Google (Navigation) Maps versus TomTom
Interreus Google heeft aangekondigd dat het zelf autonavigatiesoftware gaat uitbrengen. Het nieuwe gratis product van Google, genaamd Maps Navigation, zal draaien op mobiele telefoons onder Googles eigen besturingssysteem Android. Na de bekendmaking zakte TomTom, dat al op een verlies stond van bijna 10 procent nadat eerder op de dag de kwartaalcijfers werden bekend gemaakt, verder weg. Tegen de klok van half vijf noteert TomTom een verlies van 18,24 procent. (Arne Petimezas, ABM Financial News).
De Nederlandse markt (de koers van TomTom) schrok dus. Is dit terecht? Even een snel (hardop denkend) een assessment:
Ja. Google kan alles (zoals de recente initiatieven laten zien: Wave, Publisher). En dus ook een besturingssysteem uitbrengen voor mobiele telefoons en navigatiesoftware maken. Het is meer van hetzelfde; Google (software) als intermediair in de (zoek)wereld. In die zin past het ook bij Google. Google zit overal tussen. Ze zijn de grootste en de snelst groeiende partij op dit vlak.
Nee. Google verdient haar geld uit advertenties en dat is een business-to-business markt. Ze wil nu gratis diensten aanbieden op mobiele telefoons. Die worden echter verkocht door bedrijven als Nokia en Siemens, en worden geexploiteerd door de telecom reuzen (Vodafone, Telefonica, ...). Die hebben de relatie met de klant. Google niet.
Er zijn dus diverse schakels in het verhaal. Nokia heeft Navteq overgenomen.Google heeft de Maps van Teleatlas nodig om haar dienst uit te voeren. Teleatlas is weer van TomTom.
En dan nog een detail: de klant moet aangesloten zijn op het internet, tijdens de rit. Dat kan nog wel eens een dure zaak worden. Logisch dat Google de navigator gratis aanbiedt.
Waar blijft de macht op de marge; waarschijnlijk bij die partij die het contact heeft met de retailklant. Dat zijn dus in dit verhaal bedrijven als TomTom en Garmin en de teleco's.
Dan is nog de vraag in hoeverre de mobiele telefoon sterk concurreert met de hardware van TomTom. TomTom zelf zegt van niet (die vindt dat een mobiel te klein is), maar die mening is niet betrouwbaar. En verder wordt TomTom steeds meer een softwarepartij... echter met een soortegelijke business als Google - als zoekbemiddelaar en regelaar (waar is de goedkoopste benzine te verkrijgen)
Kortom: ik weet het (nog) niet.
Maar deze jongen (Alphons Evers) had het in 2007 aan zien komen:
In 2007 deelde ik met de Computable-lezers mijn dagdromen en voorspelde Googles introductie in de echte routenavigatiemarkt. Wat duurde het toch nog lang! http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/mobility/2494464/1277034/dagdromen.html
2 november:
Google kondigde woensdag aan dat het met gratis navigatiesoftware komt. TomTom had enkele uren voorafgaande aan de mededeling zijn cijfers over het derde kwartaal gepresenteerd. Hoewel analisten de cijfers redelijk positief ontvingen, twijfelden beleggers en gleed de koers van TomTom al af om met de mededeling van Google daadwerkelijk onderuit te gaan. Aan het einde van de dag stond de navigatiespecialist op een verlies van meer dan 20 procent.
Op diverse beleggingsfora zoemde het dat Google niet voor niets de aankondiging deed kort na de presentatie van de kwartaalcijfers. Door de enorme koersdaling werd de beurswaarde van TomTom flink omlaag gebracht en dit zou ruimte bieden aan de internetreus om het Nederlandse bedrijf in te lijven. Bij de overname zou Google dan ook kaartenbouwer TeleAtlas in handen krijgen. Maar volgens CEO Maarten Oldenhof van AND , eveneens een kaartenmaker met een notering aan de Amsterdamse beurs, heeft Google helemaal geen belang bij een overname van TomTom. De PND [het fysieke navigatiekastje] bestaat over 5 jaar helemaal niet meer, en voor de kaarten heeft Google al lang een oplossing gevonden. In Amerika heeft het daarom de samenwerking met TomTom reeds opgezegd en voor Europa geldt dat Google binnen afzienbare tijd de meeste landen ook in kaart heeft. Niet door dit zelf te doen, maar door samen te werken met andere partijen, aldus Oldenhof.
Op de vraag of Google een concurrent is van TomTom met de introductie van de gratis navigatietoepassing antwoordt Oldenhof dan ook met een volmondig ja. Iedereen die dit niet ziet, is niet goed bij zijn hoofd, of op zijn minst zeer naief.
Een van de redenen waarom Martijn den Drijver, analist bij SNS Securities, Google niet als concurrent wil zien is dat de navigatiesoftware draait op Android. Concurrenten Apple, Blackberry en Nokia zulen nooit het besturingssysteem van Google op hun telefoons installeren en zij hebben een gezamenlijk marktaandeel van 67 procent. Oldenhof denkt echter dat deze partijen zelf ook zullen overgaan tot het ontwikkelen en aanbieden van een navigatieproduct waarbij zij de samenwerking met een contentleverancier zullen aangaan. Zowel Oldenhof als Den Drijver benadrukken de kosten van het van ''''scratch'''' opzetten van een navigatiedienst. De opmerking van Den Drijver dat de kaarten van AND kwalitatief minder zijn dan die van TeleAtlas, bestrijdt Oldenhof uiteraard. Volgens de CEO is het beste bewijs hiervoor de grote Amerikaanse partij die inmiddels de kaarten afneemt van AND. Hoewel Oldenhof geen antwoord wil geven op de vraag of Google deze partij is, heeft het er alle schijn van (Merwin Bisseling, ABM Financial News)
9 december - NIeuwe concurrent uit onbekende hoek:
Het Japanse Pioneer en de Chinese autofabrikant Shanghai Automotive Industrie hebben dinsdag een samenwerking aangekondigd voor de ontwikkeling en verkoop van auto navigatiesystemen. Het samenwerkingsverband zal daarbij ook een dienst in de markt zetten die verkeersinformatie beschjikbaar stelt aan de navigatiesystemen. Mogelijk worden de systemen ook toegevoegd aan de auto´s die Shanghai Automotive Industrie produceert voor General Motors en Volkswagen voor de Chinese markt. Naast de inbouwversie kijkt het samenwerkingsverband ook naar de mogelijkheden om een laag geprijst draagbaar navigatiemodel te produceren.
De samenwerking tussen het Japanse en Chinese bedrijf werd op 22 oktober beklonken waarbij Pioneer een minderheidsbelang heeft van 49 procent (ABM Financial News).
De Nederlandse markt (de koers van TomTom) schrok dus. Is dit terecht? Even een snel (hardop denkend) een assessment:
Ja. Google kan alles (zoals de recente initiatieven laten zien: Wave, Publisher). En dus ook een besturingssysteem uitbrengen voor mobiele telefoons en navigatiesoftware maken. Het is meer van hetzelfde; Google (software) als intermediair in de (zoek)wereld. In die zin past het ook bij Google. Google zit overal tussen. Ze zijn de grootste en de snelst groeiende partij op dit vlak.
Nee. Google verdient haar geld uit advertenties en dat is een business-to-business markt. Ze wil nu gratis diensten aanbieden op mobiele telefoons. Die worden echter verkocht door bedrijven als Nokia en Siemens, en worden geexploiteerd door de telecom reuzen (Vodafone, Telefonica, ...). Die hebben de relatie met de klant. Google niet.
Er zijn dus diverse schakels in het verhaal. Nokia heeft Navteq overgenomen.
En dan nog een detail: de klant moet aangesloten zijn op het internet, tijdens de rit. Dat kan nog wel eens een dure zaak worden. Logisch dat Google de navigator gratis aanbiedt.
Waar blijft de macht op de marge; waarschijnlijk bij die partij die het contact heeft met de retailklant. Dat zijn dus in dit verhaal bedrijven als TomTom en Garmin en de teleco's.
Dan is nog de vraag in hoeverre de mobiele telefoon sterk concurreert met de hardware van TomTom. TomTom zelf zegt van niet (die vindt dat een mobiel te klein is), maar die mening is niet betrouwbaar. En verder wordt TomTom steeds meer een softwarepartij... echter met een soortegelijke business als Google - als zoekbemiddelaar en regelaar (waar is de goedkoopste benzine te verkrijgen)
Kortom: ik weet het (nog) niet.
Maar deze jongen (Alphons Evers) had het in 2007 aan zien komen:
In 2007 deelde ik met de Computable-lezers mijn dagdromen en voorspelde Googles introductie in de echte routenavigatiemarkt. Wat duurde het toch nog lang! http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/mobility/2494464/1277034/dagdromen.html
2 november:
Google kondigde woensdag aan dat het met gratis navigatiesoftware komt. TomTom had enkele uren voorafgaande aan de mededeling zijn cijfers over het derde kwartaal gepresenteerd. Hoewel analisten de cijfers redelijk positief ontvingen, twijfelden beleggers en gleed de koers van TomTom al af om met de mededeling van Google daadwerkelijk onderuit te gaan. Aan het einde van de dag stond de navigatiespecialist op een verlies van meer dan 20 procent.
Op diverse beleggingsfora zoemde het dat Google niet voor niets de aankondiging deed kort na de presentatie van de kwartaalcijfers. Door de enorme koersdaling werd de beurswaarde van TomTom flink omlaag gebracht en dit zou ruimte bieden aan de internetreus om het Nederlandse bedrijf in te lijven. Bij de overname zou Google dan ook kaartenbouwer TeleAtlas in handen krijgen. Maar volgens CEO Maarten Oldenhof van AND , eveneens een kaartenmaker met een notering aan de Amsterdamse beurs, heeft Google helemaal geen belang bij een overname van TomTom. De PND [het fysieke navigatiekastje] bestaat over 5 jaar helemaal niet meer, en voor de kaarten heeft Google al lang een oplossing gevonden. In Amerika heeft het daarom de samenwerking met TomTom reeds opgezegd en voor Europa geldt dat Google binnen afzienbare tijd de meeste landen ook in kaart heeft. Niet door dit zelf te doen, maar door samen te werken met andere partijen, aldus Oldenhof.
Op de vraag of Google een concurrent is van TomTom met de introductie van de gratis navigatietoepassing antwoordt Oldenhof dan ook met een volmondig ja. Iedereen die dit niet ziet, is niet goed bij zijn hoofd, of op zijn minst zeer naief.
Een van de redenen waarom Martijn den Drijver, analist bij SNS Securities, Google niet als concurrent wil zien is dat de navigatiesoftware draait op Android. Concurrenten Apple, Blackberry en Nokia zulen nooit het besturingssysteem van Google op hun telefoons installeren en zij hebben een gezamenlijk marktaandeel van 67 procent. Oldenhof denkt echter dat deze partijen zelf ook zullen overgaan tot het ontwikkelen en aanbieden van een navigatieproduct waarbij zij de samenwerking met een contentleverancier zullen aangaan. Zowel Oldenhof als Den Drijver benadrukken de kosten van het van ''''scratch'''' opzetten van een navigatiedienst. De opmerking van Den Drijver dat de kaarten van AND kwalitatief minder zijn dan die van TeleAtlas, bestrijdt Oldenhof uiteraard. Volgens de CEO is het beste bewijs hiervoor de grote Amerikaanse partij die inmiddels de kaarten afneemt van AND. Hoewel Oldenhof geen antwoord wil geven op de vraag of Google deze partij is, heeft het er alle schijn van (Merwin Bisseling, ABM Financial News)
9 december - NIeuwe concurrent uit onbekende hoek:
Het Japanse Pioneer en de Chinese autofabrikant Shanghai Automotive Industrie hebben dinsdag een samenwerking aangekondigd voor de ontwikkeling en verkoop van auto navigatiesystemen. Het samenwerkingsverband zal daarbij ook een dienst in de markt zetten die verkeersinformatie beschjikbaar stelt aan de navigatiesystemen. Mogelijk worden de systemen ook toegevoegd aan de auto´s die Shanghai Automotive Industrie produceert voor General Motors en Volkswagen voor de Chinese markt. Naast de inbouwversie kijkt het samenwerkingsverband ook naar de mogelijkheden om een laag geprijst draagbaar navigatiemodel te produceren.
De samenwerking tussen het Japanse en Chinese bedrijf werd op 22 oktober beklonken waarbij Pioneer een minderheidsbelang heeft van 49 procent (ABM Financial News).
Reacties