Xeikon

Xeikon heette vorig jaar nog Punch Graphix. Naamswijzigingen zijn van alle tijd, maar in dit geval is het uniek dan een bestaand merk (Xiekon) van een onderneming (Punch Graphix, als onderdeel van Punch) tot bedrijfsnaam overgaat. Voorbeelden zijn er aan beide kanten: Heineken is zowel merk als bedrijfsnaam, Telefonica heeft juist haar merk (Movistar) gescheiden van de bedrijfsnaam waar hier eerder het merk en de bedrijfsnaam identiek waren..
Xeikon is een bedrijf dat in digitaal drukken voorziet en daarmee concurreert met traditionele drukwerk machines.
Veel (van oorsprong) Belgische bedrijven hebben en business die op een of ander manier met graphische toepassingen gemoeid zijn (Agfa, Barco, Punch, etc). Meer dan in Nederland.

Of het toeval is of niet, de Finse vestiging van Xeikon heet nogsteeds Punch Graphix en is onder die naam nog op het internet bekend (PunchGraphix.fi).

Linkedin geeft een indruk van de werknemers van het bedrijf (200), deze zijn vaak afkomstig van concurrenten als Agfa, Eastman Kodak, HP, Barco Graphics, Xerox en "gaan" naar: HP, Agfa, SD Worx en Luma Marketing tech. De wereld van drukkerijpersen is "klein" en specialistisch.

Ook bijzonder is dat op de site van het bedrijf of in de jaarverslagen de lezer / bezoeker geen enkele informatie over de organisatie vindt, zoals aantal medewerkers, management (behalve de RvB, bestaande uit een CFO en CEO), aantal vrouwen, verloop, ziekteverzuim en dergelijke.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Wat doet een Chief Economist - Officer?