universiteit Maastricht (UM) is een jonge universiteit in het hart van Europa met een duidelijk mondiaal perspectief en een sterke focus op innovatieve onderwijs- en onderzoeksstrategieën. Wij zien onszelf in de allereerste plaats als een open en inclusieve academische gemeenschap die streeft naar een goede mix van Nederlandse, Europese en andere internationale studenten en die in haar onderwijs- en onderzoeksprogramma's zowel Europese als mondiale kwesties aan de orde stelt.

Onze impact. De Universiteit Maastricht is sterk verankerd in het hart van de samenleving.  

School of Business and Economics
...  The focus lies on educational innovation. All degree programmes make use of Problem-Based Learning, with an emphasis on skills development – problem solving, group work, and self-directed learning – to prepare students optimally for the European and international knowledge society.

De missie en strategie van de UM voor de toekomst zijn gebaseerd op vier kernwaarden:
  • Een vernieuwer zijn op het gebied van onderwijs en onderzoek door introductie van de CORE-filosofie op onze universiteit;
  • Een inclusieve aanpak hanteren en onze deuren openen voor alle studenten en medewerkers die bij ons profiel passen en onze kernwaarden onderschrijven;
  • Onze sociale verantwoordelijkheid serieus nemen door verbanden te leggen tussen de universiteit en de samenleving, van lokaal tot mondiaal niveau;
  • Een duurzame instelling zijn in de breedste zin van het woord.
CORE staat voor Collaborative Open Research Education. Collaborative - onderwijs en onderzoek kunnen beter in teams dan individueel worden georganiseerd. Open - in de zin van ruimdenkend en innovatief. Research Education - benadrukt het belang van de integratie van onderzoek en onderwijs

7. Radboud Universiteit.
Wie we zijn. De Radboud Universiteit is een bijzondere universiteit die voortkomt uit de katholieke emancipatiebeweging uit het begin van de twintigste eeuw. Overeenkomstig deze traditie voelen medewerkers en studenten zich betrokken bij elkaar, bij de samenleving en bij de wereld. We richten ons op de zorg voor elkaar en de wereld om ons heen en blijven ons inzetten voor de emancipatie van sociale en culturele minderheden. We willen van betekenis zijn. We laten ons daarbij leiden door wetenschappelijke vragen én maatschappelijke uitdagingen.

Met als kernwaarden
  • Verbonden (zijn onze studenten en medewerkers; zijn ons onderzoek en onderwijs; zijn onze wetenschapsdisciplines; zijn we met de wereld om ons heen; is de universiteit van vandaag met haar traditie, voortgekomen uit de katholieke emancipatiebeweging).
  • Nieuwsgierig (naar de wereld; naar de ander; naar onszelf; naar kennisontwikkeling).
  • Reflectief (op ons denken; op ons handelen; op het maatschappelijk debat; op de betekenis van de kennis die we ontwikkelen).
Bij de opening van de universiteit in 1923 noemde de eerste rector magnificus, professor Schrijnen, de universiteit een ‘werkplaats van wetenschap’ en ‘een milieu van vruchtbare intellectuele samenwerking en wisselwerking’, waar ‘afwijkende meningen met ernst en objectiviteit worden besproken.’

Strategie
Onze samenleving staat voor complexe uitdagingen die vragen om interdisciplinaire samenwerking. Daarom kiest de Radboud Universiteit nadrukkelijk voor sterke disciplines in de breedte, en samenwerking tussen de disciplines. .. 

8. RUG.
De Rijksuniversiteit Groningen is een internationaal georiënteerde universiteit met een rijke academische traditie. Sinds haar oprichting in 1614 heeft de universiteit grote academici voortgebracht zoals de eerste vrouwelijke student, de eerste Nederlandse ruimtevaarder en verschillende Nobelprijswinnaars.

Onze wortels liggen in het noorden van Nederland en we koesteren de speciale band met de regio. We verbinden onderwijs en onderzoek met duurzame en economische processen in de maatschappij. Dit komt samen in onze drie speerpunten: Energy, Healthy Ageing en Sustainable Society

Kernwaarden:
  • Academische vrijheid (niet doctrinair)
  • Integriteit (Integriteit staat hier voor eerlijkheid, openheid en transparantie)
  • Diversiteit en sociale inclusie (allen,  gevoel van betrokkenheid)
  • Innovatie en openheid (Open Access, Open Research en Open Data)
  • Aanspreekbaarheid. (Geloofwaardigheid, oplossingen vinden voor de maatschappelijke problemen van nu). 
  • Duurzaamheid (streven naar een kringloopeconomie en een duurzame samenleving). 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?