The New Strategist (Günter Müller-Stewens)

Shape your organization and stay ahead of change.

1. Strategist in deze wereld moeten rekening houden met waarde en betekenis en niet alleen met winst.
in de jaren 90 was het NTT een voorbeeld van het zoeken en vinden van winst als bedrijf zijnde.
Maar nu met Apple en Google die groter in omvang waren dan de grootste bedrijven uit de jaren 90, is succes meer dan enkel financieel gewin.
Bedrijven moeten mensen dienen. Mensen die voor deze bedrijven werken voelen zich fulfilled., ze zijn onderdeel van iets groters. De wens voor betekenis neemt toe, en een strateeg moet zich afvragen waar het bedrijf verantwoordelijk voor is en wie er van profiteert. Het gaat om stakeholders management en niet enkel shareholders.


2. Een geunifieerde strategie is sleutel voor een sustainable business.
De business strategie moet overeen komen en aansluiten op  de corporate strategie. Bij Deze laatste moeten alle onderdelen van het bedrijf bijdragen aan het grotere doel. Het gaat niet enkel om HOE de business te runnen , maar ook waar de competitie aan te gaan.

trends zijn daarbij belangrijk, maar die kunnen ook veranderen. De e-commercie, digital only is al op zijn retour, nu gaan de grote e-commerce bedrijven brick & morter business modellen voeren.

3. de Chief Strategy Officer hoort hierbij aan de leiding te staan Hij wordt de change manager,.
Zij hebben een cruciale rol in waarden van bedrijfsfilosofie vertalen naar organisatie-beslissingen.
Strategie mag niet versnipperd liggen bij alle managers door het bedrijf heen.

4. de strategie afdeling moet als een hub zijn voor de strategie binnen het bedrijf.

5. strategische leiders helpen om een succesvolle en winstgevende toekomst te bereiken.
Value generation is bepalen waar winst gemaakt kan blijven worden. Strategic think is politiek en sociaal ondernemen (binnen het bedrijf). De strateeg is visionair. En het model om dit te bereiken is MSF, moel of strategic leadership.
Strength zijn: future thinking, klant begrip, denken op hoog niveau, en hoe klanten en hun baten een strategisch doel kunnen opleveren.
 
6. om strategisch te denken en doen als bedrijf zijn tools nodig. De command benadering of de planning benadering, proces gerichtheid, etc.

7. De strateeg is modern. Bedrijven moeten nieuwe ideeën genereren en zich aanpassen. Strategie is meer dan ooit belangrijk. Modern zijn is niet per se fashionable zijn. Strategen zijn geen specialisten, maar staan midden in de business, ze zorgen voor de dialoog met de stakeholders.

Een strateeg is de architect van de toekomst.

--
Wel een vernieuwende kijk op de rol van de strateeg. Deze was altijd ondersteunend en lijkt nu operationele behoegdheden te krijgen: de CSO in het managementteam. Doet elk bedrijf dat?



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?