Leven in de (micro)brouwerij
Gebouwen of ruimtes waarin niet geleefd wordt hebben geen bestaansrecht. Datzelfde geldt voor bedrijfsorganisaties.
In België neemt de binnenlandse bierconsumptie af, terwijl de export blijft toenemen. Dit leidt ertoe dat AB Inbev relatief meer buitenlandse merken in portefeuille heeft. De diversificatie neemt ook af naarmate het schaalvergrotingsproces doorzet. De kleine brouwerij - waar de Belgische biercultuur op gestoeld was - lijkt te verdwijnen.
"De biercultuur vindt men immers terug doorheen heel België. In elke provincie zijn er brouwerijen, verenigingen, museums, opleidingen, evenementen, feestelijkheden, restaurants en cafés die bijdragen aan het sprankelende en creatieve bierlandschap."
Unesco moet nu beslissen of de Belgische biercultuur een plaatsje krijgt op de Lijst van het Immaterieel Cultureel Erfgoed, naast onder de Heilig Bloedprocessie in Brugge of de carnavals van Binche en Aalst. Die beslissing wordt in de loop van volgend jaar verwacht.
Een reportage laat zien hoe in een klein - voorbeeldig- dorp veel cafe's met sluiting worden bedreigd. Dit komt onder andere door de schaalvergroting van de grote brouwerijen zoals AB Inbev die steeds meer kleinere brouwerijen heeft overgenomen en tegelijkertijd het aantal biermerken heeft verkleind. De normale cafebezoeker identificeert zich niet meer met die grotere merken en de afname van de binnenlandse consumptie houdt gelijke tred met het afname van het cafebezoek.
Tcoh lijkt er een trend te keren waar nieuwe kleinere brouwerijen - de microbrouwerij - lokaal bier produceert waarmee dit euvel van identificatie kan worden verholpen. Of dit ook een groter effect heeft op de biergiganten is nog niet te zeggen.
--
Emeritus hoogleraar op het gebied van cultureel erfgoed Gregory Ashworth hanteert de volgende definitie als het gaat om cultureel erfgoed: ‘Het hedendaags gebruik van het verleden’....
In België neemt de binnenlandse bierconsumptie af, terwijl de export blijft toenemen. Dit leidt ertoe dat AB Inbev relatief meer buitenlandse merken in portefeuille heeft. De diversificatie neemt ook af naarmate het schaalvergrotingsproces doorzet. De kleine brouwerij - waar de Belgische biercultuur op gestoeld was - lijkt te verdwijnen.
microbrouwerij |
Een reportage laat zien hoe in een klein - voorbeeldig- dorp veel cafe's met sluiting worden bedreigd. Dit komt onder andere door de schaalvergroting van de grote brouwerijen zoals AB Inbev die steeds meer kleinere brouwerijen heeft overgenomen en tegelijkertijd het aantal biermerken heeft verkleind. De normale cafebezoeker identificeert zich niet meer met die grotere merken en de afname van de binnenlandse consumptie houdt gelijke tred met het afname van het cafebezoek.
Tcoh lijkt er een trend te keren waar nieuwe kleinere brouwerijen - de microbrouwerij - lokaal bier produceert waarmee dit euvel van identificatie kan worden verholpen. Of dit ook een groter effect heeft op de biergiganten is nog niet te zeggen.
--
Emeritus hoogleraar op het gebied van cultureel erfgoed Gregory Ashworth hanteert de volgende definitie als het gaat om cultureel erfgoed: ‘Het hedendaags gebruik van het verleden’....
Reacties