Westerse ideologie - het maatpak

 Dat Poetin een maatpak draagt is in feite een stijlbreuk. Hij keurt alles van het westen af, maar een confectiepak is typisch een product van de westerse ideologie.

Nicolas Maduro (president Venezuela) draagt ook een westers maatpak, terwijl hij toch echt anti-Amerikaans is. Xi Jingping leider van China... ook een blauw kostuum. 



Wie het wel goed doen, in ieder geval coherent met hun eigen ideologie zijn:

- ex-President van Bolivia, in authentieke Boliviaanse kledij: Evo Morales. De huidige president (Arce) heeft weer gewoon een maatpak aan.

- Fidel Castro (destijds) 

In Afrika was destijds goed zichbaar dat men wilde breken met de westerse ideologie:

Authenticité (Nederlands: Authenticiteit, oorspronkelijkheid), ook wel zaïrisatie, zaïrianisatie of mobutisme genoemd, was tussen 1967 en 1970 de officiële ideologie van Zaïre (Congo-Kinshasa) onder president Mobutu Sese Seko (1930-1997). Middels authenticité wilde de regering van Mobutu de Westerse - koloniale - invloeden in het land inperken en greep men terug op Afrikaanse tradities en cultuuruitingen. Hoewel een vorm conservatisme, moet authenticité wel worden onderscheiden van reactionaire politiek: het was niet de bedoeling dat de oude levenswijzen van voor het koloniale tijdperk zouden worden aangenomen. Westerse technologische vooruitgang werd echter wel omarmd en ook bleef het Frans de officiële landstaal van Zaïre. Volgens Mobutu was authenticité "noch links, noch rechts" en "noch kapitalistisch, noch socialistisch."

Authenticité zoals vorm gegeven door Mobutu moet niet worden gezien als een vorm van Pan-Afrikaans nationalisme, maar als een poging om een Zaïrees nationalisme te creëren. Het vormgeven van een Zaïrees nationaal bewustzijn stuitte op het grote probleem dat Congo/Zaïre bestaat uit veel verschillende volkeren die in een aantal gevallen eigen talen spreken en er eigen culturele gebruiken op na houden.

Westerse klederdracht moest plaatsmaken voor "authentieke" kledingstijlen. Mobutu zag voortaan af van Westerse maatpakken en droeg vanaf 1971 de zogenaamde abacost (à bas le costume), een hemdjasje (soms in fleurige kleuren, maar ook in stemmige kleuren) met korte mouwen waarbij men in plaats van een stropdas een ascot draagt. Mannen werden verplicht tot het dragen van een abacost. Vanaf 1990 raakte het dragen ervan in onbruik, omdat de verplichting tot het dragen van de abacost was komen te vervallen. Mobutu bleef echter tot zijn dood verknocht aan de abacost. Mobutu droeg bij verschillende gelegenheden ook een hoedje met panterprint. Ook voor vrouwen kwamen richtlijnen met betrekking tot het dragen van kleding en opsmuk: korte rokken, broekpakken en make-up werden verboden. Ook aanspreekvormen veranderden. In plaats van monsieur en madame kwamen daar de aanspreekvormen citoyen (burger) en citoyenne (burgerin/ vrouwelijke burger) voor in de plaats (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Authenticit%C3%A9)


 ...
Toch vreemd in een tijd van sociale media waar ieder zijn eigen merk moet uitstralen, de norm gewoon een maatkostuum dicteert. Hoe bijzonder is dat eigenlijk. We streven diversiteit na, maar het maatpak overleeft elke stijl en ideologische crisis.
Rusland voorop: het maatpak als symbool van universele uitstraling...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?