Over de bedrijfscultuur van Telenet

Sinds 2007 heeft dit bedrijf te maken met een slinkend Eigen Vermogen, dat nu zelfs negatief is geworden. Op de beurs lijkt dat geen enkel probleem te zijn. de essentie van Eigen vermogen is dat een bedrijf zelf eigenaar is over de activiteiten. Wanneer het vreemde vermogen overheerst betekent dit in feite dat de controle niet meer bij het management ligt. Qua cultuur is dat niet een wensbare situatie.

De achtergrond van deze situatie ken ik niet en naast deze positie geeft de organisatie adhv het jaarverslag blijk van een sterke nadruk op organisatiecultuur. Meer dan gemiddeld.
Het jaarverslag (over 2010) wijdt er een geheel hoofdstuk aan.

Het gebruik van een gedetailleerd competentieprofielen systeem vormt een onderdeel van die cultuur. Maar daarnaast gebruikt de organisatie ook een performance management systeem.

Performance management
Net zoals de aanwervingsstrategie of het opleidingsaanbod is het evaluatiesysteem gebaseerd op het competentiemodel. Voor de opvolging van de dagelijkse prestaties worden twee belangrijke momenten vrijgemaakt. Enerzijds is er de eindbeoordeling, die dieper ingaat op de realisatie van de individuele objectieven over het gehele jaar en op de manier waarop medewerkers invulling geven aan het Telenetcompetentiemodel. Anderzijds wordt er halverwege het jaar tijd gemaakt voor een bijsturingsmoment.
Daarnaast krijgen medewerkers via het coaching compass de mogelijkheid om de coachingstijl van hun directe leidinggevenden te beoordelen, wat een significante barometer is voor de leiderschapsstijl van het management van de groep en de basis vormt voor ontwikkelingsinitiatieven voor onze leidinggevenden om hun coachingvaardigheden verder te ontwikkelen. De coaching compass enquête wordt twee maal per jaar uitgevoerd.
Het bonussysteem dat aan de evaluatie is gekoppeld, wordt, naast het resultaat van de persoonlijke doelstellingen, ook beïnvloed door collectieve prestaties van Telenet, waaronder de score inzake customer loyalty. In de bonusstructuur van de kaderleden weegt deze parameter voor 40% door, waarmee Telenet het belang van de klantentevredenheid nog extra in de verf zet.

Bij het recruteringsproces maakt het bedrijf ook gebruik van een uniek mechanisme: medewerkers kunnen potentiele medewerkers aanbieden (refer-a-friend). Deze referentieaanpak conflicteert met bovenstaande organisatietaktiek: want een vriend of kennis zal niet altijd aan het juiste profiel voordoen, maar toch krijgt deze een aanbeveling en mogelijk voorkeur bij de eindselectie.
Een referentie-praktijk kan ook de organisatiediversiteit verlagen.

-- 23 maart 2023. Het bedrijf Telenet wordt overgenomen door Liberty via een openbaar bod en verdwijnt van de Belgische beurs..

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Wat doet een Chief Economist - Officer?