Bavaria - nieuw en anders

"Uitdager Bavaria wil met nieuw logo status verhogen," schrijft de Telegraaf (13 oktober): ... Met een guerillataktiek...heeft de Jumbo van de biermarkt zijn merk in een nieuw jasje gestoken... Het nieuwe logo - in blauw - moet een moderner en kwantitatieve betere uitstraling geven..."

Blauw in plaats van groen? Ja, groen is al zo vaak gebruikt en Heikenen kunnen we niet verslaan.. tenzij we de traditionele kleur wijzigen. Zoiets moet men gedacht hebben. Slim.

Wat ook aardig is - ik weet niet in hoeverre de website ook helemaal vernieuwd is - maar de website laat een aantal details zien waarin het bedrijf zich echt onderscheidt: in samenwerken.

Naar hoe een bedrijf samenwerkt kan je niet rechtstreeks vragen, maar je kan het wel afleiden. Op de site (zie voorbeeld) wordt gebruik gemaakt van allerlei links naar andere websites als de bezoeker meer wil weten:
- naar Wikipedia als de bezoeker geinteresseerd is in Bavaria als organisatie,
- naar De telefoongids voor contactgegevens
- naar Delicious als het gaat over Bavaria in de Pers... etc.

Het bekendste voorbeeld hiervan is de routeplanner. Hoeveel bedrijven maken niet een eigen webpagina met daarom de informatie over de route naar het kantoor. En dat terwijl er zoveel resources op het internet te vinden zijn die dat beter kunnen. Dat is samenwerken. Veel bedrijven scoren hier matig op (gebruik van andere resources), maar zo niet Bavaria. Zeer Goed!

De lancering van een icoon is ook nieuw. Bavaria heeft voor een driehoekige constructie gekozen en heeft zelfs glazen in die vorm gegoten. Nooit meer kringen op tafel dus... wie kan daar nu tegen zijn?
("Dapper," zei iemand hier tegen me, "dat ze dat in deze tijd durven." Zeer zeker. Misschien omdat het een familiebedrijf is, dat het daarom wel kan? Terwijl elk ander bedrijf moet bezuinigen...)
18 juni 2010 is Bavaria opnieuw in het nieuws in verband met de Babes-affaire:
Het is verleidelijk het optreden van de Zuid-Afrikaanse politie tegen de ’Bavaria-meisjes’ buitenproportioneel te noemen, en de voetbalbond Fifa aan de schandpaal te nagelen omdat die zo nodig met harde hand een zelf gecreëerd en lucratief monopolie moest verdedigen.
Het is verleidelijk om het op te nemen voor bierbrouwer Bavaria die met een goede grap de aandacht van de hele wereldpers op zich wist te vestigen, en zo een commercieel bereik creëerde waarvan een bedrijf van deze omvang alleen maar kan dromen.
Het is eveneens verleidelijk om alle opwinding om 36 vrouwen in een stadion met 80.000 voetbalgekke supporters af te doen als een storm in een glas water. Maar aan de Bavaria-jurkjes zitten ook principiële kanten.
Om te beginnen kan niemand zeggen dat de regels niet duidelijk zijn. De Fifa stelt als voorwaarde aan een wereldkampioenschap dat de rechten van ondernemingen die sponsor zijn van het toernooi beschermd moeten zijn. De Zuid-Afrikaanse wet is hiervoor zelfs aangepast. Reclame-uitingen en marketingactiviteiten voor bier zijn daarmee voorbehouden aan een andere brouwer dan Bavaria.
Dat kon de Nederlandse biermaker weten. Bavaria heeft eerder vergelijkbare problemen gehad met de Nederlandse voetbalbond en weer een andere bierbrouwer. Dat de jurkjes stof zouden doen opwaaien, was dus vooraf bekend. Bavaria koos ervoor zijn marketingstunt door te zetten.
Dan kan, maar dan moet de onderneming de juridische risico’s daarvan ook helemaal zelf dragen, en niet betaalde modellen met een deel van die risico’s opzadelen.
De Fifa en de Zuid-Afrikaanse autoriteiten hadden er verstandig aan gedaan de draagsters van de jurkjes met rust te laten en een aanklacht in te dienen tegen Bavaria. Dat is deze week alsnog gebeurd, en het is het enig juiste adres voor hun klacht. De rechter kan zich nu uitspreken over de vraag of Bavaria de regels heeft overtreden. De bierbrouwer heeft inmiddels besloten alle reclameactiviteiten te staken.
Rest de nasmaak, de wat bittere nasmaak dat een voetbaltoernooi als het WK is omgeven met enorme financiële belangen en bijbehorende regels. We willen genieten van het spel op het veld en van het feest op de tribune. We willen niet denken aan de harde zakenwereld eromheen. De oranje jurkjes pasten in dat feest, tot ze in botsing kwamen met die zakelijke belangen (Bron: Trouw)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa