Jaarverslag 2017: a.s.r.

 Het jaarverslag van asr kan als voorbeeld dienen voor veel bedrijven die nog niet goed weten hoe ze o.a. met de UN SDG´s moeten omgaan. Asr is daar vrij transparant in en werkt dit thema breed uit. Als voorbeeld zag ik dat ze zelfs heeft uitgezocht hoe medewerkers naar hun werk gaan, en hoe deze mobiliteit een footprint achter laat. 21% van de werknemers gebruikt de fiets bijvoorbeeld. 57% gebruikt nog de auto naar het werk. Dat is wel een hoog percentage (al zijn er weinig bedrijven die hetzelfde inzicht geven). Dit geeft toch indirect een inzicht in de cultuur van het bedrijf. Daarnaast gaat het soms wat commercieel om met de SDG´s zoals bij SDG 3 (Good health and well being) vertelt het over haar eigen dienstverlening van healthinsurance. Daarvoor zijn die SDG´s natuurlijk niet bedoeld. Ook concentreert het bedrijf zich op één SDG en dat is nummer 8 decent work (werkcondities) and economisch growth. Als laatste heeft asr hier het voordeel boven veel andere bedrijven door ook nog een (asr) foundation te bezitten waarmee ze sociale projecten kan opstarten. 

Persoonlijk vind ik het verslag veel beter leesbaar dan dat van concurrent Aegon, die de commerciële zaken in een aparte bijlage heeft gezet waardoor het verslag rauwe kost is voor de leek.

Per activiteit maakt het bedrijf een soort swot-analyse en dat komt sterk over. Over de toekomst van Fintech en de impact van blockchain stelt het eenvoudig dat ze daar nog niet uit zijn. Het zijn disrupters, maar hoe het de industrie en asr zal beïnvloeden is onbekend.
Het verslag komt daarmee eerlijker over dan die van veel bedrijven die teveel nadruk leggen op de verkoop van het verhaal.

De vraag zowel bij asr als bij veel andere bedrijven op dit gebied van duurzaamheid blijft hoe het totaalplaatje eruit ziet. Aan de ene kant zeggen de bedrijven we bieden goede economische condities voor onze werknemers, maar aan de andere kant zijn ze bezig met AI en robotisering, zoals ook bij asr waar ze met Robotic Proces Automation of RPA toch werknemers zullen vervangen door machines.

Qua cultuur vallen de kernwaardes op. Die waren er vorige jaar al, toen net geïntroduceerd en daar ben ik toen niet op ingegaan, maar de eerste kernwaarde (I’m helpful) staat op de zwarte lijst van kernwaarden. Behulpzaamheid is namelijk geen kernwaarde. Het zegt iets over de productiviteit. De vraag met deze waarde is waar het eindigt, zal elke asr medewerker een nieuwe stagiaire helpen met het inwerken en hoe beïnvloedt dat de productiviteit van deze professional. Of richting de klant: hoe ver reikt die behulpzaamheid in een cultuur van we doen het zelf?
asr is service-driven is dat is ok, maar dat is nog geen cultuur. De vraag is hoe het in haar dienstverlening zich onderscheid van anderen die service verlenen.

Wat voorbeelden:
  • to provide customers with independent advice and to help them select the products that are best tailored to their individual needs (doet elk bedrijf dit niet, heet dit niet "verkoop")
  • a.s.r.’s employees are dedicated to helping customers whenever possible, in accordance with its core values. (in accordance with core values, waar wederom staat I am helpful. Dit is dus dubbel)
  • Its staff helps to identify key solutions for customers needs (?)
Behulpzaam is dus geen goede kernwaarde. Maar buiten dat ene details is het verslag van asr goed leesbaar, leerzaam en passend, dus niet te overdreven verkopend.

--
2017/04/jaarverslag-2016-asr

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa