De toekomst van de professional

Twee Toekomsten voor De Professional.

Er zijn twee mogelijke toekomsten voor de beroepen. Beide rusten op technologie. De eerste is voor de meeste professionals geruststellend bekend - het is gewoon een efficiëntere versie van wat we vandaag hebben. In deze toekomst, professionals van veel verschillende typen gebruiken technologie, maar grotendeels om stroomlijnen en optimaliseren van hun traditionele manier van werken. In de taal van economen, technologieën “complementeren” ze hierin activiteiten. De tweede toekomst is een ander voorstel. Hier zijn steeds meer capabele systemen en machines, ofwel alleen werkend ofwel ontworpen en bediend door mensen die er heel anders uitzien dan dokters en advocaten, leraren en accountants, en anderen, nemen geleidelijk meer van de taken die we associëren met die traditionele professionals. Nieuwe technologieën, in de woorden van economen, "vervangen" voor professionals in deze activiteiten. 

Socio-Technical City von UNStudio

Voor nu en op middellange termijn verwachten we dat deze twee futures zullen parallel worden gerealiseerd. Zoals we vandaag doen, zullen we doorgaan met zie voorbeelden van beide toepassingen van technologie. Op de lange termijn hebben we echter verwachten dat de tweede toekomst zal domineren. door middel van technologische vooruitgang, zullen we nieuwe en efficiëntere manieren vinden om de soorten problemen op te lossen belangrijke problemen die traditioneel alleen zeer bepaalde soorten professionals hebben kunnen aanpakken. Dit vormt een existentiële uitdaging voor traditionele professionals, wat een centraal thema is van onze boek De toekomst van beroepen.

 (bron: https://www.amphilsoc.org/sites/default/files/2018-11/attachments/Susskind%20and%20Susskind.pdf)

EEN SAMENVATTING

 Managementgoeroe Peter Drucker heeft de beroemde uitspraak gedaan dat "het enige dat we kunnen voorspellen over de toekomst is dat het anders zal zijn." En wat de beroepen betreft, ziet de toekomst er inderdaad heel anders uit.

Dat zegt het vader-en-zoon-team van Richard en Daniel Susskind, wiens magistrale boek, The Future of the Professions, een diepgaande analyse geeft van de krachten die nu fundamentele veranderingen in alle beroepen aandrijven, inclusief (en misschien vooral) het recht.

Als de Susskinds gelijk hebben, verdwijnt de hele sociale grondgedachte voor het bestaan ​​van de beroepen - en zal hun rol als beheerders van 's werelds deskundige kennis onvermijdelijk worden achterhaald.

Er zijn maar weinig auteurs die meer gekwalificeerd zijn om dit soort voorspellingen te doen. Professor Richard Susskind is een van 's werelds meest vooraanstaande autoriteiten op het gebied van technologie en de advocatuur. Al in 1988 ontwikkelde hij mee het eerste rechtssysteem ter wereld. Sindsdien heeft hij overheden en internationale professionele dienstverleners geadviseerd en is hij auteur van bestsellers over de toekomst van het recht, waaronder Tomorrow's Lawyers (2013). Zijn zoon Daniel, momenteel docent economie aan het Balliol College, Oxford, was beleidsadviseur op kabinetsniveau voor de Britse regering.

Tegenwoordig schrijven veel commentatoren over de toekomst van technologie (met name kunstmatige intelligentie) in de advocatuur. Hoewel de Susskinds het belang van AI erkennen, gaat hun analyse veel dieper en leggen ze structurele bedreigingen bloot voor het bestaan ​​van de beroepen zelf.

Het boek begint met een geschiedenisles. De auteurs beschrijven de "Grand Bargain" waaronder de beroepen - waaronder geneeskunde, boekhoudtechniek, architectuur, goddelijkheid, journalistiek, onderwijs, advies en recht - de poortwachters werden van gespecialiseerde kennis in de moderne samenleving. Naarmate de omvang en complexiteit van de kennis van de wereld groeide, werd het voor de gemiddelde persoon onmogelijk om complexe problemen alleen op te lossen. Er ontstonden gespecialiseerde kennisdomeinen en de beoefenaars van die domeinen (te beginnen met de middeleeuwse gilden) ontvingen betaling en erkenning voor hun kennis.

In ruil voor het onderhouden en verspreiden van hun kennis heeft de samenleving deze beoefenaars in de loop van de tijd steeds meer macht gegeven over hun domeinen - inclusief zelfregulering, autonomie en licentieverlening (d.w.z. controle over wie zich bij hun gelederen kon voegen). De beoefenaars werden de professionals - en verwierven buitensporige invloed, geldelijke beloningen en prestige in de samenleving als geheel.

Dit werkte lange tijd in ieders voordeel. Maar vandaag de dag, stellen de auteurs, voldoet de Grand Bargain niet langer aan de maatschappelijke behoefte aan gespecialiseerde kennis. Diepgaande expertise op alle gebieden is essentiëler en er is meer vraag naar dan ooit - maar, zoals geleverd door de beroepen, is het lang niet zo toegankelijk of betaalbaar als oorspronkelijk de bedoeling was. Er zijn verschillende manieren nodig om kennis te leveren: oplossingen die transparanter, goedkoper en minder afschrikwekkend zijn dan de traditionele relatie tussen professional en klant.

De Susskinds beschrijven enkele van de alternatieve oplossingen die in alle beroepsgroepen opduiken. Voor de wet verwijzen ze naar nieuwe concurrentie in het bedrijf van alternatieve, goedkopere bedrijfsstructuren en nieuwe arbeidsverdelingen (waarbij advocaten alternatieve en goedkopere manieren vinden om routinewerk in te kopen). Ze noemen ook de nivellerende invloed van technologie, in de vorm van expertsystemen, online databases, Big Data-algoritmen, documentassemblagesystemen, online geschillenbeslechting en geautomatiseerde tools voor wettelijke naleving.

Ondanks deze vele nieuwe opties, zeggen de auteurs, hebben de beroepen een gevestigd belang bij de status-quo en weinig prikkels om te veranderen. Ze zijn erin geslaagd de details van hun werk te 'mystificeren', waarbij ze exclusiviteit en sociaal prestige hebben behouden. Maar tegenwoordig, nu professioneel werk wordt ontleed in meer basale taken en wordt uitgevoerd door technologie of niet-specialisten, wordt het gedemystificeerd. Professionals krijgen niet langer de verering en het respect die ze vroeger toekwamen, en ze kunnen ook niet meer de premiumtarieven voor hun diensten afdwingen die ze gewend zijn.

Wat we nu zien, volgens de Susskinds, is een snelle versnippering van de manier waarop gespecialiseerde kennis wordt geproduceerd en geleverd. Het traditionele model van de beroepen – menselijke experts die persoonlijke interacties in rekening brengen op basis van de bestede tijd – is slechts één benadering, en bovendien een achterhaalde benadering. De auteurs beschrijven zes andere:

  • Model voor netwerkexperts
  • Paraprofessionals-model
  • Kennis engineering model
  • Ervaringsgemeenschappen model
  • Ingebed kennismodel
  • Machine gegenereerd model

Door deze modellen in de toekomst te projecteren, voorzien de auteurs een post-professionele wereld waar steeds meer deskundige diensten worden verzameld, geleverd en gedeeld door "steeds meer capabele, niet-denkende machines", met een sterk verminderde behoefte aan de poortwachtersrol die door de beroepen wordt gespeeld. vandaag. De samenleving zal

profiteren van bredere, meer economische toegang tot kennis. De beroepen zelf zullen "technologische werkloosheid" ervaren - na verloop van tijd zal er niet genoeg behoefte zijn aan door mensen gegenereerde expertise om de huidige legers van professionals in stand te houden. De transformatie zal niet van de ene op de andere dag plaatsvinden - maar het zal gebeuren.

Deze visie is controversieel en de Susskinds wijden een heel hoofdstuk aan het adresseren van de bezwaren en angsten die het concept van een post-professionele wereld oproept. Ze noemen argumenten ten gunste van het vertrouwen, de betrouwbaarheid en de ethiek van de professionals, zorgen over de amoraliteit van markten en het verlies van de empathie die inherent is aan interacties tussen professionals en klanten.

Misschien wel het belangrijkste is dat ze het argument erkennen en deconstrueren dat het verval van de beroepen de samenleving zal schaden door het 'goede werk' dat beschikbaar is in de economie uit te hollen. Hoewel de behoefte aan traditionele professionals waarschijnlijk zal verdwijnen, schetsen de Susskinds twaalf toekomstige op kennis gebaseerde rollen die vereist en gewaardeerd zullen worden in een post-professionele samenleving - van vakman tot datawetenschapper en kennisingenieur.

Deze recensie geeft slechts een greep uit de inzichten en “A-ha-momenten” in The Future of the Professions. Het boek is niet gemakkelijk te lezen - de taal is academisch en dicht; zijn reikwijdte is enorm. Maar het ploeteren is het waard voor iedereen die geïnteresseerd is in de beroepen van vandaag en waar ze naartoe gaan. De conclusies van de auteurs zijn uitdagend. Je bent het misschien niet met ze eens, maar ze zullen je zeker aan het denken zetten lang nadat je het boek hebt weggelegd.

https://connect.legalmarketing.org/browse/blogs/blogviewer?BlogKey=2badf0fb-6a7c-445b-8a6c-232465d23d7f

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa