Profit First (Mike Michalowicz)
Het centrale idee voor dit boek is om anders naar bedrijfsvoering te kijken:
De traditionele benadering voor winst werkt zeldzaam, omdat het tegen onze instincten in gaat. Meer omzet, minder kosten is meer winst. Omdat het b.v. onze natuurlijke tendens triggert om alles op te gebruiken wat beschikbaar is. Dit werd onderzocht door historicus Cyril Northcote, in de jaren '50, met wat de Parkinsons' wet werd genoemd: de hoeveelheid werk die nodig is om een taak te beƫindigen, proportioneel stijgt met de hoeveelheid tijd die beschikbaar is. Heeft iemand twee dagen voor een rapport, dan duurt het afmaken, twee dagen, heeft hij een week, dan duurt het een week. In business werkt dezelfde formule wanneer je tijd voor geld verwisseld wordt: Ondernemers zullen alles uitgeven wat beschikbaar is, en hun winsten opeten.
Dan is er nog het Primacy Effect: focus op het eerste dat je ziet, en de rest vergeet je. Dus ondernemers zien sales als eerste, en vergeten om op de kosten te letten. Denkend dat meer marketing automatisch tot meer omzet zal leiden.
De manier om wel een goede formule te gebruiken is om te kijken naar winstpercentage als eerste, bv 5% en dit af te trekken voordat je het kan uitgeven.
--
Reacties