Hoe productief is een student?

Ik word de laatste week overvallen door een hoeveelheid studenten die de persoonlijke productiviteitstest* uitvoeren. Dat levert een hoop werk op (veelal liefdewerk oud papier), maar geeft ook plezier in het herkennen van bepaalde patronen en verdieping van het begrip productiviteit en een verbetering van de test.

Is een student al productief voordat deze een baan heeft en slaat het begrip productiviteit wel op studenten?

Ongetwijfeld en deze relatie is duidelijk te maken door niet de gewone student als uitgangspunt te nemen, maar de avondstudent. Vaak hoort men terecht dat deze studenten al dan niet in een herkansing sneller studeren. Dat heeft natuurlijk te maken met het organiseren dat ze beter kunnen.

Wat studenten dus minimaal leren tijdens hun studie is: organiseren. Dit is niets anders dan het organiseren binnen een werkomgeving (overheidsinstelling of bedrijf).

Waar bestaat dit organiseren uit? Om te beginnen uit selecteren: we zoeken als student materiaal uit, leggen het op ons bureau, we inventariseren wat we moeten doen, we maken een planning van wat we denken hoelang het gaat duren ... allemaal alvorens met het echte studeren (werk, activiteit) te beginnen.

Multitasking. Een manier om een activiteit af te ronden is om deze op te knippen. We lezen wat in de bus of trein, we maken een schema dat we later onthouden, we lezen vluchtig door de tekst en voor sommige moeilijke passages reserveren we extra tijd en extra concentratie. Net als taken binnen een bedrijf is er een grote diversiteit en het lezen van een e-mail of het schrijven van een brief vraagt niet alleen meer of minder energie, maar ook om een andere timing. Soms hebben we een uurtje over waarin een eenvoudige activiteit past.

Waar studeren en werk ook weinig verschilt is dat voor beiden sommige taken (vakken) ons beter liggen dan andere. We hebben een duidelijke voorkeur. Iedereen, en sommigen eten het lekkere eerst en bewaren het andere voor het eind. Verantwoordelijkheid bestaat daarin dat iemand juist het belangrijke eerst uitvoert en het minder belangrijke later. Amerikanen hebben een mooie term voor precies de tegenovergestelde aanpak: procrastination.

Wat ook organiseren is, is veelal het nieuwe eerst doen, terwijl het net zo belangrijk is om het oude en bestaande te herhalen. Discipline is ook essentieel; of het nu de student of de professional betreft. En begrippen als efficient en effectief passen zowel bij studeren als bij organiseren binnen de bedrijfswereld.

Bovenstaande thema's - die gericht zijn op het stijlaspect - laten zien dat studeren al heel wat organisatie vraagt.

Maar er is veel meer. Organisatie, en dus stijlvoorkeuren is maar één onderdeel van het geheel. Veel belangrijker is misschien nog wel het aspect productiviteit zelf. Ook daarin zijn overeenkomsten tussen de student en de werknemer of ondernemer. Op dat vlak zijn er echter veel meer verschillen tussen beiden...

* - De test is overigens nog niet op maat gemaakt voor studenten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?