Ahold in België

Via het verhaal over de contractteelt, een nieuw fenomeen voor mij, kwam ik bij een website uit met de naam "Supermacht" punt NL. Knappe vondst. In het betreffende artikel staan de verschillen beschreven tussen de Nederlandse Gigant en haar Belgische concurrenten (Colruyt en Del Haize) die nog wel het veilingssysteem volgen en ook over de gedragscode. Maar een gedragscode is niet sterk genoeg om invloed uit te oefenen op een wereldspeler zoals Ahold.

Ahold - puur en eerlijk - koopt haar groente en fruit direct per contract bij de agrarische producent en omzeilt het veilingssysteem (de markt). "Maar de consument merkt niets van dit voordeel," lees ik in de media.
Supermacht.nl is een initiatief dat het daglicht zag via de praktijken in de VS (Wal-Mart) en het VK, waar de grote supermarktketens steeds meer de macht kunnen gebruiken, omdat de kleine retails zijn verdwenen. Dus eerst de prijs verlagen, zodat de kruidenier op de hoek niet kan overleven, en vervolgens de marktmacht uitbreiden via toenemend marktaandeel.

Dit is "natuurlijk" een logisch proces in de moderne wereld. In Nederland komt men nu in opstand tegen de multiculturele samenleving, na eerst geen enkele norm op te leggen aan buitenlandse immigranten, en nu is het tijd om met terugwerkende kracht de moderne mechanisme van globalisatie weerstand te bieden.
In meer traditionelere samenlevingen - ik zal mijn stokpaardje even niet noemen - bestaat nog gewoon de groenteboer op de hoek, die heeft niet alleen concurrerende producten, maar ook nog natuurlijke alternatieven; tomaten die naar tomaat smaken, en niet die Nederlandse waterhoofjes.

Ook aan kernwaarden (Ahold) is te zien dat de supply-chain weinig belangstelling geniet, bij kernwaarden kijken bedrijven vooral richting de klant en die wil goed en goedkoop. Sourcing values krijgen meestal minder aandacht.

Cultuur werkt vaak vertragend. De cultuurproblemen van nu, hebben hun oorsprong in de beslissing en preferenties van jaren, zo niet decennia terug. Pas nu - ten tijden van economisch stilstand - komen de negatieve effecten van de destijds geroemde voorruitgang, innovatie of vernieuwing (de supermarkt, lekker makkelijk) boven water.
En dan is het lastig om een-twee-drie het tij te keren. Maar een initiatief als supermacht.nl is een aardige start.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa