Handelsingenieur

De opleiding tot handelsingenieur is een economieopleiding in België waar de bachelor/master geconcentreerd is op de combinatie van economie en wetenschap, met meer wiskunde in het programma, maar daarnaast ook scheikunde en natuurkunde. Ik vond dit nadat ik zocht naar de verschillen in Economie-opleidingen tussen Nederland en Belgie. In Frankrijk is er dezelfde opleiding omdat de scheikundige Ernst Solvay deze opgericht heeft. 


Op wikipedia staat te lezen:

In Nederland staat de studie bekend onder de naam "Technische Bedrijfskunde". Ook hier duurt deze vijf jaar en behaalt men na de eerste drie jaar de titel Bachelor of Science (BSc.). Na 2 jaar master (al dan niet in het buitenland) behaalt men de titel Master of Science (MSc.) of de ingenieurstitel (ir.).

Maar dat klopt volgens mij niet.

Het Programma ziet er als volgt uit:

JAAR 1: Economie (A)
Economie (B)
Accounting (A)
Accounting (B)
Bedrijfskunde
Wiskunde I(A)
Wiskunde I(B)
Statistiek I(A)
Statistiek I(B)
Informatica
Productietechnologie
Inleiding tot het recht
Menswetenschappen

JAAR 2: Micro-economie
Macro-economie
Financiële analyse van de onderneming
Statistisch modelleren en datamining
Wiskunde II (A)
Wiskunde II (B)
Objectgeoriënteerd programmeren
Bank- en financiewezen
Analytisch boekhouden en kostencalculatie
Natuurkunde
Scheikunde
Leiderschap en management

JAAR 3: Productiebeleid
Databasesystemen
Operationeel onderzoek
Marketing I
Bedrijfsfinanciering
Onderzoeksmethodiek
Econometrie
Elektrotechniek en elektronica
Materialenleer
Werktuigkunde
Bouwkunde
Algoritmen en datastructuren
Seminariewerk
Economische taalvakken voor Nederlandstaligen

Opleidingscompetenties:

Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
  • Inzicht hebben in de begrippen en theorieën van de bedrijfseconomie en technische bedrijfskunde.
  • De assumpties van bedrijfseconomische en beslissingsondersteunende modellen begrijpen en aan elkaar relateren.
  • Inzicht hebben in de samenhang tussen de bedrijfseconomische wetenschappen en de ingenieursdispline (bouwkunde, elektronica, materiaalkunde, etc.).
  • De basis van informatiesystemen en beslissingsondersteunende systemen beheersen.
  • Aandacht hebben voor aanverwante menswetenschappen en recht.
  • Kennis hebben van de basisprincipes van de ondersteunende wetenschappen.
  • Doelgericht benutten van ondersteunende wetenschappen.
  • Inzicht hebben in de recente ontwikkelingen en toekomstige evoluties van de theorievorming in de bedrijfseconomische en technische discipline.
Competentiegebied 2: Wetenschappelijke competentie
  • Gebruik maken van courante methoden en technieken bij het aanpakken van onderzoeksproblemen van bedrijfseconomische en technische aard.
  • Doelgericht bedrijfseconomische en technische informatie identificeren en verwerken.
  • De resultaten van bestaand en van eigen initieel onderzoek interpreteren, rapporteren en evalueren.
  • Zich bewust zijn van verschillende abstractieniveaus bij het aanpakken onderzoeksproblemen en bij het modelleren van bedrijfseconomische en technische processen.
  • Probleemgestuurd onderzoek van bedrijfseconomische en/of technische aard identificeren.
Competentiegebied 3: Intellectuele competentie
  • Bedrijfseconomische en technische vraagstellingen modelleren, analyseren en integreren.
  • Conceptueel, analytisch en probleemoplossend denken op verschillende abstractieniveaus.
  • Een persoonlijk standpunt formuleren m.b.t. bedrijfseconomische en technische vraagstellingen op basis van een grondige analyse en logische redenering.
  • Kritisch reflecteren op het eigen leerproces en denken en desnoods onder begeleiding bijsturen.
  • Een probleem benaderen vanuit meerdere perspectieven en verschillende rollen in een bedrijfseconomische context.
Competentiegebied 4: Competentie in samenwerken en communiceren
  • Correct schriftelijk rapporteren over bedrijfseconomische en technische problemen en hun oplossingen.
  • Correct mondeling rapporteren over bedrijfseconomische en technische problemen en hun oplossingen.
  • In team werken aan de analyse en oplossing van een onderzoeksvraag of gevallenstudie en gemeenschappelijke doelstellingen formuleren.
  • In het Engels en Frans een gesprek voeren en teksten lezen en schrijven rond een bedrijfseconomisch en/of technisch thema.
  • Eenvoudige managementtaken uitvoeren in complexe werk- en studiecontext.
Competentiegebied 5: Maatschappelijke competentie
  • Maatschappelijke en ethische aspecten van relevante ontwikkelingen in de bedrijfseconomie en technologie onderkennen.
  • Inzicht hebben in ondernemerschap.
  • Oog hebben voor (de evolutie van) de rollen van professionals in de samenleving.
  • Competentiegebied 
6: Beroepsspecifieke competentie
  • Grondig inzicht in productiesystemen en informatica aspecten in een bedrijfseconomische omgeving.
  • Kennis hebben van de functionele domeinen van een bedrijf.
  • Kennis hebben van de principes van beslissingsondersteunende modellen voor een bedrijfseconomische omgeving.
  • Inzicht hebben in de rol van technologie in een bedrijfseconomische omgeving.
(bron: studiekiezer Ugent.be)

Hoe verhoudt deze studie zich met die van technische bedrijfskunde? Is dat inderdaad de parallel in Nederland en welke culturele uiting of verschillen tussen Belgie en Nederland leiden tot een dergelijke opleiding. Zou in Nederland ook een opleiding tot handelsingenieur kunnen bestaan? Is het - verschil -

dus meer dan taal alleen?

Deze figuur laat geen twijfel bestaan: je bent na de opleiding En Econoom En ingenieur!



--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?