Even teruglezen. Trends in marketing
Soms lees je een oude publicatie puur om te zien, wat er veranderd is in de wereld. Ik ben zelf wat boeken aan het opruimen en kwam dit boek tegen uit 1999. marketing is een relatief nieuw vakgebied, dat pas in de jaren 70 echt van de grond kwam. Maar het ligt dichter tegen bedrijfseconomie en bedrijfskunde aan als tegen economie waar het gestart is, en verandert daardoor sneller.
Wat kwam ik er tegen en wat wordt er nu nog gebruikt?
Zoals de klantenkubus, die opgesteld is om loyaliteit te definiëren in de verscheidenheid aan klantgroepen. De Wulf en Vergult stellen (1997) dat loyaliteit uit drie dimensies bestaat: gedrag (hoe vaak keert de klant terug), houding (hoe staat de klant tegenover de dienstverlener) en oriëntatie (onderliggende motieven). Dit onderdeel gaat over dienstenmarketing, en daar vond ik een passende kreet:"goederen worden gemaakt, maar diensten moeten worden waargemaakt."
Wie zijn de actoren en wat is hun vakgebied, en bestaan die gebieden nog. Ik kwam oa tegen: hoogleraar Economische psychologie Theo Poiesz die medeauteur is van het boek (dat op zich weer een assembleren van artikelen). Ton Kuijlen is hoogleraar Methoden van psychologisch marktonderzoek.
Een kritiekpunt uit marketing van die tijd is dat er teveel gedacht werd in termen van hygiëne en te weinig in meerwaarde...
Filip Caeldries is docent Strategie management Institutional Theory and global competition (toen KUB, nu UvT) en gebruikt het Porter model van concurrentieanalyse. Hij gaat in op het gemis van complementors, die het vijfkrachten model in een ander licht zetten.
Adam Smith quote: "consumption is the sole end of production." zegt Jules van Dijck, Bedrijfs- en organisatiepsychologie. Hij gaat in op het Galbraith (die andere Galbraith) over het ontwerpen van organisaties: motivatie en informatie leidt tot gedrag, en dat resulteert in performance en cultuur (een variant op het SCP-paradigma).
Op weg naar de netwerkorganisatie (is die er ooit echt gekomen, of ingehaald door de tijd?)
Machtsverschuivingen: de P&G's en unilevers van deze wereld leveren hun macht in ten opzichte van de retails. Dit is duidelijk in een versnelling gekomen. En nog relevant.
K. Debackere is hoogleraar technologie en innovatiemanagement en gaat in op John Kay, die stelt dat een competitief voordeel opgebouwd is uit drie hefbomen: reputatie, bedrijfsarchitectuur en innovatie.
Deze leiden tot interne spanningen, de acht "maars"...als spanningsvelden.
Pan-Europees bankieren is geschreven door Jacques J. Sijben. hoogleraar geld, krediet- en bankwezen.
the quests for profit will shrink the banking industrie was destijds een artikel uit de economist. En de opkomst van twee vormen van bankieren: relationship banking en transaction oriented banking.
Het laatste onderwerp geeft een SWOT-analyse van het marketingvak zelf...
--
Reacties