Meester, professor, leraar, ...
Meester geeft les op de lagere school, een leraar op de middelbare school, een hoogleraar op de universiteit.
Etymologisch komt meester van magister, magno hetgeen grootsheid betekent.
Leraar, professor, instructeur, tutor, mentor. Leraar is iedereen die lesgeeft aan de anderen, die zich onderwerpen om de zijne te zijn discipelen. Het idee van een leraar kent geen grenzen in de wereld. Van de meest sublieme waarheden van dogma's tot de meeste noties onbeduidend van het leven, alles is onderhevig aan lesgeven valt alles onder het domein van de leraar.
Door antonomasia wordt dezelfde naam gegeven aan: iedereen die een kunst goed uitvoert of belijdt bepaalde beroepen. Dus we zeggen: Meester Donizetti, Meester Rossini, Meester Tirso de Molina, de bouwmeester, de meester schoenmaker, de meester-metselaar. Degene die dat doet hoofd in het werk van een smidse, want is bijvoorbeeld de meestersmid, hoewel niet weet hoe je een hamer moet verplaatsen. In deze betekenis, het woord leraar is een hiƫrarchische stem.
Wij zeggen het nog een keer. Het woord dat wij bezet is ongetwijfeld een van de stemmen dat ze een langere, meer historische en glorieuze geschiedenis hebben in het leven van de mens. Aristoteles, Socrates, Plato, Jezus Christus, Bellini, Haydn, Mozart, Descartes, monnik Luis de LeĆ³n: kunst, wetenschap, filosofie, moraliteit, openbaring, mysterie, hoop; in alles delen is de meester, alles vult dat zeer belangrijk historisch en sociaal karakter; in alle eeuwen, in alle volkeren, in alle grote festivals in de geschiedenis, toont zijn kroon van bloemen of doornen; van doornen, vele malen. Wat een logica dus geweldig die van god! Wat een grote glorie de van intelligentie! Wat een verovering zo hoog en zo verheven die van het christendom! De wereld kon niet worden verlost behalve door een Meester!
Laten we teruggaan naar de gewone betekenis van woord.
Het idee om te leren dat de hoofdstem kan als meerdere worden beschouwd manieren, en elke manier gaf aanleiding tot een nieuwe naam.
Het werd beschouwd als een uitoefening of beroep, het idee van faculteit of principes beheersen, geen mechanisch beroep, en de leraar noemde zichzelf een leraar. Dus we zeggen: leraar van de jeugd, leraar schermen, dans, muziek, retoriek, poƫtica, wiskunde.
Als het onderwijs gericht is op het instrueren van iemand? in welke tak of kunst dan ook, dan is de meester dat heet een instructeur. Dus we bellen instructeur van de vijfde klas die militaire evoluties doceert.
Wanneer het onderwijs gericht is op het vormen van de gebruiken, wordt de leraar een leermeester genoemd.
De leermeester is de gewetenspriester, de vader in het huis van de deugd.
Zonder de autoriteit van macht of bloed, niemand kan een ander voorschrijven, behalve wanneer:
Hij spreekt tot hem in naam van moraliteit en religie, in naam van zijn eigen bestwil. Dan hij beveelt, dan schrijft hij voor; hij schrijft niet voor: deugd, geweten, de ziel van de mens zij voorschrijven door hun mond: dat is de leermeester.
Meester komt van mag, wortel van magno, geweldig, want in de oudheid was de leraar de grote van de samenleving, de dictator, waar komt de stem van de magistraat vandaan? is allesbehalve de forummeester. A) Ja we zien in Seneca: Notat cicero in libris de Repubica eum quem nos dictatorem dicimus apud antiquos magistrum populi vocatum.
Cicero noteert in zijn Republiek-boeken, dat de ouden leraar noemden wat we noemen onszelf een dictator”. zij die geloven die leraar komt van de hand, dat wil zeggen, dat weet ik toegepast op de mens die bedreven is in handmatige dingen, ze zijn volledig gedesoriĆ«nteerd.
Professor komt van, faris, fari, fatum, wat het betekent om te praten. dus professor
Hij is degene die in het openbaar een leerstelling onderwijst, degene die in het openbaar spreekt, om welke reden de leraar werd betaald door de raad van elk stad, zoals het vandaag gebeurt met de professor van basisonderwijs en met de docenten van koppen over medicijnen en chirurgie.
Het woord professor werd niet gebruikt in het Latijn tot na de tijd van Augustus.
Instructeur komt van het Latijnse werkwoord struere, wat betekent bouwen. deze etymologie
legt heel goed uit wat de betekenis van vandaag is het woord waar we mee te maken hebben. Het feit dat hij instrueert een ander, hij geeft hem een bepaalde structuur, hij vormt hem, hij bouwt hem op, om zo te zeggen.
De instructeur is daar de architect van gebouw, van dat werk. Preceptor komt van captare, augmentative de capere, caepi, captum, wat bederven, aantrekken, vangen betekent. dus het woord leermeester heeft iets van die betekenis: het is de man die met zijn voorschriften, met zijn stelregels, met zijn wetenschap, trekt de jeugd aan, hij vangt het, hij wordt er meester van; dat is de gevangen; omdat de lezer merkt dat de stem gevangenschap en gevangenschap hebben dezelfde oorsprong.
Voorschrift betekent, volgens het adagio lati no, praecepta bene vivendi tradere: voorschriften geven om deugdzaam te leven. het voorschrift omvat vooral morele opvoeding.
Mentor is afgeleid van mens, mentis, de geest, wat het idee van intellectuele begeleiding impliceert.
Dus, in overeenstemming met de etymologie, is de juiste relatie van elk woord de volgende:
- De leraar geeft les.
- De leraar praat.
- De instructeur traint.
- De docent geeft leiding.
- De mentor illustreert.
- Daarom is de leraar autoriteit.
- De leraar, toespraak.
- De instructeur...
- ... de coach luistert en vraagt, zou je dat aan deze lijst kunnen toevoegen?
(Bron: .Synoniemen, Barcia)
Reacties