Wereldhave ondergaat een trnsformatie. allereerst geografisch, neemt het afscheid van Frankrijk (waar het nog twee centra heeft) en wordt het (meer) een Belgisch-Nederlandse onderneming, in FSCs.
Full Service Centers. After an era of “bigger is better” in shopping centers, we
believe focus should now be on uses and services for
local consumers and local communities.
Niet alleen de Bigger-trend is ten eind, ook de globaltrend: mensen gaat steeds meer lokaal werken, boodschappen doen en socializen. 15 minutes. We’re seeing more focus on the idea of a 15-minute city where most daily necessities can be accomplished by walking or cycling from our homes.
Uit het uitgebreide klantonderzoek hebben we vier zogenaamde ‘behoeftedomeinen’ gedestilleerd. Universele klantbehoeften die we gaan vertalen naar de winkelcentra: basics & boodschappen, genieten van het leven, (zelf) expressie en gezondheid & welzijn (bron: vastgoedvisie).
De "tenant" mix is eind 2021 als volgt:
- Fashion & Accessoires
- Multimedia & Electronics
- Mixed-use
- Food
- Health & Beauty
- Homeware & Household
- Shoe & Leatherware
- Sport
- Special Goods & Others
- Other market segments
De grootste huurders zijn (by share of annual rental income)
- 1 Ahold Delhaize 2 C&A 3 A.S. Watson Group 4 HEMA 5 Jumbo 6 Carrefour 7 Mirage Retail Group 8 H&M Group 9 Bestseller 10 Ceconomy
Een voorbeeld van het nieuwe concept staat aan het begin van het verslag, met de case van Presikhaaf, een soort Health Cluster.
Met de nieuwe doelgroep hoort ook een nieuwe purpose statement: Purpose & local community:
We want to "make every day count" – that’s our purpose
as a company. For us, that means meeting the daily needs
of the people who visit our centers. These daily needs may
be picking up groceries; it may be buying new clothes,
catching the latest movie or meeting up with friends and
family. Our centers go far beyond simply retail – they are
rooted in local communities, which is why we take care of
the environment and support social initiatives. We want to
have a positive effect on the way people, in their
communities, live, work and shop.
Ook Wereldhave gaat Data gebruiken om haar business en die van haar klanten te sturen. Dat is nodig omdat single strategie steeds minder voorkomt bij bedrijven:
Retailers moving toward hybrid model ... . Even so, most purchases still take place in store, leading to the emergence among retailers of a hybrid online / bricks-and-mortar approach – and the popularity of services such as click-and-collect; e-commerce already accounts for an estimated 20% of sales in the Netherlands. With the rise on online shopping, consumers are increasingly coming into stores for experiences – for services or advice – as well as to buy products.
Het E-commerce-aandeel in het BBP is al bijna 5%.
Food en retail blijft wel een centrale rol spelen, maar er komt meer nadruk op een mixed-space. tegen 2025 moet ie 20% van de omzet uitmaken. Currently,
mixed use – including food & beverage, entertainment and
healthcare – accounts for just over 10% of the floor space
in our centers; by 2025, we want to increase that to 20%.
Financieel is het plaatje minder te doorgronden. Het rental inkomen daalt doordat er centra moeten verkocht worden. de nieuwe centras renderen nog niet voldoende. Met verliesneming (indirect results) wordt de winst per aandeel negatief, neemt het dividend nog steeds af, en zal de belegger geduld moeten hebben. Maar op de beurs heeft het aandeel al een voroschot genomen op deze nieuwe strategie...
--
In Spanje vind ik (Apple Maps):
- Wereldhave Management Spain, Vastgoedmakelaar · Chamberí, Madrid
Reacties