Trein of Vliegtuig (of auto)

"Iemand op twitter," toonde trots een foto dat een reis van Nederland naar Valencia in 16 uur te reizen is met de trein. Waar je onderweg kan werken en andere voordelen t.o.v. vliegtuig. Toen ik zijn profiel bekeek begreep ik dat het iemand was die zich met duurzaamheid bezig hield:

25 oct. Op weg naar Valencia. Met de trein. Hiervoor de Thalys naar Parijs, nu de TGV naar Barcelona en vandaar nog een paar uur naar de eindbestemming. In totaal 16 uur inclusief overstappen - dat red je niet met de auto. Onderweg heerlijk werken, lezen, slapen. #hetnieuwenormaal: 

https://twitter.com/dobbelska/status/1584836702031740928

Even met de trein van Valencia naar Nederland, wie wil dat ook niet? Is de trein een alternatief voor het vliegtuig en wanneer, of aan de andere kant is de trein wellicht een alternatief voor de auto... 

Wat kost dat nu precies, die vraag eerst. Hieronder staan wat reizen geselecteerd. Wanneer je op korte termijn reist dan is de trein vrij duur. Parijs - Barcelona kost dan al snel 150 euro. Over een maand zijn er aanbiedingen van 90. Verder weg moet het nog goedkoper kunnen.

Rotterdam - Parijs, kost ook ca. 130 euro en die prijs is redelijk vast onafhankelijk van de (boekings)periode.

Barcelona - Valencia, kost ca. 30 euro met de Ave (Spaanse TGV), verder weg naar Malaga (vanaf Barcelona) kost de reis ca. 130 - 160 euro. Ook afhankelijk van de boekingsdata.

Dus een trip van Rotterdam naar Barcelona kost met de trein al snel 170 euro. Helemaal naar Zuid Spanje kom je op 300 euro. Enkeltje!

Is dat een prijs en traject (qua tijd) dat concurreert met een vliegtuig? Vluchten voor morgen of vanaf twee werkdagen zijn duur. Dan is een vlucht naar Barcelona (vanaf Rotterdam) als snel 200 of 300 euro. Verder weg in de tijd is het eenvoudig om voor 150 euro te boeken. Retour meestal. Laten we zeggen, 200 euro. Dat is dus 30% goedkoper dan met de trein. Voor een vlucht naar Zuid Spanje is de trein relatief duurder.

Binnen Spanje is de AVE nauwelijks concurrent qua prijs met het vliegtuig.

Maar als je deze prijzen weer vergelijkt met de auto dan is de trein toch al snel een alternatief...

Een voorlopige conclusie dient zich aan: hoe langer de reis (afstand) hoe minder snel de trein een alternatief is voor het vliegtuig. Maar ook, hoe langer de reis, hoe meer de trein een alternatief is voor de auto.

Daar moet toch onderzoek naar gedaan zijn, zou je zeggen..

In termen van duurzaamheid, is het nog een hele discussie om trein en vliegtuig met elkaar te vergelijken. Voor de trein gebruikt men energie via wind en zon, "kernenergie in Frankrijk," maar ook gewoon fossiele energie. Het vliegtuig is natuurlijk enkel fossiel, dus daar heeft de duurzaamheidlobby het moeilijk mee. Maar voor het opzetten van een extra treininfrastructuur moest een enorm oppervlak aan bosgebied opgeofferd worden...  

Een conclusie dient zich aan:

Parijs Barcelona? Dan is de trein een prima alternatief. Parijs - Rotterdam: trein. Verder weg? Dan neem je het beste het vliegtuig!

Maar het ging de reiziger niet om de vergelijking met het vliegtuig, maar met de auto. Dan spelen natuurlijk hele andere zaken een rol, zoals de bagage. Met de auto kan je veel meenemen, met de trein niet. Hoe meer passagiers hoe eenvoudiger en voordeliger de auto, ben je alleen - en inderdaad wil je nog wat werken - dan is de trein al snel een alternatief



Dan nog een stukje naar huis: Barcelona - Malaga:

Daarbij maakt het nauwelijks uit of je voor overmorgen reserveert of voor over een maand: de prijs is vanaf 100 euro. Redelijk, voor zes uur en meer dan 1000km. Valencia - Barcelona kost ongeveer 20 tot 30 euro. Niet duur, en ongeveer gelijk aan het vliegtuig.

#hetnieuwenormaal?

Op twitter wordt je bekogeld met preken wat het nieuwe normaal zou moeten zijn. In Normaal zit natuurlijk het element norm. Wat u behoort te doen.
Maar of de hogesnelheidstrein de norm wordt voor langere reizen en daarmee de auto vervangt lijkt me niet. Als alternatief voor het vliegtuig kan de TGV, AVE wel haar werk doen, maar zodra je meer moet overstappen en de afstand langer wordt houdt het op.

Twitter is natuurlijk ook een sociaal medium om te laten zien: he ik zit in de TGV (of ik zit in Malaga). ...

De vlucht:
Barcelona - Rotterdam, op 31 okt (drie werkdagen na vandaag), kost dan 400 euro:


Het is niet moeilijk om verder op in de tijd een ticket te vinden voor 100 euro of minder.

...
Al met al heeft deze tweet me aan het denken gezet, en in de toekomst zal de infrastructuur verbeteren dan ook hele reizen met de trein over meer landen (NL, België, Frankrijk en Spanje) sneller en integraal te boeken is, maar het is allemaal nog ver weg.

Qua Duurzaamheid is dit een discussie, maar de HL heeft ook een rivaal op dezelfde universiteit bij Innovatie en dan biedt de luchtvaart meer innovaties dan de spoorwegen, m.i. De luchtvaart roept nu bij de partij van de Dieren weerstand op, door haar fossiele energiemodel. Maar dat kan ook nog veranderen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?