"Kleine" Fiat met groot project
Fiat wil zijn autodivisie loskoppelen van het concern en samen met GM Europa en de samenwerking met Chrysler een nieuw autobedrijf oprichten dat wedijvert met de groten (o.a. Toyota, Volkswagen).
Rtl meldt dat ... De gezamenlijke onderneming zou moeten bestaan uit de merken Fiat, Lancia, Alfa Romeo en Chrysler, dat onder Fiat een doorstart wil maken. GM Europe levert de merken Opel, Chevrolet en Saab.
Het nieuwe bedrijf zou een jaaromzet hebben van 80 miljoen euro. De top van Fiat wil het nieuw op te richten bedrijf mogelijk een zelfstandige koers laten varen en naar de beurs brengen.
Het succes van Fiat is waarschijnlijk gerelateerd aan deze tijd waar kleinere en zuinige auto's gevraagd zijn. Anders dan de Amerikaanse grote uitvoeringen.
5 mei, de volkskrant:
AMSTERDAM - Een groot Europees autobedrijf opbouwen met de kneuzen van de auto-industrie. En de rekening voor dit fusieplan presenteren aan Europese en Amerikaanse belastingbetalers. Met dit idee hoopt de topman van Fiat, Sergio Marchionne, de concurrentie een stap voor te blijven.
het artikel van de volkskrant eindigt met:
Fiat draait met verlies en heeft een schuld van ruim 6 miljard euro. In Europa heeft Fiat buiten Italië nergens een substantieel marktaandeel.
7 mei 2009.
Fiat alleen geïnteresseerd in Duits overheidsgeld.
De Italiaanse autoconstructeur Fiat heeft geen industrieel plan voor de overname van zijn Duitse sectorgenoot. Dat zegt Rudi Kennes, vakbondsvertegenwoordiger bij Opel Antwerpen, in een reactie op het bericht dat Fiat bij een overname onder meer de Antwerpse fabriek zou sluiten. Kennes wijst erop dat Fiat zelf in financieel bijzonder moeilijke papieren zit en alleen geïnteresseerd is in het geld dat de Duitse regering zou willen investeren in de redding van Opel. Kennes zegt dat Opel het best gediend is met een toekomst als onafhankelijke autobouwer, waarbij het huidige moederconcern General Motors een minderheidsaandeel zou houden en er een industriële partner zou instappen. Daarbij wordt gewezen naar bijvoorbeeld de Oostenrijks-Canadese groep Magna, een toeleverancier van de autosector. Ook die zou volgens Kennes niet naar een meerdeheidsparticipatie streven, omdat dan contracten voor concurrerende autoproducenten verloren zouden gaan. (MH)
Rtl meldt dat ... De gezamenlijke onderneming zou moeten bestaan uit de merken Fiat, Lancia, Alfa Romeo en Chrysler, dat onder Fiat een doorstart wil maken. GM Europe levert de merken Opel, Chevrolet en Saab.
Het nieuwe bedrijf zou een jaaromzet hebben van 80 miljoen euro. De top van Fiat wil het nieuw op te richten bedrijf mogelijk een zelfstandige koers laten varen en naar de beurs brengen.
Het succes van Fiat is waarschijnlijk gerelateerd aan deze tijd waar kleinere en zuinige auto's gevraagd zijn. Anders dan de Amerikaanse grote uitvoeringen.
5 mei, de volkskrant:
AMSTERDAM - Een groot Europees autobedrijf opbouwen met de kneuzen van de auto-industrie. En de rekening voor dit fusieplan presenteren aan Europese en Amerikaanse belastingbetalers. Met dit idee hoopt de topman van Fiat, Sergio Marchionne, de concurrentie een stap voor te blijven.
het artikel van de volkskrant eindigt met:
Fiat draait met verlies en heeft een schuld van ruim 6 miljard euro. In Europa heeft Fiat buiten Italië nergens een substantieel marktaandeel.
7 mei 2009.
Fiat alleen geïnteresseerd in Duits overheidsgeld.
De Italiaanse autoconstructeur Fiat heeft geen industrieel plan voor de overname van zijn Duitse sectorgenoot. Dat zegt Rudi Kennes, vakbondsvertegenwoordiger bij Opel Antwerpen, in een reactie op het bericht dat Fiat bij een overname onder meer de Antwerpse fabriek zou sluiten. Kennes wijst erop dat Fiat zelf in financieel bijzonder moeilijke papieren zit en alleen geïnteresseerd is in het geld dat de Duitse regering zou willen investeren in de redding van Opel. Kennes zegt dat Opel het best gediend is met een toekomst als onafhankelijke autobouwer, waarbij het huidige moederconcern General Motors een minderheidsaandeel zou houden en er een industriële partner zou instappen. Daarbij wordt gewezen naar bijvoorbeeld de Oostenrijks-Canadese groep Magna, een toeleverancier van de autosector. Ook die zou volgens Kennes niet naar een meerdeheidsparticipatie streven, omdat dan contracten voor concurrerende autoproducenten verloren zouden gaan. (MH)
Reacties