Kwaliteit ooglaserklinieken en infectiepreventie

Dat klinkt zeer aannemelijk. Het eerste – kwaliteit ooglaserklinieken – betreft namelijk vooral de business, de ingreep op zich, de ooglaseroperatie – infectiepreventie daarentegen heeft veel meer te maken met de organisatorische kant EN dus met de organisatiecultuur.

Patiƫnten die hun ogen laten laseren in speciale oogkaserklinieken krijgen over het algemeen een goede behandeling. Wel zijn nog verbeteringen noodzakelijk in het infectiepreventiebeleid. Ooglaseren is in korte tijd snel populair geworden. Jaarlijks worden in Nederland meer dan 16.000 laserbehandelingen verricht.
De IGZ ontving de laatste twee jaar tenminste acht meldingen van ernstig oogletsel die verband hielden met een laserbehandeling.

8 gevallen van oogletsel op 16000 behandelingen is …. (rekenen, rekenen) niet veel. En van operaties die in veel gevallen luxe behandelingen zijn mag men aannemen dat de klant weet heeft van het risico.

Daarom besloot de IGZ onderzoek te verrichten. Dit onderzoek leverde de volgende bevindingen op: De bekwaamheid van de behandelend oogartsen en de zorgprocessen zijn goed. Ook over de resultaten van de behandeling is de inspectie tevreden. Niet goed is dat ooglaserklinieken de richtlijnen voor infectiepreventie veel te weinig naleven. In veel gevallen heeft het personeel weinig kennis op het gebied van reiniging, desinfectie en sterilisatie van oogheelkundige instrumenten.

Weinig kennis op het gebied van … van reiniging, desinfectie en sterilisatie
Is dit een eufemisme? Kennis management zou dus hier te kort schieten… Het is ook mogelijk dat men wel weet wat men moet doen, maar dat men intern andere prioriteiten heeft. Schoonmaken, opruimen… “even geen zin in.”

Het onderzoek werd uitgevoerd onder alle 46 klinieken die geheel of gedeeltelijk hun zorg aanbieden in Nederland.

De IGZ is tevreden over de manier waarop Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN) het zorgproces en de beoordeling van het professioneel handelen door middel van certificering in de gaten houdt. Via visitaties toetst het NOG het professioneel handelen van de oogarts. Alle oogartsen die door het NOG zijn gecertificeerd, staan vermeldt op de lijst gecertificeerde refractiechirurgen. De IGZ is enthousiast over deze manier van zelfregulering.
http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel.php?nieuwsartikelID=4917

Zelfregulering door certificering? Het is niet gezegd dat hiermee ook het infctiegevaar is opgelost, waarschijnlijk is de certificering vooral gericht op de kwalitatieve laserbehandeling en niet op de gehele zorgfunctie. Bovendien helpt certificering niet de kans op infectie verminderen.

Certificering heeft ook weer invloed op de cultuur van de organisatie. Als het certificaat er is, neemt de druk om te presteren af. Certificeren en performance management staan dan ook haaks op elkaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa