Jaarverslag 2017: Nationale-Nederlanden Groep

Dit is voorlopig het laatste jaarverslag voor dit jaar.
Bij Nationale Nederland richt ik me op één enkel detail van het verslag, of eigenlijk twee details: de kernwaarden en de een rol in het management board.

Allereerst vallen de kernwaarden op, die communiceert het bedrijf in termen van een acroniem en dat is vaak een indicatie dat de vorm belangrijker is dan de inhoud: Care, Clear Commit. Op de website worden deze waarden verder uitgelegd, in het verslag niet (deze kernwaarden komen voor het eerst in het verslag van 2015 voor, net na de splitsing van ING en NN):
  • We care means we empower people to be their best. We respect each other and the world we live in.
  • We are clear means we communicate proactively and honestly. We are accessible and open.
  • We commit means we act with integrity. We do business with the future in mind.
Zonder deze uitleg is het lastig om deze te evalueren. Wat bedoelt het bedrijf nu precies met care? We care zoals de Care in het ziekenhuis, we zorgen voor onze klanten en medewerkers?
Maar met de uitleg krijgt dat een hele andere betekenis: we empower people.

In beide gevallen is dit dus geen passende kernwaarde. Los gezien is Care een werkwoord, en werkwoorden kunnen eigenlijk niet als kernwaarden. kernwaarden moeten iets zeggen over de stijl van organiseren en niet over productiviteit. Bij productiviteit mag het gaan om wat je doet, care, empower, communicate, maar bij stijl gaat het om je houding: honesty, integrity, open, accesible, flexible, etc.
Vervolgens laat de formulering van de kernwaarde zien dat deze door het management opgesteld worden. Wij versterken (we empower), wie wordt hiermee bedoeld?
Wij respecteren elkaar kan wel. De kernwaarde is dan heel eenvoudig: respect.

We are clear. De beschrijving hiervan is: proactief en eerlijk communiceren. Maar ook toegankelijk en open. Probeer dit nu eens in een sollicitatiegesprek op te nemen: Wij zoeken mensen die duidelijk zijn (clear), iemand die pro-actief communiceert en eerlijk is, iemand die toegankelijk is en open. Dat kan allemaal, maar wat er nu precies bedoeld wordt is toch wat onduidelijk. Dus voor een kernwaarden die als titel clear heeft is deze inherent onduidelijk.

De laatste, we handelen met integriteit, die lijkt veel op eerlijkheid. Als toevoeging staat er dan: we doen zaken met de toekomst in het vizier. Let jij op de toekomst wanneer je zaken doet, zou je weer als sollicitatievraag kunnen afleiden. op zich kan het, maar dan leven we in een organisatiewereld die qua managementmetrieken aan elkaar vast zit van performancerichtlijnen. We moeten NU resultaat boeken. De kernwaarde nuanceert dit: vergeet echter niet de lange termijn!

Het zou kunnen.

Wat verder opviel in het jaarverslag is de functie Chief Change & Organisation, een rol in het management board dat een extensie is van het executive board. 
Zowel NN als de ING-groep waar NN onderdeel van was, gebruiken overigens het Engels (UK en niet het Amerikaans US) als schrijftaal. Deze functie wordt uitgeoefend door Dorothee van Vredenburch en wat bijzonder is aan haar is dat zij een eigen consultingsbureau heeft opgericht, de RedZebra group. Een blik op hun website (waar zij niet niet meer als founder staat opgenomen) geeft een aantal opmerkelijke inzichten. Zoals dat hun focus gericht is op de drie P's People, Purpose & Performance. De vergelijking met de vorm van de kernwaarden kan niet passender, de drie C's Care, Clear & commit.

Kernwaarden zijn geen topic binnen deze consultant, en cultuur als thema ook niet. Het bedrijf gebruikt drie "lenzen" om organisaties te analyseren: de organisatielens, de teamlens en de individuele lens. Het idee van de rode zebra is dat elke elk individu zijn identiteit heeft binnen een groter geheel:
  • Wij geloven in de uniciteit van elk individu en de magie van teams en organisaties. Elk mens heeft een unieke streep evenals de Zebra. Elk team heeft zijn eigen wijsheid en karakter. Wij hebben gekozen voor de Zebra als metafoor omdat het staat voor wie wij zijn en waar wij in geloven.
Bijzonder is natuurlijk deze relatie van een ex-consultant met de rol van changemanager binnen een grote concern. Het voordeel is dat de CCO kan putten uit ervaring die ze met deze consultingformule heeft opgedaan. Het nadeel is dat de wereld snel verandert en dat er duizenden consultantsformules zijn, net zoveel als er voetbalcoaches zijn in de wereld: nagenoeg elke prof-voetballer wordt later coach. De zwakte is dat een CCO niet meer geheel neutraal t.o.v. een methode en visie het veranderingsproces staat. Daarvoor heeft ze zich zelf los gemaakt van deze adviesorganisatie. Elke consultant heeft een bepaalde visie, maar ook een bepaalde expertise. Niemand overziet alles. En kernwaarden is duidelijk niet een topic binnen de RedZebra-group.

--
2018/05/jaarverslag-2017-ing-groep

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa