Imagoprobleem Islam

Een cultuurprobleem kan onzichtbaar blijven voor de buitenwereld, bijvoorbeeld wanneer een organisatie, bedrijf of zelf een natie niet adequaat reageert op een bepaalde ontwikkeling. Een markt die verandert kan zorgen voor nieuwe toetreders en die kunnen bestaande bedrijven in problemen brengen. Vooral wanneer deze niet zien dat "zaken" veranderen.
Bij de maatschappij is een voorbeeld van zo'n verandering het bewustwordingsproces rond milieu. Een oliebedrijf dat zich niet aanpast aan deze nieuwe moraal kan de milieubeweging tegen zich krijgen. Vaak gaat het lang goed, en komt het probleem niet zichtbaar aan de oppervlakte.

Een imagoprobleem is een voorbeeld van een cultuurprobleem waar de ellende wel voor de buitenwereld zichtbaar wordt. Een bedrijf dat niet klantvriendelijk reageert op fouten die het maakt verliest klanten. ONTKENNEN dat er problemen zijn is een van de eerste symptomen van een cultuurprobleem:
  • "Ja maar 99,5% van de (frisdrank) flesjes ontploffen niet," daar kwam je als manager / CEO in de moderne-prehistorie (voor het jaar 2000) nog wel mee weg.
In deze lijn doorredenerend is het duidelijk dat de Islam ook een imagoprobleem heeft. 9 september 2001 valt het nog niet direct op. De aanslagen in Londen en Madrid jaren later zijn hoe verschrikkelijk nog geen aanleiding om van een cultuurprobleem te spreken. Maar anno 2015, met de laatste aanslagen kan je er niet meer om heen. De islam heeft een imagoprobleem; "sommige van hun volgelingen kunnen ook letterlijk exploderen," zonder dat je het aan ze kan afzien dat ze anders zijn dan hun pacifistische broeders. 

Het probleem - en dat is nog het ergste - is begrijpelijk. Logisch misschien wel. Terrorisme bestaat nu eenmaal. Globalisering is ook al een feit en beide fenomenen ''opgeteld" levert: internationaal terrorisme.

De vergelijking van een cultuurprobleem met vroegere vormen van terrorisme, zoals die bij ETA ligt binnen handbereik. Basken zijn 99,5% pacifistisch, maar een klein percentage pakte de wapens en begon te moorden. Sommige kranten spraken toen niet altijd van terroristen, maar van vrijheidstrijders. Van het aantal boeken dat ik over die beweging heb gelezen is me in ieder geval bij gebleven dat deze beweging o.a. in het leven kon blijven door mensen die ervan wisten, maar hen hun gang lieten. Laissez-faire omdat ze het wel prima vonden. De groep sympathisanten dus. Je liep als toerist in Baskenland en wist statistisch gezien dat je een sympathisant was tegengekomen.

Over de Islam en het terrorisme heb ik nauwelijks nog wat dieper gelezen behalve de berichtgeving die iedereen kent. Maar logischerwijs mag je verwachten dat er een hele grote groep is die deze terreur goedkeurt.

Wat betekent dit zoal?

Een imagoprobleem als kenmerk van een cultuurprobleem los je niet zomaar op. De ETA heeft na misschien 50 jaar de wapens neergelegd, maar heeft zich niet overgegeven. En die terreur was een lokaal "probleem" of een lokale aangelegenheid. De tegenkracht van de bevolking en de veranderende maatschappij hebben jaren nodig gehad om het geweld te stoppen. Uiteindelijk zijn de ETA-terroristen "iets anders gaan doen," zoals zich mengen in conflicten in Zuid-Amerika, door integratie bij andere terroristische bewegingen (zoals de Farc in Colombiƫ).

Als een relatieve kleine beweging zoals de ETA als zolang heeft kunnen blijven voortbestaan. Hoelang moeten we dan niet leven met deze islamitische terroristen? Een kleine organisatie die zich op een kleine markt (schaal) beweegt zal bij een imagoprobleem redelijk snel haar tactiek kunnen en moeten wijzigen door de weerstand en tegenkracht van die markt / omgeving. Een grote organisatie waar we het hier over hebben, verspreid over een wereldmarkt ondervind nauwelijks weerstand noch tegenkracht. De eerste massale demonstratie van moslims die deze terreurdaden afkeuren moet nog georganiseerd worden.

Wel is duidelijk dat de weerstand tegen de gewone moslims toeneemt. In Frankrijk sluiten de eerste moskeeƫn. Dat zijn beginnende tegenkrachten. Maar niet de juiste. Pas wanneer de Basken tegen de andere Basken optraden, kwam er een relevante tegenbeweging op gang. Alles wat vanuit Madrid gebeurde heeft m.i. nauwelijks geholpen tegen de macht van ETA. Zo zal het ook bij de IS of Deash moeten. Een partij als Wilders, of de overwinning van Le Pen heeft hier weinig te bieden in mijn overtuiging. Ook heeft het geen zin om een Moslim burgemeester te maken van Rotterdam; hij kan geen enkele brug slaan tussen beide werelden. Zijn effect zien we nu ook is uitgewerkt, en de retoriek - in het begin zo krachtig - sterft weg.
De echte verandering moet - net zoals bij andere cultuurproblemen - van binnenuit de organisatie (dus moslimgemeenschap) komen. En dat duurt dus nog wel even.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?