Wake up and shake up your company (Koch en Campbell)
Dit is een boek uit 1993, en waarin ik de term corporate religion vond. Is dat een fenomeen dat nog bestaansrecht heeft of iets is dat uit die tijd kwam en bleef?
Wil je in je bedrijf geloven, zo heet het eerste hoofdstuk. De ongelovigen (geloven niet in hun bedrijf) staan tegenover de conformisten die vinden dat alles goed gaat. Waar sta jij, vraag de schrijver. Via een uitgebreide vragenlijst (De reddingsindex) kan je je positie vinden: De Heiden, de Geconverteerde, de Agnosticus, en ... de Gelovige.
De reddingsindex is er ook op corporatief niveau, daarmee begint deel II: het bedrijf. is uw bedrijf de redding of veroordeeld? Van veel bedrijven wordt je niet warm of koud. Ze hebben geen spirit, wel vorm, maar geen inhoud of in de woorden van Johannes: de lauwe (bedrijven) worden uit het paradijs gekieperd.
Passie is wat ontbreekt. Een missie om de wereld te veranderen in lijn met de visie die ze uitdragen. Lijkt in feite heel normaal. Heeft een bedrijf gevoel voor richting en een duidelijk doel (purpose), dan scoort ze hoog.
Het aardige van dit boek UIT 1993 is dat je een soort van bedrijfsgeschiedenis kan napluizen.
Het boek bevat een lijst met bedrijven die een duidelijk doel hebben:
- 3M - nieuwe producten die uit voortgaande struikelingen komen
- Abbey National - het grootste succes en de grootste vriend van de grote bnken in de VK
- Apple - instrumenten om de mensheid vooruit te helpen
- American Express - de vriend van de spenders
- The body Shop - ecologische waarden
- Boston consulting group - creatieve ideeen voor bedrijfsmanagement
- British airways - de klant voor alles
- BTR - recover cost & productivity
- Canon - exploteren van technologie
- Celtrix Laboratories - innovatieve menselijke therapie
- Egon Zehnder - Professionals in talent hunting
- Filofax - verbeteren van de organisatie van het personeel
- FI Group - de vrouw, comfortabel op / aan het werk
- Ford - democratiseren van de automobiel
- GE Hybriede van groot en klein bedrijf
- Glaxo - Verslaan van Merck: de eerste farmaceutische bedrijf worden
- Hanson - satisfy van de aandeelhouder door industriële recovering van residueen
- Hewlett-Packard - Management by walking through the company
- Honda - Beauty in motoren
- Ikea - Het ontwerp brengen bij de grote markt van de meubels
- Johnson & Johnson - de medische gemeenschap dienen
- LL Bean - behandel de klant als vriend
- McDonalds - Love hamburgers
- Mark & Spencer - verhogen van kwaliteitstandaarden
- Marriott - onbrandbaar idealisme
- Mars - unique cultuur, winner, inexorable
- Matsushita - Spiritual values in action
- McKinsey & Co - deklant is belangirjker dan het eigen bedrijf
- Merck - behouden en verbeteren van het menselijke leven
- Microsoft - software voor de bevrijding van de mens
- Motorola - Always moving towards the future
- Nike - War in sporting shoes: beat Adidas en Reebok
- Nordstrom - sales in detail without reglaments
- North American Tool & Die - quality, through care, by manual labor
- Patagonia - Erase distinction between work and pay
- Pepsi - reach and destroy Goliat (CoaCola)
- procter & Gamble - offer employees work segurity
- SAS - win client through te moment of thruth
- Sony - create necesities through innovative products
- Toshiba - Fruits of science for ever to prosper
- Toyota - improve life style through the autmobile
- Virgin - Make business animated and fun
- Walt Disney - Entertainment and illusion
- Wacoal - verheerlijken van de culture of living
- Marvin Bower (McKinsey)
- Richard Branson
- Jan Carlsson
- Paul Carlton (3M: do not kill any new idea)
- Jean-Baptiste Colbert (kan gezen worden als de stichter van Total Quality Management (TQM)
- Philip Crosby (quality is free)
- Walt Disney (Geen sceptici please)
- Keith Erskine (redde securicor)
- Henry Ford (missie in 1909: democratiseren van de automobiel)
- Paul Galvin (oprichter Motorola)
- Bill Gates
- Richard Giordano (transformeert BOC)
- Lord Hanson
- Robert Hass (Management buyout, Levi-Strauss)
- Bruce Henderson (BCG)
- Steve Jobs
- Robert W. Johnson, jr. (J&J client oriëntatie)
- John Harvey Jones (ICI)
- Sir Colin mrshall and Lord King (British Airways)
- Yutaka Kume (Nissan)
- J. Willard Marriott
- Forrest Mars Sr.
- Konosuke Matsushita
- Akio Morita (oprichter Sony)
- George Merck II
- Taiichi Ohno (ontwikkelde het JIT systeem in de jaren 60)
- Bill Hewlett en Dave Packard
- William Cooper Procter (verwijderde distributeurs in het verkoopsysteem)
- Anita Roddick (oprichter van alternatieve cosmeticawinkels)
- Sir John Sainsbury(reorganiseerde retailswinkels een creëerde een merk van kwaliteit en vriendelijkheid)
- John Scully (Presient van Pepsi leidde de kruistocht om Goliath te bereiken (CocaCola)
- Lord Stieff (Marks & Spencer bereikte een selectieve cultuur en verhoogde de kwaliteit)
- Commodore Vanderbilt ontwikkelde de markt voor tansport van ruw materiaal voor treinen en Ferry Boten
- T.J. Watson (inspireerde het verhoogde effect van respect voor het individu in de organisatie bij IBM)
- Jack Welsh (bouwde het moderne GE, als rationeel model voor een organisatie door kleine autonome bedrijfjes binnen het concern op te richten)
- Walter Wriston (nam afscheid van het idee dat banken administratieve organisaties waren en richtte zich op de klant en zijn noden)
- Egon Zehnder (Zwitser die de talentenjacht business leidde, dat daarvoor enkel gericht was op praktische focus)
Reacties