Building a StoryBrand (Donald Miller)

Vroeger zou ik van dit soort marketingthema's nog geen samenvatting lezen... Building a StoryBrand is een boek van Donald Miller.
"tips to grow your brand." Staat
niet in relatie tot dit boek


1. Jouw marketing boodschap moet duidelijk zijn een klantbenodigdheden (customer needs) aanspreken
Een nieuwe website doet het werk niet meer. Je moet een duidelijke boodschap naar de klant zenden. Wie je bent, wat je hier komt doen, en waarom je klanten jou moeten kiezen i.p.v. iemand anders.
Wanneer je boodschap ontcijferd moet worden worden klanten ongeduldig en gaan ze verder kijken.
De beste boodschappen zijn overlevings-verhalen: hoe zorgt jouw product ervoor dat je klant overleeft?
De behoeftepiramide van Maslov kan hierbij helpen.

2. Zorg dat je marketing boodschap blijft hangen door het zeven-delige StoryBrand framework te gebruiken: character, problem, guide, plan, call to action, failure and success.
Een goed verhaal is als een net, daar wordt je in getrokken. Een verhaal is georganiseerde informatie. Het lijkt op een melodie. De hoofdpersoon wil iets, maar dat is moeilijk te krijgen. Wanneer hij het dreigt op te geven, komt er een gids langs. Deze biedt een plan dat aanzet tot actienemen. De persoon vermijd zo zijn falen en zorgt dat hij zijn wens krijgt.
Dit is een StoryBrand Script. Met dit wapen, krijg je elke klant zo ver dat hij koopt. 

3. Je klanten zijn de helden van het verhaal, en je moet op één wens (desire) concentreren.
Bijvoorbeeld, in een resort willen klanten "relaxen." wanneer je dat duidelijk hebt zijn alle foto's en beelden eenvoudig toe te voegen op de site. Dat is beter dan ellelange teksten.

4. Focus op je klant zijn boosdoener (villain) of zijn interne problemen om hen nog beter betrokken te krijgen.
Bv, een time management app, heeft als villain iemand die tijd van je steelt. door deze zo duidelijk te verbeelden laat je zien hoe je marketing boodschap en jouw product het pobleem oplost. Geen tijdverlies meer.

5. Gids je klanten door zowel empathisch als autoriteit uit te stralen.
Empathie is essentieel. Zorg dat je mee voelt met de klant. Autoriteit is net zo belangrijk. Het gaat niet om condescending / neerbuigend te zijn, maar om te laten zien dat je een autoriteit bent op het gebied van je product.

6. Om zeker te zijn van klantaankopen, moet je ofwel een procesplan dan wel een overeenkomst / agreement plan kunnen overleggen (lay out a proces plan)
Je klant staat voor de rivier en jij legt stenen voor hem neer om over te steken. het eerste wat je moet doen is een procesplan: duidelijkheid omtrent hoe ze het moeten kopen. Een agreementplan is even belangrijk: dit zorgt ervoor dat de klant zich niet geïntimideerd voelt.

7.  zet klanten aan om een aanschaf te doen door dan wel een direct dan wel een transitioneel beroep tot actie te doen. Ook hier moet je duidelijk zijn: "koop nu," "registreer hier," "kopen." Een transitional call to action is erop gericht om vriendelijk te blijven en contact te houden wanneer de klant niet koopt. Geef bijvoorbeeld iets gratis weg.

8. Motiveer klanten verder om te kopen door hen te laten inzien wat ze verliezen indien ze het niet doen. Khaneman liet al zien dat mensen het erger vinden om iets te verliezen dan om iets van zelfde waarde te winnen. Zorg dus dat ze dit verlies indien ze niks van je kopen voelen. een verzekeraar: wat als die dief nu in je auto inbreekt!

9. Laat je klanten zien hoe jouw product hun leven zal transformeren door een visie met ze te delen
Nike belooft een volledige levensstijl change wanneer je hun product koopt. Er ijn meerdere strategieën. Status, volledigheid en zelfacceptatie.

Ronald Reagan bracht de visie van Amerika als een schijnende stad op een heuvel. Bill Clinton beloofde een brug te bouwen naar de 21ste eeuw.


--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?