UNIT 4 Agresso - Jaarverslag over 2008

Het verslag opent met een sprankelende slagzin: “Zuivere visie, heldere oplossingen, frisse ideeen.”

I – De organisatie
De business van ICT bedrijven is veelal gericht op de business van andere partijen. Ook het jaarverslag van Unit4 laat zien dat de crux zit in het organiseren. Zij hebben hiervoor twee uitgangspunten: “
• Heldere oplossingen - door ons aanbod voortdurend aan te vullen en te verbeteren, zodat onze klanten precies die producten en diensten kunnen kiezen die aansluiten bij hun omstandigheden, vereisten en doelstellingen.
• Frisse ideeën - door trends en ontwikkelingen op de voet te volgen en met nieuwe technologie, functies, gebruiksmogelijkheden en diensten nog beter tegemoet te komen aan de behoeften van onze klanten.”

Bedrijfsprofiel:
Wereldwijd had Unit 4 Agresso eind 2008 3.537 medewerkers in dienst, verdeeld over 19 landen. In 2008 bedroeg de omzet €393,6 miljoen… ontwikkelt, verkoopt, implementeert en ondersteunt bedrijfssoftware voor de sturing, beheersing en optimalisatie van de bedrijfsprocessen en de bedrijfsvoering.
Profiel van de producten:
Agresso Business World (ERP systeem) en CODA Financials (“Best-in-Class”) sterke marktposities in de publieke sector, zakelijke dienstverlening, logistiek, detailhandel en media. Met deze producten richt Unit 4 Agresso zich op organisaties die zij definieert als BLINC (geregistreerd merk): Businesses Living IN Change.

De bestuur / managementvorm is deels geografisch en deels producttechnisch gestructureerd. Dit blijkt duidelijk uit het managementteam, dat bestaat uit:
- J.B. Roche (ex-CEO Coda, distributie in Spanje, Frankrijk (CODA), Azië-Pacific, de internationale R&D en CODA 2go.)
- E.T.S. van Leeuwen (CFO)
- Chris Ouwinga (oprichten van unit4 in 1980 en huidige CEO)
- A. van Marion (distributie in het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Noorwegen, Duitsland, de Verenigde Staten, Tsjechië en Hongarije en op samenwerking met internationale partners)
- A. Andeweg (verantwoordelijk voor Benelux, distributie in Frankrijk (Agresso) en het internationale Human Resources-beleid.)
Het verslag gaat niet verder in op de organisatieaansturing.

In de Raad van Commissarissen zitten vier personen die voor vier jaar gekozen zijn: drs. Theo J. van der Raadt (voorzitter), Johan A. Vunderink, ir. Paul Smits (was die niet ex-CEO van KPN?) en mr. Enno D. Wiersma.

Personeel & organisatie
Hier gaat het verslag in op o.a. onderwerpen als: aantrekkelijke werkgever, werving, loopbaanontwikkeling en de verschillen onderling in de diverse landen. Medewerkers worden beloond via een duale structuur: vaste en variabele beloning al naar gelang de “persoonlijke inzet en de behaalde resultaten van de onderneming.”

Het onderdeel risico’s gaat als eerste in op de overname en bijbehorende financiering van Coda. Een ander risico is o.a. de schaal: U4A is een middelgrote speler hieraan gerelateerd is onder het genoemde budget risico voor R&D.

II – De Business
“Unit 4 Agresso ontwikkelt, verkoopt, implementeert en ondersteunt bedrijfssoftware voor de sturing, beheersing en optimalisatie van de bedrijfsprocessen en de bedrijfsvoering. Wereldwijd is Unit 4 Agresso de zesde ERPleverancier voor middelgrote bedrijven (bron: IDC) en de vijfde leverancier van financiële software in de EMEAzone (bron: Gartner).”

De business van Unit4 Agresso staat aangegeven in een overzichtelijke tabel die uit drie doelgroepen is verdeeld:
- de businesses in change (naast de genoemde ERP en financiële software ook een systeem voor talent management)
- specifieke sectoren (zorg, groothandelsbedrijven, etc.)
- algemene business ondersteuning (boekhouding, salarisadministratie)

de business is in drie typen onder te verdelen:
- dienstverlening (40% van de omzet, in 2007 38%)
- concrete producten (18% van de omzet, in 2007 20%)
- contracten en abonnementen (42% van de omzet)

Geografisch is de omzet als volgt verdeeld:
- Benelux 32%
- VK 23%
- Zweden, Noorwegen 22%
- Spanje 11%
- Noord Amerika, Duitsland 10%
Door deze geografische verdeling loopt het bedrijf valutarisico’s:
“Het totaal eigen vermogen daalde van €165,2 miljoen tot €97,7 miljoen (-41%), vooral als gevolg van de waardedalingen van het Britse pond, de Noorse en de Zweedse kroon…”

Elke regio kent een eigen (aanbod)formule, bijvoorbeeld voor de Benelux:
Kenmerkend voor de strategie in de Benelux is een relatief breed aanbod van verschillende soorten producten en diensten, een sterke differentiatie naar verschillende verticale en horizontale markten, een streven naar marktleiderschap per (niche)markt en het creëren en benutten van cross-sellingmogelijkheden.
In Nederland is U4A marktleider voor de accountancymarkt. In diezelfde markt biedt het bedrijf aan 75% van de klanten ook software voor salaris en personeelsadministratie aan.
Andere markten zijn o.a. Financiële intermediairs, retail, logistiek en groothandel, MKB (het MKB is eerder (de focus op) een organisatievorm over bepaalde businesses heen), gezondheidszorg, gemeenten, etc.
De markt in het Verenigd Koninkrijk is echter weer anders, waar bijvoorbeeld de sector non-profit (“Not-for-profit”) voorkomt die in Nederland ontbreekt (Het Britse Rode Kruis).

Kort gezegd betekent dit dat de markt voor U4A sterk gefragmenteerd is. Het moet daarom moeilijk zijn om een “heldere” richting te kiezen.

In het onderdeel “Vooruitzichten 2009” gaat het verslag in op de marktontwikkelingen en de veranderingen van de business:
De markt voor bedrijfssoftware. Veel organisaties zijn toe aan vervanging van hun bedrijfssoftware. Door de wereldwijde recessie zal de investeringsbereidheid bij een groot aantal organisaties afnemen. Tegelijkertijd zullen er ook organisaties zijn die hun investering in nieuwe bedrijfssoftware juist vervroegen, om efficiënter en effectiever om te kunnen gaan met de moeilijke marktomstandigheden of om een reorganisatie beter mogelijk te maken.

Herschikking prioriteiten door recessie (Unit4Agresso de business omgeving veranderen omdat hete en dienstverlener is):
“Overleven in de recessie en er zo (goed?) mogelijk uitkomen met concurrentievoordeel staat centraal. Bestuurders, in het bijzonder CFO’s, herschikken de prioriteiten voor de korte en langere termijn. Om veilig te overleven zijn CFO’s extra gericht op het monitoren en optimaliseren van kasstromen, het maximaliseren van inkomsten, winstoptimalisatie van activa, rust bewaren onder het management, begrotingen voor langere termijnen, meer efficiency, kostenbeperking en –beheersing en het inschatten en versen van de risico’s op mislukkingen.”

Gebruikersgemak
Er is een duidelijke verschuiving te zien in de wensen van de klant van ‘meer functionaliteit’ naar ‘meer gebruikersgemak’. ERPsoftware richt zich tegenwoordig op alle medewerkers van een organisatie. De behoefte van organisaties aan functionaliteit die geen training vereist neemt toe en dat is begrijpelijk

Ontwikkelingen onder aanbieders
Onder de aanbieders van bedrijfssoftware is sprake van voortgaande (internationale) consolidatie. Middelgrote aanbieders zoals Unit 4 Agresso kunnen hun concurrentiepositie beschermen en versterken door schaalvergroting, strategische samenwerking en verdergaande specialisatie per marktsegment.

Software as a Service (SaaS – veranderingen in de technologie en cultuur)
SaaS, dat een gestaag groeiende populariteit doormaakt, is een leveringsvorm van software die klanten in staat stelt de oplossing als onlineservice af te nemen. CODA 2go is hiervan een voorbeeld, dat gemarket wordt onder het lemma: “de stekker erin”.
Het cultuurelement wordt in het verslag niet besproken, maar het gaat hier om ingrijpende veranderingen in de business die grote organisatorische impact heeft.

III – Bedrijfsarchitectuur en veranderingen
U4A is zelf ook flink aan veranderingen onderhevig. De omzet van het bedrijf is gegroeid van 194,5 in 2005 naar 393,6 in 2008. In 2005 en 2006 werd afstand gedaan van activiteiten ter grote van 161 en 183 miljoen. (welke dat zijn meldt dit verslag niet).

Overname van CODA in februari 2008; “De onderliggende concepten van CODA en Agresso zijn hetzelfde, wat betekent dat de producten op de langere termijn verbeterd kunnen worden, waarbij de beste aspecten van beide pakketten gecombineerd kunnen worden.”

De waardepropositie van Unit4Agresso zit o.a. in de flexibiliteit of aanpasbaarheid van haar product:
“De markt kenmerkte zich in 2008 nog steeds als een vervangingsmarkt. De levenscyclus van veel ERPsystemen loopt op zijn einde als gevolg van organisatorische veranderingen, technische en functionele veranderingen en/of omvangrijke onderhouds- en veranderingskosten. Steeds meer bedrijven hebben met ingrijpende interne en externe veranderingen te maken. Agresso Business World onderscheidt zich van haar concurrenten door grote flexibiliteit na de implementatie. Dit concurrentievoordeel, dat zich vertaalt in gebruiksvriendelijke aanpassingsmogelijkheden en lage veranderingskosten…”

Het is niet vreemd dat flexibiliteit van het product als USP wordt gezien; als kleinere speler was het bedrijf in staat om snel een oplossing te bieden, maar ook voor de kleinere partijen in de markt. De integratie van Coda en Agresso waar nu op ingezet wordt betekent dat het bedrijf de strategie voorzichtig verlaat en inzoomt op de markt voor (grotere) pakketten om vandaar uit via schaalvoordelen en cross-selling andere functionaliteit aan te kunnen bieden. Dat gaat ten koste van het concept “snel en aanpasbaar.”

Stijlbreuk.
Een stijlbreuk is een handig middel om de bedrijfsachitectuur te onderzoeken. Het verschil aan stijl legt een bepaalde nadruk bloot die verhelderend kan werken. In het verslag komt op bepaalde momenten een stijlbreuk voor; het betreft een bekende vorm waarin soms de actieve vorm gebruikt wordt in het verslaan van activiteiten en andere activiteiten die weer in de passieve vorm gemeld worden:

  • Unit 4 Agresso heeft een zuivere visie op zaken doen. We doen er alles aan om met onze producten en diensten onze klanten te helpen hun doelstellingen te realiseren. (pagina 4)
  • Daarnaast wordt een scala aan functionaliteiten aangeboden voor salarisadministratieen personeelsadministratie en -informatie. (pagina 5)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa