Transformatie (social) media: #Lineker en ...

 Ik heb het niet zo met influencers, maar Lineker is denk ik een influencer despuis la lettre: hij is iemand die al meer dan 20 jaar voor de BBC werkt, maar ook op social media een stem heeft. En dan komt de Britse regering met een plan dat nadelig is voor vluchtelingen en komt hij met een reactie op zijn eigen socialmedia-kanaal.

En dan wil de BBC - die altijd neutraliteit uitstraalt - dat hij zijn woorden terugneemt.

Los van het inhoudelijke issue hier, ben ik van mening dat waar het hier echt over gaat is over journalistiek. De journalistiek is met de komst van twitter en facebook niet verbeterd maar juist verslechterd. Iedereen denkt nu dat we meer weten en beter voorgelicht zijn dan voor sociale media, maar dat is juist niet het geval. Er is meer ruis, meer fake news gekomen dat niemand ooit bedacht had...


.. een paar dagen daarna, vervliegt alles weer zoals het met social media gaat, op naar het volgende nieuwtje.

Maar het is ook het verhaal van influencers. Vroeger lazen we de kranten, en wie daarin kon schrijven of werd geciteerd was de spreekbuis van de waarheid. Dat formaat is voorbij. Het zijn nu niet de duizende twitteraars, maar vooral enkele higher profilers die voor invloed zorgen.

En ook is de journalistiek, inclusief social media, niet langer een kwestie van langs de zijlijns staan, influencers worden ook meer betrokken bij de ontwikkeling van het nieuws.
In de beurswereld zie je dit al langer. Belangrijke influencers had je daar in feite al veel eerder. Maar dat fenomeen strekt zich nu verder uit...

denk ik...

Op internet en in de kranten lees je nooit hoe iets afloopt en wat de consequentie van een bepaalde gebeurtenis is. 

.. tegelijkertijd op mises:

Influencer marketing has proven to be a lucrative venture, and estimates suggest that the industry totaled $16.4 billion in 2022. Brands fork out huge sums to capitalize on the reach of megacelebrities who sway millions to buy their products. Football superstar Cristiano Ronaldo earns $2,397,000 million per Instagram post, and the doyen of American influencers Kim Kardashian collects $1,689,000 million per post.

https://mises.org/wire/influencers-and-subjective-value-they-have-something-teach-us


.. wordt vervolgd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?