Stromingen en scholen (literatuur, geschiedenis, architectuur, pedagogiek en psychologie)

Wat is dat precies een Stroming of school?

Een school of stroming is een groep van personen met dezelfde ideeën. Vaak binnen de kunst, de wetenschap of de politiek. Dat valt te lezen op wikipedia. Binnen een school of stroming is dan een substroming die onderdeel vormt van een overkoepelende school. Binnen de muziek wordt dit een subgenre genoemd. De voorbeelden in de Schilderkunst zijn de Amsterdamse School (impressionisme), de Antwerpse, Bergense, Brugse School, Genkse, Haagse School, Hollandse School, ed. Dat zijn dus altijd plaats of geografische namen. Bij andere vakken zoals architectuur werkt dit fenomeen ook: met de Amsterdamse, Chicago of nieuwe Haagse school. Aan de filosofische of levens-beschouwende kant zijn er b.v. de scholen: de Amsterdamse School (Theologie), Kyotoschool, School van Athene, van Milete, van Salamanca of de Frankfurter Schule (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stroming_(school)).

Hier een aantal voorbeelden. Te beginnen met literatuur.

A. Literatuur. Literaire stromingen. Een korte zoektocht op het interet levert al snel een aantal resultaten op: Domineespoëzie (1840-1880), Historische Avant-garde (1916-1940), Modernisme (1910-1940), Naoorlogs proza (1945-1960), Naturalisme (1880-1910), Postmodernisme (1960-2000), Realisme (1840-1880), Symbolisme (1890-1919) of Rederijkers (1450-1650). Voor deze laatste geldt dat in de vijftiende eeuw overal in de Nederlanden rederijkerskamers werden gesticht. Dit waren verenigingen waar stedelingen samen kwamen om met elkaar literatuur te beoefenen, ze noemden zichzelf 'rederijkers'. (bron: https://www.literatuurgeschiedenis.org/stromingen)

B. Architectuurstromingen:

De Neogothiek, Jugend Stil (1880-1914), het Rationalisme, Amsterdamse School, De Stijl, het Functionalisme, het Traditionalisme, De Bossche School. Voorbeeld. De Jugend Stil periode staat bekent als een economische voerspoedige periode. Er werd veel gehandeld, en daarom konden er prachtige huizen gebouwd worden. Ook werden er in deze tijd heel veel nieuwe materialen gebruikt in de ontwerpen. (https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/55268-architectuurstromingen.html)

C. Religie: Het protestantisme is een van de drie grote stromingen binnen het christendom, naast het rooms-katholicisme en de oosters-orthodoxe kerken. 

D. Een pedagogische stroming of de pedagogische ideeën (ideologie) gaat vaak om de filosofie van een persoon die heeft geleid tot: daltonscholen, freinetscholen, jenaplanscholen, montessorischolen en vrije (antroposofische) scholen. ... Daltonschool (met als grondlegger: Helen Parkhurst, 1887-1973). Binnen het daltononderwijs zijn drie uitgangspunten terug te vinden: Vrijheid in gebondenheid (kiezen uit een beperkte lijst met mogelijkheden, afhankelijk van de leeftijd). Zelfstandigheid en Samenwerken (b.v. oudere kinderen leren werken met jongere) en de kinderen zitten met twee verschillende leerjaren in een klas.
... Freinetschool (Célestin Freinet 1896-1966)  heeft als basis de ervaringen van de kinderen. ... In iedere klas zijn werkhoeken (bijvoorbeeld een keuken en een timmerhoek) te vinden.
... Jenaplanschool (Peter Petersen 1884-1952) heeft als basis: Gesprek, Spel, Werk (ervaringsgericht), en Viering.  
... Montessorischool (Maria Montessori 1870-1952) gaat uit van de natuurlijke drang van kinderen om te leren, wanneer het er aan toe is. ‘leer mij het zelf te doen’. Door veel zelf te doen groeit het zelfvertrouwen van de kinderen en neemt hun eigenwaarde toe. 
Als laatste, de Vrije school (antroposofische school van Rudolf Steiner. De antroposofie gaat niet alleen over pedagogiek, maar ook over geneeskunde en landbouw. Doel van de antroposofie is door te dringen tot het wezen van de dingen, om zo de ware zin van het leven te achterhalen. Er is aandacht binnen de antroposofie voor de spirituele kant van het leven en veel ruimte voor fantasie en sprookjes. Binnen de vrije school is er veel aandacht voor de harmonische ontwikkeling van de drie ‘zielkrachten’; willen, voelen en denken.  (bron: https://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/120494-pedagogische-stromingen-in-het-onderwijs-basisschool.html)

Dan. E. Psychologie. Die kent een zestal benaderingen. De biologische benadering, De behavioristische benadering, De cognitieve benadering, De psychodynamische benadering, De humanistische benadering (o.a. Carl Rogers en Abraham Maslow), (bron: https://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/18433-de-vijf-stromingingen-in-de-psychologie.html). Op een andere site komt er nog een andere stroming ter sprake: de systeemtheorie.

-- Dan is er nog Criminologie, die kent ook drie scholen:
1. De klassieke school: individu is rationeel en dus bekwaam om het eigen lot in handen te nemen met betrekking op het uitvoeren van criminele activiteiten. O.a. Charles Montesquieu bedenker van trias politica. Verder geldt hier het Proportionaliteitsstelsel (Beccaria): voor elke misdaad een evenwichtige straf moet worden gegeven. 
2. De Italiaanse school (of bio-antropologische school ofwel het positivisme) stelt dat criminaliteit was aangeboren. Cesare Lombroso. Profilering en frenologie.
3. De Franse school ook wel de milieuschool. Zagen voornamelijk de omgeving als hoofdoorzaak van crimineel gedrag. Alexandre Lacassagne beweerde dat elke maatschappij de criminaliteit heeft die ze verdient. (bron, o.a. https://wetenschap.infonu.nl/diversen/141690-de-drie-scholen-van-de-criminologie.html)

-- Scholen Bij het vakgebied geschiedenis. Twee scholen. 1. Leopold van Ranke, de nieuwe school van historici. Deze is source-based. Elke tijd gaat het wiel opnieuw uitvinden. Niet generaliseren. De tweede school of stroming kijkt met een economisch sociale bril. Zij onderzoeken de fenomenen zelf. Terugkerende of soortgelijke fenomenen. Wat zijn de motieven voor de huidige tijd. Wat is de mindset. Herkenning van patronen.

[Er is haast geen gebied te vinden waar men over soortgelijke ideeën niet anders denkt. Het verwerven van een nieuwe taal bijvoorbeeld (vakgebied van linguistiek: de ene school zegt dat doeltaal ook de voertaal moet zijn, de andere stroming is daar tegen.]


--

School of stroming heeft dus met ideeën en dus met ideologie te maken.

-- E.e.a. doet me denken aan de film Die Welle, van ... over een schoolleraar die een experiment doet om anders te leren denken.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?