Register Accountability

Accountability is een duidelijkere naam dan "verantwoordelijk," en de term doet dan het meeste denken aan de (register) accountant. Register slaat hier weliswaar op het register waar de accountant staat ingeschreven en geeft zodoende aan dat deze officieel het beroep uitoefent. In tegenstelling tot een boekhouder, die geen bevoegdheid heeft om een boekhouding (zijn eigen werk) te controleren.

Iemand is accountable als deze een duidelijke taak heeft. Het ligt in de verantwoordelijkheid om die taak professioneel uit te voeren. De accountable-factor daarbij is dat die uitvoering samen moet gaan met een register; alles wat de professional doet moet te traceren zijn, net zoals de boekhouding tot een bedrijf.

Laatst vertelde iemand dat bij een klacht die tot een juridische procedure leidt al snel door een beroepsprofessional wordt verloren wanneer deze niet alle behandelingen geregistreerd heeft. Zodra hij niet kan bewijzen dat hij kwaliteit heeft geleverd, wordt de klant in het gelijk gesteld.

Register accountability dus. Leg vast wat je doet. Dit betekent in eerste instantie een verlies van productiviteit, maar een rechtzaak verliezen door ontbreken van gegevens over je bedrijfsvoering leidt tot nog meer verlies. De echte experts hebben hier vaak een hekel aan. Maar juist duidelijk vastleggen van procedures, opnemen van gesprekken, documenten bewaren, etc. zorgt voor een hogere kwaliteit, die ten koste gaat van de output (remmen dus). Per saldo wordt kwaliteit doorberekend in de prijs.

#35. Accountability
First a definition; a clear definition of accountability is available at wikipedia: "Accountability is defined as "A is accountable to B when A is obliged to inform B about A’s (past or future) actions and decisions, to justify them, and to suffer punishment in the case of eventual misconduct." 
To understand the corporate value “Accountability” imagine the role of the accountant in the organization. To simplify the work of the accountant in the organization one could say that he or she registers all transactions that are conducted during the operation. The work of the accountant in an organization is often called controller which is the role dedicated to monitor internal controls. At the end of a period, usually a year, the final statement is prepared where all the operational transactions are summarized into a single overview. This overview may serve different purposes and will be tailored as such. A fiscal overview has different guidelines from the operational overview.
The main principle is that an official report is needed to communicate the results. If an organization values accountability it values: transparency in the operational process. Management and external stakeholders need insight into activities of employees (the set of transactions that have been executed) and they desire measurable results which are communicated by the summary or bottom-line at the end of the period.
Without accountability (as a corporate value) the management would only manage on results. The disadvantage of this method is that the results come at the end of the period. A manager wants more insight into activities and implicit decisions that are taken. It is also possible that the results are not only financial but also productive when the characteristics do not match previous descriptions. For instance, in the private sphere: you buy groceries and when the demanded brand is no longer available you decide to take another of a different quality.
Accountability is important if you want to prevent a laissez-faire management approach. You ask someone to do a job and he finishes with a slightly different result. If you let people free in the end they may come up with very creative solutions which may not fit with the existing base and more importantly: with what is really needed.
Being too strict on accountability will take the creativity out of the organization. As a corporate value, think of the function of the accountant. It is a role that is not always really “wanted” by the specialists. They "know what to do" ... but in the end it is the accountant who will report that the performance-target is not met. Then, if there is no track-record of actions and decisions, it is not the accountant (messenger) who has the problem, but the manager of the operation.

--
4 maart 2021. Crucial accountability, tools for resolving violated expectations, broken commitments and bad behavior. Een boek geschreven door Patterson,Grenny, McMillan, Switzler and Maxfield.
. accountability issues zijn nooit eenvoudig, het model van de schrijvers is CPR: Content, Pattern en Relationship. Eerste keer dat verantwoordelijkheid een issue is, is puur inhoud, de tweede keer ontstaat er een patroon (herhalingen) en daarna gaat de relatie een probleem worden.
. om gedragsverandering i.v.m. verantwoordelijkheid aan te moedigen, is het belangrijk om de consequenties uit te leggen aan de veroorzaker...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa