Succesvol door eigen Call-Center

Dat outsourcing uit de mode is, blijkt steeds vaker. Dit keer is het succesverhaal van Jazztel, te vergelijken met Ziggo in Nederland die de concurrentie aangaat met KPN.
In Spanje is het veld enigzins anders, maar vergelijkbaar: daar heeft telecombedrijf Jazztel de aanval geopend op Telefonica: Naast Telefonica is ook Vodafone groot in Spanje.

Het succes van Jazztel wijt men aan het call-center dat bestaat uit goed opgeleid personeel; het zijn eigen medewerkers in tegenstelling tot de andere twee aanbieders. Niet zelden is de fysieke locatie van een call-center in Marokko, waar en vele talen spreekt.
Dit is niet altijd zo geweest. De service van Jazztel is lange tijd erbarmelijk (onbetrouwbaar) geweest. wat aan de telefoon werd belooft, werd vaak niet werkelijk. Maar sinds de transformatie enkele jaren geleden is het bedrijf een serieus alternatief op de .

Eigen mensen? IS dat alles. De waarheid gaat natuurlijk verder dan het simpel terugkomen op een outsource-model: door eigen mensen is het call-center ook echt onderdeel van het geheel. dat men terugkomt op outsourcen heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat het onderdeel dat geoutsourced is, niet meer echt onderdeel van de business is. Er niet echt bijhoort en waar de cultuur (van de dochter)afwijkt van de moeder.

"Ook Telefonica geeft weer insourcen, " klinkt het. Het zou me niet verbazen. Succes is besmettelijk, dat wil iedereen wel. Me-too.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?