Nieuwe CEO Lighting

Philips heeft zojuist de nieuwe CEO voor haar Lighting divisie bekend gemaakt. Allereerst heeft het zolang geduurd omdat de persoon van buiten de organisatie afkomstig is. Philips koopt daarmee kennis in; management kennis, maar vooral marktkennis in het verre oosten waar het bedrijf wil groeien.
De gekozen kandidaat past ongetwijfeld goed bij de gevraagde functie; van een bedrijf als Philips mag je verwachten dat ze weet wat ze doet. het enige dat we van een afstand kunnen zeggen is dat er voordelen en nadelen zijn en dat de invulling van de positie richtingevend is.

Voordelen of positieve kanten zijn o.a. dat de manager genoemde ervaring heeft in de betreffende markten, een duale opleiding heeft met zowel techniek en marketing, een dubbele nationaliteit zodat hij weet wat cultuur is. En hij is relatief jong. Op Youtube is hij te zien waarin hij als een advocaat de komst van een smart grid verdedigt. Ook past zijn profiel bij de nieuwe Philips waarden (eager to win, take ownership en team up to excel) blijkens zijn persoonlijke voorkeuren die nog op de website van zijn vorige werkgever (Schneider E.) stonden:
  • Likes: Sport and action, speed, winning as a team, his family and the sea
 Daar staan ook de "Dislikes:"
  • Waiting, political games (en verder: Admires: People who achieve their dreams )
Hij is dus ongeduldig en dat is zowel een positieve als een negatieve eigenschap binnen organisaties. Wat me vooral opviel was dat hij niet van politieke spelletjes houd. Interessant.

Het grootste nadeel zit niet zozeer in de persoon maar in zijn afkomst: Schneider Electric kan nauwelijks tippen aan de brand value die Philips opgebouwd heeft. Voor de nieuwe CEO is dit dan ook ongetwijfeld een positieve carriere stap.
De arbeidsmarkt van Schneider is anders dan die van Philips. Linkedin geeft daar (beperkt) inzicht in. Men komt vaal van Areva, Siemens en ABB en men vertrekt naar bedrijven als ABB, Siemens en Rockwell automation. Schneider is een puur business to business player. Philips (lighting) minder. Marketing voor beide markten is comleet anders.
Wat ook opviel in het profiel (linkedin, 294 connecties en hét bewijs dat je geen 500+ netwerk nodig hebt om succesvol te zijn) van de nieuwe CEO is zijn kennis / skills van six sigma. Nu is dat waar Philips lighting ook mee bezig is (geweest) maar het geeft ook een indicatie van de organisatievoorkeuren. Lighting heeft operationele problemen (gehad) en de operatie is altijd de basis voor de toekomstige groei. Het past bij de uitdagingen voor Lighting: "Strengthen performance management and execution." (JV 2011). Aan de andere kant: Six Sigma en innovatie gaat minder goed samen...
Het profiel is wel coherent. Ongelduld past goed bij een operationeel manager waar timing en snelheid essentieel is. Het past minder bij innovatie waar wat meer tijd en vooral aandacht nodig is.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?