The Advice Trap (Michael Bungay Stanier)
Taming of the shrew, oftewel, hoe kalmeer je je interne Advies-Monster? The Advice Trap van Michael Bungay Stanier geeft een antwoord.
Men geeft veel te vaak advies zonder dat het nodig is, en dat het juist schaadt, omdat we niet goed luisteren naar de ander (of onszelf). We voelen ons onzeker en dan willen we de situatie controleren, met een advies. Dit monster is de grootste vijand van een noodzakelijke eigenschap die vaak ondersneeuwt: nieuwsgierigheid.
Maar ongevraagd advies geven staat in de weg voor het vinden van echte oplossingen.
Door het te snel inspringen luister je niet goed en geef je een middelmatig advies. Ook laat je de ander niet zijn eigen problemen oplossen. Je kan niet eigenaar worden van alle problemen in de wereld. Onderschat de ander niet door deze snel advies te geven. Maar luister wel goed naar zijn verhaal.
We hebben allemaal een intern adviesmonster: Deze komt in drie personen: De eerste is Tell-it. Deze denkt dat de enige manier om waarde in een situatie toe te voegen is om de leading authority te zijn, en altijd de juiste antwoorden te weten.
De tweede is : Save-it. deze schreeuwen hun advies niet voor de bühne, maar zijn wel overtuigd dat ze alle antwoorden weten. En dat ze de situatie kunnen redden en dat het hun morele plicht is om dit te doen.
De laatste is de meest manipulatieve, de Control-it. Je moet een vaste grip op de dingen houden anders komt er chaos. je moet het schip zelf besturen, want anderen kunnen het niet.
Stressvolle situatie kan zo'n advies-monster triggeren. Zorg dat je bewust wordt van dit monster, en let op de payoffs en kosten om het monster in te zetten.
I.p.v. met oplossingen komen moeten we betere vragen stellen. Kort en eenvoudige vragen zij het beste. What Else, wat nog meer, die vraag helpt de probleemsteller om dieper te graven. Of, wat is nu echt je uitdaging hier?
5. mensen doen alles om geen kwetsbare conversatie te hebben. Vaak blijft het oppervlakkig en dus houdt men zich aan de veilige topics. Er zijn ook vele afleidingen om een gesprek niet to-the-point te houden.
Om een transformatieve conversatie te hebben, moet je zorgen dat mensen zich veilig voelen.
hier zijn vier tactieken voor:
1. sta aan hun kant.
2 toon respect door op dezelfde hoogte te staan. menselijke relaties hebben veel power play in zich, wie is sterker, als coach moet je hier ver van blijven. toon je kwetsbaar.
3. Autonomie. Zolang mensen denken dat ze een eigen inbrengen hebben zullen ze zich meer openen.
4. manage verwachtingen. Zorg dat ze op hun gemak zijn en begin een conversatie op te bouwen.
Om een goede coach te worden moet je zelf coachable zijn. Vraag dus feedback hoe je iets doet.
Op de site van het boek staan talloze endorsements van mensen uit het bedrijfsleven die een oordeel geven hoe het boek hun geholpen heeft.
--
Reacties