Schaarste versus Ruimte (#dag83)
Economie was de treurige wetenschap (dismal science) gericht op iets wat er maar weinig is. Terwijl anderen zich rustig bezig kunnen houden met een veel mooier begrip: ruimte.
De markt heeft natuurlijk alles met ruimte te maken. Het fenomeen, “een gat in de markt” is precies dat: zorgen dat een idee ruimte krijgt of zelfs neemt en afsnoept van andere ideeën. Dat is ook concurrentie.
Innovatie heeft hier ook mee te maken. Ruimte die een nieuw product, service of professional neemt of krijgt en die een nieuwe stroming kan teweeg brengen . Economie is dat ook. De theorie van Keynes viel in de goede aarde ten tijde van de depressie van de jaren 30.
Het ontstaan en verbreiding van de welvaartsstaat dat als een initiatief van Beatrice Webb gezien kan worden begon op te komen na periode van extreme armoede na de eerste excessen van de industriële revolutie. Een mogelijke gedachte was misschien die van: “willen we Marxisme voorkomen, dan moeten we toch iets aan de onderkant van de samenleving doen. Het idee van een vangnet...”
Onderhandelen. Heeft ook alles met ruimte te maken. Professionals / economen moeten onderhandelen om ruimte te winnen voor hun ideeën In feite moet elke professional onderhandelen voor zijn werk en ideeën. En dat heeft met ruimte creatie te maken, niet met schaarste.
Zo zijn er meer overeenkomsten tussen twee werelden, die van de economie en schaarste en van de architectuur en ruimte....
#Dag83. McDonalds en Renault kondigen aan uit Rusland te vertrekken...
Reacties