Vara streeft eigen missie voorbij
De "omroep" Vara is nu zelf in het nieuws.
De Vara-site Joop.nl heeft een door Geert Wilders gehekelde spotprent over 'tuigdorpen' na ernstige bedreigingen toch verwijderd.
Joop.nl publiceerde op 11 februari een prent waarop Geert Wilders is te zien in een kapo-uniform terwijl hij geëtiketteerde mensen langs een omheining van prikkeldraad een doucheruimte inleidt. De aanleiding voor de tekenaar Adriaan Soeterbroek was het voorstel van de PVV om 'aso's' te verzamelen en te isoleren in zogenoemde 'tuigdorpen'.
Wilders was zo boos over de spotprent dat de PVV aankondigde niet langer te gast te zullen zijn bij de Vara. Zo zegde PVV-lijsttrekker Machiel de Graaf deelname aan een verkiezingsdebat in Pauw & Witteman af. Met de opvatting 'de tekenaar verwoordt niet de mening van de Vara' hield Joop.nl zijn poot echter stijf: "Je kunt er van alles van vinden maar het is jammer dat een politicus als Wilders pogingen onderneemt om met machtsmiddelen het debat over hemzelf te smoren."
Door, naar eigen zeggen, ernstige bedreigingen aan het adres van Vara-medewerkers, komt de Vara nu op het besluit terug. "Als journalistieke organisatie tillen we zwaar aan de vrijheid van meningsuiting.", laat het omroepbestuur weten. "Bedreigingen mogen geen invloed hebben op het beleid en de journalistieke afwegingen."
"Er kunnen zich echter situaties voordoen waarin het veiligheidsgevoel van medewerkers dermate wordt aangetast, dat ze niet meer op een goede manier hun werk kunnen doen. Dat laatste heeft bij deze concrete situatie in onze afweging de doorslag gegeven."
De VARA heeft aangifte gedaan wegens de bedreigingen. (Bron: Trouw)
Ik heb het artikel van Trouw gelezen inclusief een groot deel van het commentaar van bezoekers. Dat was niet toevallig, want ik ergerde me onlangs ook al aan menige uitzending van Pauw & Witteman; Allereerst aan het grote aantal allochtone deskundige die het podium op gevraagd worden om te vertellen over de situatie in HUN land. Meerdere keren heb ik horen zeggen dat deze persoon liever terug gaat naar Libië of Egypte, maar hij woont hier nu eenmaal. Het is een soort straf.
Ik vraag me af of er ook autochtone Nederlanders iets te vertellen hebben over Libië, maar blijkbaar hebben we nu de autochtone inwoners "nodig" die kunnen het verhaal beter vertellen.
Dat laatste kan een legitieme keuze zijn van een progressieve omroep.
Waar ik moeite mee had was de provocerende keuze om vrouwen met hoofddoekjes aan tafel te vragen, naast de gewone kaaskoppen. De enige hoofddoek is dan duidelijk de andere niet. Sommige vrouwen kleden zich modern, bij een vrouw leek het of ze een trui om haar hoofd had gewikkeld.
Ook dat kan een keuze geweest zijn van de omroep, maar dat er sprake was van provocatie leek me meer voor de hand liggend: Wilders keert zich tegen P & W en als reactie voert P & W iemand met een hoofddoekje op het toneel. Het was in ieder geval geen onderdeel van het Carnavalsthema van Toren-C.
De hoofddoekjes kwamen niet geloofwaardig over. Zouden de vrouwen gemerkt hebben dat ze door de onafhankelijke Vara gebruikt zijn voor haar missie? Hoofddoekjes liggen op dit moment politiek gevoelig in Nederland. Waar ligt de grens bij Witteman, vroeg ik me af. Bij de hoofddoek, of mag iemand ook met een Burka voor de camera? Om te laten zien dat het allemaal heel gewoon is?
Ik probeer organisaties te doorgronden en zoek zodoende naar de identiteit van de Vara:
Missie en Identiteit: Onafhankelijk en progressief
De VARA wil als onafhankelijke en progressieve omroep bijdragen aan een samenleving waarin zoveel mogelijk mensen goed geïnformeerd zijn, aan het publieke debat deelnemen en participeren in cultuur en maatschappij. Daarbij wil de VARA aandacht besteden aan nieuwe ontwikkelingen en wil ze grenzen verkennen.
De VARA laat zich hierbij inspireren door beginselen en waarden uit de sociaal-democratie en het humanisme, waaronder de gelijke behandeling van mensen, het belang van sociale rechtvaardigheid, de bescherming van de menselijke waardigheid en de internationale verbondenheid van mensen.
Als journalistieke organisatie stelt de VARA geen mening voorop, maar laat ze mensen graag zelf nadenken. Dat neemt niet weg dat de VARA soms ook stelling zal nemen.
Het programma-aanbod van de VARA onderscheidt zich door een progressieve inhoud, door professionele kwaliteit, originaliteit, toegankelijkheid, betrokkenheid, kritisch vermogen, humor en lef.
Op basis van haar missie, identiteit en specifieke expertise richt de VARA zich bij haar programmabeleid op de volgende speerpunten: maatschappelijke/politieke/culturele informatie en debat, consumenteninformatie, natuur en milieu, cabaret/satire en amusement, kennisquizzen, drama & cultuur.
Ok, dat stelling nemen weten we nu. Maar misschien moet ze het onafhankelijke laten vallen...
Toch geeft dit profiel houvast. De Vara laat mensen graag zelf nadenken. Laten we dit profiel eens toepassen op een icoon van de Vara: Sonja Barend. Past zij bij dit profiel? Bij P&W riep ze onlangs: "Boer zoekt vrouw, dat vind ik een verschrikkelijk programma."
En daar mee liet ze als toonbeeld van de Vara op de haar onafhankelijke manier iedereen in Nederland zelf nadenken over het programma van de concurrent. Voor de andere gast (Hans Dorrestein?) had ik veel meer waardering; die zei heel diplomatiek: "ik ben een beetje uitgekeken op boeren." Dat is niet alleen televisiewaardig, maar ook creatief.
Misschien is het voor de Vara tijd voor een verandering, voor een "facelift" of iets dergelijks...
De Vara-site Joop.nl heeft een door Geert Wilders gehekelde spotprent over 'tuigdorpen' na ernstige bedreigingen toch verwijderd.
Joop.nl publiceerde op 11 februari een prent waarop Geert Wilders is te zien in een kapo-uniform terwijl hij geëtiketteerde mensen langs een omheining van prikkeldraad een doucheruimte inleidt. De aanleiding voor de tekenaar Adriaan Soeterbroek was het voorstel van de PVV om 'aso's' te verzamelen en te isoleren in zogenoemde 'tuigdorpen'.
Wilders was zo boos over de spotprent dat de PVV aankondigde niet langer te gast te zullen zijn bij de Vara. Zo zegde PVV-lijsttrekker Machiel de Graaf deelname aan een verkiezingsdebat in Pauw & Witteman af. Met de opvatting 'de tekenaar verwoordt niet de mening van de Vara' hield Joop.nl zijn poot echter stijf: "Je kunt er van alles van vinden maar het is jammer dat een politicus als Wilders pogingen onderneemt om met machtsmiddelen het debat over hemzelf te smoren."
Door, naar eigen zeggen, ernstige bedreigingen aan het adres van Vara-medewerkers, komt de Vara nu op het besluit terug. "Als journalistieke organisatie tillen we zwaar aan de vrijheid van meningsuiting.", laat het omroepbestuur weten. "Bedreigingen mogen geen invloed hebben op het beleid en de journalistieke afwegingen."
"Er kunnen zich echter situaties voordoen waarin het veiligheidsgevoel van medewerkers dermate wordt aangetast, dat ze niet meer op een goede manier hun werk kunnen doen. Dat laatste heeft bij deze concrete situatie in onze afweging de doorslag gegeven."
De VARA heeft aangifte gedaan wegens de bedreigingen. (Bron: Trouw)
Ik heb het artikel van Trouw gelezen inclusief een groot deel van het commentaar van bezoekers. Dat was niet toevallig, want ik ergerde me onlangs ook al aan menige uitzending van Pauw & Witteman; Allereerst aan het grote aantal allochtone deskundige die het podium op gevraagd worden om te vertellen over de situatie in HUN land. Meerdere keren heb ik horen zeggen dat deze persoon liever terug gaat naar Libië of Egypte, maar hij woont hier nu eenmaal. Het is een soort straf.
Ik vraag me af of er ook autochtone Nederlanders iets te vertellen hebben over Libië, maar blijkbaar hebben we nu de autochtone inwoners "nodig" die kunnen het verhaal beter vertellen.
Dat laatste kan een legitieme keuze zijn van een progressieve omroep.
Waar ik moeite mee had was de provocerende keuze om vrouwen met hoofddoekjes aan tafel te vragen, naast de gewone kaaskoppen. De enige hoofddoek is dan duidelijk de andere niet. Sommige vrouwen kleden zich modern, bij een vrouw leek het of ze een trui om haar hoofd had gewikkeld.
Ook dat kan een keuze geweest zijn van de omroep, maar dat er sprake was van provocatie leek me meer voor de hand liggend: Wilders keert zich tegen P & W en als reactie voert P & W iemand met een hoofddoekje op het toneel. Het was in ieder geval geen onderdeel van het Carnavalsthema van Toren-C.
De hoofddoekjes kwamen niet geloofwaardig over. Zouden de vrouwen gemerkt hebben dat ze door de onafhankelijke Vara gebruikt zijn voor haar missie? Hoofddoekjes liggen op dit moment politiek gevoelig in Nederland. Waar ligt de grens bij Witteman, vroeg ik me af. Bij de hoofddoek, of mag iemand ook met een Burka voor de camera? Om te laten zien dat het allemaal heel gewoon is?
Ik probeer organisaties te doorgronden en zoek zodoende naar de identiteit van de Vara:
Missie en Identiteit: Onafhankelijk en progressief
De VARA wil als onafhankelijke en progressieve omroep bijdragen aan een samenleving waarin zoveel mogelijk mensen goed geïnformeerd zijn, aan het publieke debat deelnemen en participeren in cultuur en maatschappij. Daarbij wil de VARA aandacht besteden aan nieuwe ontwikkelingen en wil ze grenzen verkennen.
De VARA laat zich hierbij inspireren door beginselen en waarden uit de sociaal-democratie en het humanisme, waaronder de gelijke behandeling van mensen, het belang van sociale rechtvaardigheid, de bescherming van de menselijke waardigheid en de internationale verbondenheid van mensen.
Als journalistieke organisatie stelt de VARA geen mening voorop, maar laat ze mensen graag zelf nadenken. Dat neemt niet weg dat de VARA soms ook stelling zal nemen.
Het programma-aanbod van de VARA onderscheidt zich door een progressieve inhoud, door professionele kwaliteit, originaliteit, toegankelijkheid, betrokkenheid, kritisch vermogen, humor en lef.
Op basis van haar missie, identiteit en specifieke expertise richt de VARA zich bij haar programmabeleid op de volgende speerpunten: maatschappelijke/politieke/culturele informatie en debat, consumenteninformatie, natuur en milieu, cabaret/satire en amusement, kennisquizzen, drama & cultuur.
Ok, dat stelling nemen weten we nu. Maar misschien moet ze het onafhankelijke laten vallen...
Toch geeft dit profiel houvast. De Vara laat mensen graag zelf nadenken. Laten we dit profiel eens toepassen op een icoon van de Vara: Sonja Barend. Past zij bij dit profiel? Bij P&W riep ze onlangs: "Boer zoekt vrouw, dat vind ik een verschrikkelijk programma."
En daar mee liet ze als toonbeeld van de Vara op de haar onafhankelijke manier iedereen in Nederland zelf nadenken over het programma van de concurrent. Voor de andere gast (Hans Dorrestein?) had ik veel meer waardering; die zei heel diplomatiek: "ik ben een beetje uitgekeken op boeren." Dat is niet alleen televisiewaardig, maar ook creatief.
Misschien is het voor de Vara tijd voor een verandering, voor een "facelift" of iets dergelijks...
Reacties