Update Ab-Inbev

Ik lees nog even de Wessanen blogpost na: Beleggers in bier (Heineken, Ab-Inbev, Duvel M.*) hebben meer geluk. Een biertje heeft aan aardige bijwerking: het voedt ook.
In tegenstelling tot de moeilijke markt van natuurvoeding zijn bovenstaande bierconglomeraten succesvoller dan ooit. Als vuistregel voor beleggers is AB-InBev groot en winstgevend in Noord- en ZuidAmerika, Heineken is sterker in Europa (en Azië?).

En ook hier is de kracht van een goede marketing voelbaar. Bijna brutaal claimt Ab-Inbev dat social media bij hun business (bier) begonnen is:

Beer is the original social network... For thousands of years, beer has brought together people of diverse backgrounds and beliefs—to share good times, exchange ideas and connect with each other. As the world’s leading brewer, we’ve been creating social networks since 1366. While the ways in which we connect may be different today, we will always respect the rich traditions of the beer experience that people have treasured for centuries.

Hoe zat het ook al weer met de verschillen tussen bier en wijndrinkers in relatie tot cultuur...
Over cultuur zegt het commerciële verslag:
A Culture of Ownership. When our people think and act like owners, they make better decisions and ... They understand the principle of trading short-term pain for long-term gain. ... This ownership mentality is reinforced by our system of identifying stretched but achievable targets, ensuring that all team members understand their roles in meeting those targets, and measuring performance on multiple levels. Incentive programs give senior leaders and other top performers the ability to reinvest their bonus in our shares, with a company match...

En:

Our 10 "Guiding principles"
Our Dream (Our shared dream energizes everyone to work in the same direction: to be the Best Beer Company in a Better World).
Our People. (Great people, ... talent and compensated accordingly... most valuable assets of our company. ... We will be judged by the quality of our teams).
Our Culture (We are never completely satisfied ... The consumer is the Boss. We are a company of owners.  We believe common sense and simplicity. We manage our costs tightly. Leadership by personal example. We don't take shortcuts. Integrity, hard work...)

Maar dit is pure marketing. De beurskoers van Ab-Inbev stijgt tot ongekende hoogten en het succes werkt als een vliegwiel. Maar in het verslag krijgt de lezer geen inzicht in organisatorische aspecten; aantal medewerkers, percentage management, hoeveelheid vrouwen, Niets.
Ab-Inbev is succesvol en dat blijft nog even zo. De formule houdt ze stevig verborgen.

* - opvallend is wel dat Duvel en veel andere (niet alleen Belgische) bedrijven van de beurs gehaald worden vooral waar er een grootaandeelhouder is zoals bij Duvel of (Omega Pharming, ...). Er lijkt sprake van een delistingstrend.

--update 6 mei 2021
Carlos Brito stopt na 15 jaar als CEO van brouwer AB InBev. Hij wordt vanaf 1 juli opgevolgd door Michel Doukeris.
Brito werkt 32 jaar voor de brouwer, waarvan 15 jaar als CEO. Hij bouwde het bedrijf via een reeks overnames uit tot de brouwer van ongeveer een derde van de bieren wereldwijd.
Maar de hoge schuldgraad, zeker sinds de miljardenovername van SABMiller in 2016, baarde beleggers de laatste tijd steeds meer zorgen.
Er werd al langer gespeculeerd over een vertrek. Doukeris is net als Brito een Braziliaan. Hij werkt sinds 1996 voor AB InBev en staat momenteel aan het hoofd van de Noord-Amerikaanse activiteiten.
'Na een zorgvuldig en stevig selectieproces is de raad van bestuur opgetogen dat de volgende CEO uit onze eigen reserve van leiderschapstalent komt', zegt voorzitter Martin Barrington in een persbericht. 'Michel is de juiste leider om het bedrijf naar de volgende fase van organische groei en succes te brengen.'
De voorzitter eert vertrekkend CEO Brito ook als 'de architect die AB InBev heeft geleid en uitgebouwd tot 's werelds grootste bierbedrijf'. De nieuwe topman voor de Noord-Amerikaanse activiteiten zal tegen begin juli aangekondigd worden
bron (https://trends.knack.be/economie/carlos-brito-stopt-als-ceo-ab-inbev/article-news-1731123.html)

-- jaarverslag 2021: Eén van elke vier bieren die wordt verkocht, komt uit handen van dit bedrijf.

To a future with more cheers. 2021 was an important step in our journey to create a future with more cheers. After successfully transitioning our CEO leadership, we introduced our new global purpose and evolved our strategy. Our people dream big and continued to meet the moment to deliver strong results in a challenging operating environment. Energized by our new purpose and guided by our strategy, we are transforming our company from being the category leader to leading category growth.

Nieuwe doel: We Dream Big to Create a Future with More Cheers. 
• Beyond Beer: Our global Beyond Beer business grew by over 20%, contributing 1.6 billion USD of
revenue in FY21 [dat is ongeveer 3% van de omzet]. In the US, Cutwater grew by triple digits, and in South Africa, Brutal Fruit and Flying Fish grew by strong double digits. Our seltzer portfolio in the US continued to outpace the industry, growing 1.7x the segment. 

-- update 6 juni 2023:
Biergigant verliest 20 miljard aan beurswaarde na video met transgender vrouw... Een bulk aan haatreacties, veel minder omzet en een enorme koersval op de beurs. Een samenwerking tussen biermerk Budweiser en transgender vrouw Dylan Mulvaney is enorm misgelopen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Wat doet een Chief Economist - Officer?