The Grid (Matt Watkinson)

The Grid gaat over de factoren die bepalend zijn voor het succes van een bedrijf. Matt Watkinson is internationale consultant en beschrijft in het boek een holistische bedrijfsbenadering.

1. Bedrijven zijn zoals het menselijk lichaam, ook daar is het belangrijk dat je bij klachten naar het geheel kijkt. Het voorbeeld die dit ondersteunt is de patiënt die door diverse specialisten wordt geholpen maar ieder naar een deel kijkt en het geheel niet overziet. In het geval van de schrijver een fysiotherapeutisch probleem dat optrad in de heup maar haar oorzaak had in de musculaire disbalans van schouders en tenen.
Hij onderzoekt op deze manier een bedrijf aan de hand van  drie doelen, drie factoren en negen elementen die voor alle bedrijven toepasbaar zijn.

Drie doelen.
2. Elk bedrijf heeft drie doelen, die allen even belangrijk zijn: desirability, profitability en longevity. Het eerste spreekt voor zich: klanten moeten geïnteresseerd zijn in het product. Dat op zich is niet voldoende. Je moet als bedrijf in business kunnen blijven dus is winstgevendheid essentieel. Jonge bedrijven zullen moeite hebben om in leven te blijven, omdat hoe langer je bekend ben hoe beter klanten je zullen waarderen en vertrouwen en hoe meer geld het bedrijf verdiend.
Om deze drie doelen te bereiken zijn drie factoren nodig.

Drie factoren.
3. Klanten, de organisatie en de markt zijn essentieel maar allen bijna onvoorspelbaar. Voor de klant wijzigen de wensen steeds, organisaties veranderen bij groei, maar worden minder flexibel, en op de markt kan van de ene dag op de andere nieuwe concurrenten toetreden. Net als een zeiler rekening moet houden met de wind, moet een ondernemer met deze factoren rekening houden. "Navigate change," betekent niet zoals VW vasthouden aan een visie die niet meer werkt in een veranderende markt.


Negen Elementen.
4. De wensbaarheid van een product wordt door drie elementen bepaald: wants and needs (determined by values and beliefs which change constantly), rivalry (AirBnB verandert de hospitality business) en offerings (zorg voor een goede klantervaring - b.v: share a coke).

5. Winstgevendheid wordt bereikt door toenemende omzet, behoud van onderhandelingsmacht (Apple Music en Taylor Swift) en het verlagen van de kosten. Toenemende omzet: verhoog de prijs. 
Kosten verlagen door stringent targets: Musk eiste b.v. dat alle uitgaven boven 10,000 door hem getekend zouden worden.

6. Voor the long haul: protect customer base (focus op marketing: Contour failliet, versus GoPro), blijf origineel (hoe origineler hoe hoe lager de imitability) en wees adaptief.

7. Al deze factoren en elementen moeten in het geheel gemanaged worden. Voorbeeld Dell: wel focus op kosten verlagen, maar door outsourcing naar Taiwanese supplier ASUS en nam zo de business beetje bij beetje over van Dell.

...

Op zijn website schrijft hij een passage uit zijn bio, relevant voor dit boek: After twelve painful rejections my first book — The Ten Principles Behind Great Customer Experiences — was eventually published, and won the CMI’s Management Book of the Year in 2014.  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?