Biologie verplicht!

Goed en kwaad Organiseren van het ziekenhuis begint (tegenwoordig) al bij de studie geneeskunde. Dat zag ik op een universiteit. In feite niet zo vreemd. Maar Nederland is wel uniek in het organiseren. Het is niet altijd beter om het op een andere manier te doen, zoals bijvoorbeeld "het voorsorteren." Waarover later meer.

Over dat voorsorteren en vooropleidingen gaat dit verhaal. Maak biologie verplicht! Ten koste van de verplichting van Engels.
Wie nu nog geen "vloeiend" Engels spreekt in Nederland die moet maar een extra cursus doen. Maar biologie en dan vooral de biologie van het menselijke lichaam. daar moet extra aandacht voor komen.

1. Allereerst kunnen we de schuld van de hoge zorgkosten wel leggen bij de medische wereld, maar dat is niet altijd terecht. "Biologie verplicht" zal helpen om het technische jargon met de medische wereld te overbruggen. De studie medicijnen is moeilijk om een aantal redenen, en minimaal één daarvan is dat de student een jargon moet domineren, dat qua reikwijdte en diepte omvangrijk is. Terwijl hij dit leert neemt ook de afstand met de potentiële patiënt af. Het is te vergelijken met een ICT-techneut die zich tot hacker ontwikkelt en op een gegeven moment zijn toehoorder verliest. Nu weet sinds de internet-revolutie iedereen meer van internet en IT en is het hiaat tussen expert en leek minder geworden.
Bij medicijnen niet. Door enkel de verplichting te leggen bij de geneesdame en niet bij de patiënt, doen we deze tekort. Laat die patiënt maar wat meer weten van biologie en medische termen. Iedereen moet weten wat een enzym is, wat haar functie is en hoe meer we de basiskennis van het menselijk lichaam verhogen hoe beter we ons kunnen wapenen tegen het afstandelijke karakter van de medicus.

2. Dan leert het menselijk lichaam in het bijzonder en biologie in het algemeen ons wat meer over hoe we gezond moeten leven. Of we dat dan ook doen is een tweede. De ethische kwesties laten we nog even buiten beschouwing. Maar doet vet nu precies met ons lichaam. Waarom bewegen ouderen zich minder en waarom is beweging belangrijk. Hoe herstelt een wond zich zonder dat er ook maar een dokter bij te hulp komt?

3. De vorm van het onderwijs kan natuurlijk anders zonder dat biologie als vak verplicht wordt, maar dat de kennis wel 4 tot 6 jaar gegeven en opgenomen wordt.
Laatst hoorde ik iemand vertellen over een voorstel om vakken op verschillend niveau te geven. Een leerling zou zodoende op havo-niveau Nederland en Duits kunnen doen en op VWO-niveau wiskunde en scheikunde.
Het voorstel was niet goed doordacht, vond men. En werd snel afgevoerd als niet praktisch maar vooral niet slim.
Nederland is goed in het organiseren en in het innoveren. Het medische probleem van de zorgkosten, moet (preventief) aangepakt worden op lagere en middelbare school. Hoe precies?

--
4. Bredere dan het menselijk lichaam kan biologie-verplicht aandacht geven voor het thema natuur als algemeen, als contrast tegen onze cultuur met veel slechte gewoontes.

--
RIVM waarschuwt tegelijkertijd voor toenemend aantal hart- en vaatziekten in de toekomst en die met en gezondere levensstijl te verhelpen zijn (nrc).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?